- Kategorie
-
Teorya sztuki drukarskiej zastosowana do praktyki
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788378679349 |
EAN | 9788378679349 |
Zostaw telefon |
Autor: Franciszek Ząbkowski
Rok wydania: oryginał - 1832, reprint - 2012
Liczba stron: 250
Okładka: twarda
Format: 17,00 cm x 24,00 cm
Uwaga - delikatnie drzybrudzony grzbiet
Teorya sztuki drukarskiej to kompleksowy podręcznik kierowany do XIX wiecznych drukarzy, zecerów, właścicieli drukarń i wydawców. Podręcznik podzielony jest na dwie części – o zecerstwie i preserstwie. W pierwszej z nich szczegółowo opisuje zasady układania tekstu, tworzenia i zestawiania czcionek, poprawnym justowaniu, wydzielania tytułów i robienia tabel. Autor zamieścił tu również rozdzialik i pisowni polskiej jako, że zecerzy nie zawsze dostatecznie zgłębiali tę wiedzę. Druga część omawia szczegółowo użycie maszyn, ich konserwację i techniczne szczegóły tyczące się drukowania, a także obszerny rodział poświęcony farbowaniu papieru. Dzięki tej książce dowiemy się, jak wyglądała praca drukarza jeszcze sto lat temu, zanim nastał druk cyfrowy i ile pracy należało włożyć w wydrukowanie książki.
Reprint dzieła Ząbkowskiego oprawiony jest w okładkę wykonaną z czarnej tektury i ozdobnego papieru. Ponadto blok zdobią dopasowane kolorystycznie kapitałki i wstążeczka czytelnicza.
(opis wydawcy)
Spis treści:
Przedmowa, strona V
Wynalazek sztuki drukarskiej /1
Zakłady drukarń w Królestwie Polskiem /10
Zakłady w M.S. w Warszawie /11
Część I. Rozdział I
O materyale i potrzebach /25
O pismie /25
O punkcie /27
O justunkach spacyowych /29
O interliniach /30
Winiety, Kwiaty, Obwódki /30
Uwagi dla Uczniów /31
O znakach /31,32,33
Ordery i Krzyże Polskie /33
Liczby rzymskie i arabskie /34
Litery akcentowane, skróceń /35
Liczby przekreślane i frakcye /36
Alfabet Grecki /37
Alfabet Rossyjski /38-39
Alfabet Hebrajski /40
Wykaz liter polskich na 100 funtów /41
Wykaz liter rossyjskich na 100 funtów /42
Rozdział II
Kaszty /43-44-45-46-47-48-49-50-51
O zapełnianiu form pismem /53
O składaniu /53
Kapitaliki /58
O znakach pisarskich /59
Znak divis /60
Podział wyrazów /60
O liczbach /61
O rozinterliniowaniu i justowaniu /61
O wcinaniu /62
O kończeniu wierszy /62
O tytulikach /63
O formowaniu kolumn /64
O notkach i dodatkach /66
O wskaźniku dzieła /68
Rygi dolne /68
Tabella sygnatur /70
Ostrzeżenie /71
Rozdział III
Odbijanie korrekty /72
Poprawianie korrekty /73
O zachowaniu form /76
O tytułach /76
Szmuc tytuł /76
Tytuł główny /77
O dedykacyi i przedmowie /78
Spis rozdziałów, spis materyi i errata /79
Rozdział IV
O składaniu tabell /81
Rozkłady /84
Objaśnianie figur /99
Rozbieranie pism do kaszt /101
Rozdział V
Prace partykularne /104
Objaśnienie tabelli porównawczej pism /105
Tabella porównawcza pism /105-106-107-108
Pismo kalligraficzne /108
Lekcya składania pismem kalligraficznem /109-110-111-112-113-114-115
O pismie nazwanem rond /116
Karty geograficzne /117
Kształt okrągły lub owalny /118
Powinszowania, sylwetki /118
O Korrektorach /118
Sposób poprawiania korrekty za pomocą znaków /120-121
O znakach pisarskich /124-125-126
O nowym wierszu czyli a capite /127
Litery wyższe czyli podrzynane /127
Punkta firetowe /127
Ułamki, znaki algebraiczne i geometryczne /128
O pisowni polskiej /129
Część II. Rozdział I
O prassach /157
Rozdział II
Ustawienie prassy /165\
Stosunek pomiędzy jedno-cugową a dwu-cugową prassą /169
Dekiel, bembenek, ramka, sposób ich oklejania /170
Rozdział III
Przygotowanie pokostu drukarskiego /172
Przysposobienie sadzy /178
Czyszczenie sadzy /178
Robienie farby w różnych kolorach /180
Sposób robienia chińskiego cynobru /182
O walcach /183
Przelewanie 3. walcy /186
O zachowaniu walców /187
O papierze /187
Sposób moczenia papiera /188
Wilżenie pergaminu /190
Ramy, rozmaitości ram, ramki /191
Rozdział IV
Spuszczenie formy na prassę /193
Branie formy w ramę i jej klinowanie /193
O zapełnieniu dekla /194
O wzięciu I. arkusza na dekiel /195
Punktury, ich użytek /195
Wyrznięcie ramki i odbicie rewizyi /196
Rychtowanie form /197
Podkładki, szczeliny, ponczki i t.p. /201
O stoliku do rozcierania farby /202
O nadawaniu /203
O czyszczeniu walca /204
Uwagi /204
Ług, szczotki, liszof i opłókanie formy /207
Sposób drukowania czerwono i czarno /208
Druk złoty i srebrny /209
Ogólne prawidła dla praktykujących sztukę drukarską /210
Rozdział V
Sposób planowania papieru /212
Papier kolorowy /213
Sposób przyrządzania farb przezrozystych /214-215-216-217
Malowanie papieru klejowego podług Hermbstaedta /217
Malowanie farbami mineralnemi /219
Farby mieszalne /220-221
Tabella wykazująca ilość papieru, mającego być wydanym podług formatu i liczby exemplarzy /222-223