- Kategorie
-
Teokracja papieska 1073 - 1378. Myśl polityczna papieży, papalistów i ich przeciwników
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Mała ilość 1 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 8387689742 |
EAN | 8387689742 |
Zostaw telefon |
Autor: Adam Wielomski
Rok wydania: 2023
Liczba stron: 665
Okładka: miękka
Format: 14,5 cm x 20,5 cm
Wydanie II
Pontyfikat Grzegorza VII, którego rozpoczęcie wyznacza zarazem początek okresu omawianego przez prof. Adama Wielomskiego, inicjuje czas największych osiągnięć myśli ludzkiej w dziedzinie rozumienia, definiowania i budowy porządku teokracji chrześcijańskiej. Koniec tego okresu to Schizma Zachodnia roku 1378, która była w części politycznym skutkiem kryzysu myśli scholastycznej wywołanego przez pojawienie się naturalistycznych i antyreligijnych interpretacji Arystotelesa w XIV stuleciu (Marsyliusz z Padwy, Wilhelm z Ockham). Od tego momentu myśl związana z papiestwem zaczyna odchodzić od głównego nurtu, który - wyzwolony z więzów wiary poprzez swoiste wykluczenie ze wspólnoty — - popłynie własnym, coraz bardziej wartkim, i jednocześnie świeckim, korytem, aż do otwartego oświeceniowego, nowożytnego buntu rewolucyjnego. Zapowiedź zwycięstwa laickiej cywilizacji pojawia się już w pierwszej połowie XIV wieku, gdy obserwujemy spory Rzymu z Filipem IV Pięknym i cesarzem Ludwikiem IV Bawarskim.
Podstawowym zagadnieniem, które podjęto w tym okresie, było — rzecz jasna - zagadnienie chrześcijańskiej władzy, jej pochodzenia, charakteru i celu. Bezpośrednim powodem wzmożonego zainteresowania tym zagadnieniem była potrzeba naprawy obyczajów. Przystępując do porządkowania podwórka kościelnego, piętnując szerzące się wówczas patologie życia chrześcijan i kleru chrześcijańskiego Grzegorz VII jako kolejny, ale jednak najwybitniejszy przedstawiciel rodzącej się reformy, zdawał sobie sprawę, że nie zdoła uleczyć Kościoła, wyeliminować symonii (sprzedaż urzędów kościelnych) i nikolaizmu (małżeństw duchownych) bez uporządkowania relacji z władzą świecką. Ówczesne monarchie dysponowały całym arsenałem korupcyjnych mechanizmów uniemożliwiających jakąkolwiek poprawę stanu Kościoła, wykorzystując jego instytucje ku wzmocnieniu, osłabionych przez feudalizm, instytucji politycznych. Grzegorz VII sam wszakże był świadkiem upokorzenia hierarchii, pozostając bliskim współpracownikiem, sekretarzem, zapewne też uczniem, Grzegorza VI, zmuszonego przez cesarza Henryka III do opuszczenia Rzymu. Poprawa obyczajów jest więc możliwa w Kościele jedynie wtedy, gdy przynajmniej uda się zapobiec podporządkowaniu go władzy świeckiej. Ta władza bowiem ma swoje cele, które często są niezgodne zarówno z celami Kościoła, jak i jego nauczaniem. Innymi słowy, aby duch mógł rozpocząć konieczną terapię oczyszczającą, należało poskromić ciało.
Reforma Grzegorza VII, jego zwycięstwo nad cesarzem Henrykiem IV, rozpoczyna dwustuletni okres zdecydowanej dominacji papiestwa w sporze z cesarstwem o inwestyturę. Mimo chwilowych zwycięstw cesarstwa następuje stały rozwój koncepcji Kościoła-imperium, co znajduje swoje potwierdzenie w wielkim pontyfikacie Innocentego III, który upatrywał praw do pontyfikalnej ingerencji we władzę cesarską ze względu na grzeszność władcy, i Innocentego IV, który chciałby uczynić z cesarza w zasadzie swojego urzędnika, a ostatecznie zdruzgotał bezpowrotnie samą instytucję cesarstwa.
