- Kategorie
-
Tatarzy Wielkiego Księstwa Litewskiego w historii, języku i kulturze
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Mała ilość 1 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 978-83-61487-09-8 |
EAN | 9788361487098 |
Zostaw telefon |
Redakcja: Joanna Kulwicka-Kamińska, Czesław Łapicz
Rok wydania: 2013
Ilość stron: 340
Oprawa: miękka
Format: 16,5 cm x 24,0 cm
Zbiór studiów "Tatarzy Wielkiego Księstwa Litewskiego w historii, języku i kulturze" pod redakcją Joanny Kulwickiej-Kamińskiej i Czesława Łapicza jest dedykowany Maciejowi Musie Konopackiemu – polskiemu Tatarowi, badaczowi i popularyzatorowi dziejów, języka i kultury Tatarów-muzułmanów Wielkiego Księstwa Litewskiego. Składają się nań zarówno artykuły językoznawców (slawistów i orientalistów), jak i historyków, religioznawców, kulturoznawców i literaturoznawców, podejmujących szeroko rozumianą problematykę orientalną, w tym tatarską.
Wśród autorów zamieszczonych w tomie tekstów są przedstawiciele środowiska Tatarów byłego Wielkiego Księstwa Litewskiego w osobach: Musy Czachorowskiego (Wrocław), prof. Selima Chazbijewicza (Olsztyn), dr Shirin Akiner (Londyn), doc. dr Galiny Miszkiniene (Wilno), dr. Stanisława Dumina (Moskwa) oraz przewodniczącego Związku Wspólnot Tatarów Litewskich – dr. Adasa Jakubauskasa (Wilno). Autorami zamieszczonych w publikacji tekstów są także badacze piśmiennictwa muzułmanów Wielkiego Księstwa Litewskiego reprezentujący ośrodki naukowe i akademickie z kilku krajów Europy: Polski, Litwy, Białorusi, Ukrainy, a także Anglii i Rosji.
Spis treści:
Wstęp /11
I. Maciej Musa Konopacki
Musa Czachorowski - Maciejowi Musie Konopackiemu - wiersz dedykowany M.M. Konopackiemu /25
Czesław Łapicz - Maciej Musa Konopacki jako badacz dziejów Tatarów Wielkiego Księstwa Litewskiego oraz popularyzator kultury islamu (laudacja) /27
Iwona Radziszewska - Bibliografia prac Macieja Musy Konopackiego, Wybór /33
II. Tatarzy Wielkiego Księstwa Litewskiego: historia i współczesność
Natalia Danyliuk - Islam i Ukraina /45
Stanisław W. Dunin - Tradycje genealogiczne i legendy rodowe Tatarów litewskich /61
Adas Jakubauskas - Wczoraj i dziś gminy tatarskiej na Litwie /91
III. Piśmiennictwo i język Tatarów Wielkiego Księstwa Litewskiego
Shirin Akiner - Treść kibatu ze zbiorów Biblioteki Brytyjskiej /103
Marek M. Dziekan - Chcąc znać i wiedzie, jak ciągnąć fał alkuranowy w "Chamaile Aleksandowicza" /125
Aleksander Gadomski - Uwagi na temat bibliografii teolingwistyki /135
Henryk Jankowski - Piśmiennictwo Tatarów litewsko-polsko-białoruskich w dawnych dokumentach /149
Joanna Kulwicka-Kamińska - Nazwy bogów pogańskich w piśmiennictwie Tatarów Wielkiego Księstwa Litewskiego i w polskich przekładach Koranu jako przykład interferencji islamu i chrześcijaństwa /165
Czesław Łapicz - Źródła cytatów koranicznych w Wykładzie wiary machometańskiej czyli iślamskiej...Józefa Sobolewskiego z 1830 r. /185
Tadeusz Majda - Organizacja pisanego języka Tatarów polsko-litewskich /203
Galina Miszkiniene, Siergiej Temczyn - O tekstologii rękopiśmiennych kitabów Tatarów litewskich: Dialog proroka Muhammada z szejtanem /211
Iwona Radziszewska - Praktyki magiczne w chamaiłach Tatarów Wielkiego Księstwa Litewskiego (na podstawie tzw. fału Sulejmana) /231
Volha Starastina - Porównanie zawartości Kibatu Lebiedzia (z drugiej połowy XVIII w.) z zawartością innych rękopisów Tatarów Wielkiego Księstwa Litewskiego /253
Irina Synkova - Magiczne teksty w rękopisach Tatarów WKL /275
Michaił Tarełka - Pskowski Koran z 1093/1682 r. Nowe informacje /291
IV. Tatarzy Wielkiego Księstwa Litewskiego w kulturze
Selim Chazbijewicz - Islam i Tatarzy w literaturze polskiej /309
Swietłana Czerwonnaja - Mizary i nagrobki Tatarów polsko-litewskich na tle islamskiej sztuki epigraficznej ich sąsiadów ze Wschodu /319