- Kategorie
-
Taniec śmierci
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788360959336 |
EAN | 9788360959336 |
Zostaw telefon |
Autor: Magdalena Gutowska
Rok wydania: 2010
Liczba stron: 247
Okładka: twarda
Format: 17,00 cm x 22,00 cm
Poprzez analizę obrazu z kościoła bernardynów w Krakowie pod tym samym tytułem, autorka wprowadza w nieco makabryczny, a nieco i figlarny klimat. Śmierć jest tematem, aż nazbyt widocznym w kulturze polskiego baroku. Rzeźby, obrazy, wiersze, w tym także miłosne, to tylko element większego zjawiska. Prawdziwy sarmata przygotowywał się na spotkanie śmierci wyjątkowo starannie. Zawczasu organizował nagrobek i trumienny konterfekt, a pogrzeby były wydarzeniem nie lada, oczywiście ze zmarłym w głównej roli. Pamiętaj o śmierci i dobrze się do niej przygotuj - mówili kaznodzieje, dzieła sztuki i podręczniki dobrego umierania. Opisać fenomen zjawiska śmierci, w staropolskim społeczeństwie to duża sztuka.
Spis treści:
Wstęp /6
Ogólna charakterystyka i znaczenie ponadczasowego wymiaru vanitas /14
Filozoficzne koncepcje śmierci /15
Problem przemijania w świetle kultury staropolskiej /25
Obraz społeczeństwa polskiego i jego kultury stanowej /28
Etos sarmaty w kulturze staropolskiej /34
Szlacheckie obyczaje /51
Wanitatywny wymiar kultury szlacheckiej /60
Polskie malarstwo wanitatywne w XVI-XVII wieku /63
Opis obrazu "Taniec śmierci" z kościoła św. Bernarda ze Sieny w Krakowie /72
Świat wartości i idei w Baroku /82
Definicja i podział wartości /83
Wartości etyczne /87
Umiejscowienie i sposób istnienia wartości /91
Wartości pozytywne oraz negatywne /117
Wartości estetyczne /121
Budowa dzieła sztuki /123
Wartości artystyczne i estetyczne /127
Ars bene moriendi - jako przykład współistnienia wartości etycznych i estetycznych /138
Geneza tematu ars bene moriendi /140
Motyw ars bene moriendi w literaturze /142
Motyw ars bene moriendi w sztukach plastycznych /146
Taniec śmierci - aksjologiczne źródła śmierci i umierania /154
Wizerunek społeczeństwa a wartości moralne /156
Katalog wartości obecnych na płótnie "Taniec śmierci" z kościoła św. Bernarda ze Sieny w Krakowie /158
Wartości pozytywne i negatywne istniejące na malowidle krakowskim /173
Problem śmierci jako wartość oraz wartości istotnych w chwili zgonu /177
Świat wartości artystycznych i estetycznych odczytanych z "Tańca śmierci" /185
Kwestia przenikania się wartości etycznych i estetycznych /197
Uniwersalność przedstawienia krakowskiego w perspektywie relacji wartości etycznych i estetycznych /207
Zakończenie /222
Aneks /227
Indeks nazwisk /235
Bibliografia /239
Spis ilustracji /256