(opis wydawcy)
Spis treści:
Przedmowa do drugiego wydania /7
Od Autora /11
Rozdział I. Król-kapłan i cesarz-katechon /15
I. Cesarz jako katechon /17
1. Teologia polityczna króla-kapłana /17
2. Cezaropapistyczne imperium Karola Wielkiego /39
3. Doktryny cesarskie X i XI wieku /45
Odnowienie cesarstwa pośród Niemców /45
Refleksy antycznej i bizantyjskiej cesarskiej teologii politycznej /48
Katechon św. Pawła i proroctwa apokaliptyczne /54
Katechoniczny charakter odnowionego cesarstwa /60
II. Imperialna teologia polityczna w dobie sporu z papiestwem o inwestyturę /66
1. Od Ottona III do Henryka IV /66
2. Cesarskie "Libelli de lite" /69
Rozdział II. Augustynizm polityczny i reforma gregoriańska /77
I. Augustynizm polityczny /78
1. Wyjaśnienie terminu /78
2. Św. Augustyn a "augustynizm polityczny" /82
3. Historia "augustynizmu politycznego" do pontyfikatu Grzegorza VII /87
II. Teologia polityczna Grzegorza VII /101
1. O stanie i niedolach Kościoła X i XI stulecia /101
2. Przełom eklezjalny XI wieku /106
3. Hildebrand i pre-gregorianie /108
4. Cele początkowe reformy gregoriańskiej /118
5. Papieska Wunderwaffe: ekskomunika /122
6. Program eklezjalno-polityczny: Dictatus papae /128
Prymat papieski /130
Pontyfikalna nieomylność /132
Wykładnia idei Dictatus papae w innych pismach pontyfikalnych /133
7. Dwie depozycje i 2 list do Hermanna z Metzu /138
8. Główne rysy teologii politycznej /147
III. Reforma czy rewolucja gregoriańska? /148
1. Interpretacja "rewolucyjna" /148
2. Interpretacja tradycjonalistyczna /152
3. Odpowiedzi na kwestie sporne /160
Czy władza doczesna pochodzi od diabła? /161
Rzekome wyklęcie instytucji cesarstwa /164
Kwestia rzekomej równości ludzi /165
4. Wniosek końcowy odnoście "reformy" i "rewolucji" gregoriańskiej /169
Rozdział III. Kościół-imperium w XII-XIII wieku /171
I. Kościół po Canossie /171
1. Konkordat Wormacki /171
2. Polityczne znaczenie wypraw krzyżowych /174
3. Pontyfikat Aleksandra III /175
II. Eklezjologia polityczna Innocentego III /181
1. Sen o panowaniu nad światem /181
2. Antropologia polityczna /182
3. Nowatorska konstrukcja eklezjalno-polityczna Innocentego III /186
4. Uprawnienia pontyfikalne w Kościele /189
Prymat jurysdykcyjny /190
Nieomylność papieska /193
5. Roszczenia papieskie względem sfery doczesnej /193
Problem źródła roszczenia pontyfikalnego /195
Kwestia sporna: dualizm Innocentego III /199
6. Papiestwo wobec sfery doczesnej i politycznej /212
Władza pochodzi z uzurpacji i legitymizację otrzymuje od Kościoła /212
Prawa pontyfikalne wobec elekcji cesarskiej /213
Weto papieskie wobec kandydata na cesarza /216
Elekcyjność i kontraktualny charakter władzy cesarskiej /217
Prawo stanowienia królestw /219
Polityczny charakter ekskomuniki /219
Prawo obkładania interdyktem /220
Władza pośrednia i bezpośrednia /221
Szczególna domena pontyfikalna: Italia /223
Papież a stosunki międzynarodowe /225
7. Rzeczywisty cel doczesnych roszczeń Innocentego III /225
III. Innocenty IV /227
1. Śmiertelny bój z Fryderykiem II /227
2. Pontyfikat wielkiego kanonisty /232
3. Innocenty III a Innocenty IV /238
Rozdział IV. Pontyfikalna monarchia teologów i kanonistów /243
I. Fideizm polityczny /244
1. Nurt sasko-kontraktualistyczny /245
2. Ortodoksyjni gregorianie /248
Symboliści niemieccy /248
Deusdedit i pierwsza koncepcja dualistyczna /252
Teologia polityczna "dwóch mieczy" /255
II. Kanoniści /266
1. Idea racjonalizacji systemu teokratycznego /268
2. Pierwsi kanoniści /268
3. Dekret Gracjana i jego następcy /271
4. Wielcy kanoniści XII i XIII wieku /276
Dekretyści i dekretaliści /278
Kanoniści-dualiści /285
Hierokraci /289
5. Kanoniści a prawo rzymskie /293
III. Wielcy teokratyczni Doktorzy Kościoła XIII wieku /293
1. Arystotelizm a idee teokratyczne XIII stulecia /293
2. Odrzucenie Arystotelesa: św. Bonawentura /299
Fideista wobec filozofii /300
Teologia polityczna /304
3. Chrystianizacja arystotelizmu: św. Tomasz z Akwinu /309
Natura i łaska w filozofii oraz teologii politycznej /310
Przekształcenie teologii polityczne a filozofię polityczną /316
Państwo a Kościół: spory o interpretację /318
Państwo a Kościół, czyli jak św. Tomasz z Akwinu widział sam siebie? /323
Poglądy teokratyczne przypisywane Akwinacie /327
O naturze władzy papieskiej w Kościele /330
Istota tomizmu /334
IV. Warunek sine qua non istnienia teokracji pontyfikalnej /335
Rozdział V. Kryzys imperium pontyfikalnego: spór Filipa IV Pięknego z Bonifacym VIII /347
1. Kościół, cesarstwo a państwo narodowe w średniowieczu /347
2. Problem uniwersalizmu i państwa narodowego /351
3. Problem mediewalnych narodów /358
4. Narodziny państwa francuskiego /359
II. Bój Filipa IV Pięknego z Bonifacym VIII /363
1. Faktografia sporu /363
2. Pokłosie sporu: powstanie narracji nacjonalistycznej /369
III. Filozofia polityczna obozu Filipa IV Pięknego /372
1. Idee dworskie /373
2. Publicyści regalistyczni /379
Broszury legistyczne /380
Argumenty z dziedziny prawa rzymskiego /381
Problem "dualizmu" /383
Refutacja argumentów papalistycznych z Litery /385
Kościół jako "lud Boży" /386
3. Arystotelizm w służbie króla: Jan z Paryża /387
Kilka uwag interpretacyjnych /387
Przeciwko teokracji /389
Odmienny charakter państwa i Kościoła /391
Geneza i teoria własności /395
Zamach na autonomię Kościoła /397
IV. Bonifacy VIII i teokraci /404
1. Myśl eklezjalno-polityczna Bonifacego VIII /404
Koncepcje eklezjalne /404
Koncepcje polityczne /406
Spór o ortodoksyjność Unam Sanctam /416
2. Teokraci /421
Moc pontyfikalna i teoria doskonałości /423
Gradacja bytów /429
Dwugłos o "dwóch mieczach" /433
Decyzjonizm pontyfikacyjny /444
Teoria własności /446
Fideizm teokratyczny /450
V. Skutki sporu o Unam Sanctam /453
Rozdział VI. Spór papiestwa z Ludwikiem IV Bawarskim /455
I. Narodziny agresywnego laicyzmu /455
1. Zlaicyzowane cesarstwo Fryderyka I Barbarossy /456
Nowy katechon i "Igraszka o Antychryście" /457
Prawo rzymskie, czyli racjonalizacja poprzez prawo /461
2. Idea cesarska Fryderyka II /465
3. Rewolucja awerroizmu łacińskiego /470
Ibn Roszda Awerroes a awerrozim /471
Państwo i Kościół w myśli awerrositów łacińskich /476
II. Łabędzi śpiew Sacrum Imperium: Ludwik IV Bawarski /483
III. Awerroizm polityczny /487
1. Dante Alighieri i Marsyliusz z Padwy /487
Włoskie imperium? /487
Imperium awerroistyczne? /488
Awerroistyczne cesarstwo /493
2. Awerroizm fideistyczny: Wilhelm z Ockham /505
Duns Szkot /505
Teologiczne źródło ockhamizmu /509
Fideistyczny antyklerykalizm Wilhelma z Ockham /515
Filozofia a myśl polityczna /520
Anarchistyczny nominalizm /522
Rewolucyjny fideizm /528
Apologia cesarstwa /532
3. Przypadkowa jedność nurtów postawerroistycznych w XIV wieku /537
IV. Wirtualna reakcja papalistyczna /539
1. Wykazy błędów stronnictwa imperialnego /543
2. Doktryna teokratyczna w epoce awiniońskiej /547
Dwaj zapomniani kanoniści /548
Pierwsza aktywność intelektualna: wokół Unam Sanctam /551
Pryzmat papieski /554
Nieomylność papieska /560
Teokracja ekstermistyczna: Augustyn z Ankony /567
Kontrowersje odnośnie dualizmu Alvaro Pelayo /572
Dualizm Alvara Pelayo /576
3. Augustynizm i tomizm w myśli teokratycznej XIV wieku /584
Zakończenie /585
Bibliografia /593
Skorowidz osób /629