- Kategorie
-
Sztuki w służbie terroru. O rewolucji w kulturze francuskiej w latach 1792-1794
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788382062823 |
EAN | 9788382062823 |
Zostaw telefon |
Autor: Marek Mosakowski
Rok wydania: 2021
Liczba stron: 318
Okładka: zintegrowana
Format: 15,00 cm x 21,00 cm
Uwagi - okładka z lekkimi zatarciami
Przestrzeń rewolucyjnych uroczystości musiała wypełnić muzyka. Okazuje się bowiem, że wiekuista cisza nieskończonych przestrzeni przerażała nie tylko Pascala i jego epokę, siejąc powszechną grozę! To właśnie muzyka została wprzęgnięta w służbę rewolucji francuskiej bardziej niż inne sztuki. I to właśnie ona uległa po roku 1789 największym strukturalnym i ideologicznym przeobrażeniom. Na piedestale muzycznych gatunków rewolucja umieściła hymn – pieśń męską i silną, szlachetną i dostojną, niezwykle prostą w swej formie, odśpiewywaną podczas rewolucyjnych świąt najpierw przez solistę, potem przez wiernie powtarzający jego solowe partie chór i wreszcie przez gorliwie wtórujący im tłum zwykłych obywateli patriotów. Tak oto hymn, najbardziej skuteczny środek muzycznej propagandy, tworzył iluzję totalnej, niepodzielnie złączonej narodowej wspólnoty. I tym samym dowodził, że jednostka, niczym wybitny solista w chórze, była jedynie ukonkretnioną realizacją wszechogarniającej woli powszechnej – podobnie jak deputowany do Zgromadzenia Narodowego czy też Konwentu Narodowego, człowiek pozornie odrębny, lecz przemawiający głosem całego narodu. Hymn przywracał poezji jej najbardziej pierwotne, antyczne funkcje i jako taki doskonale nadawał się do uroczystego opiewania nieskończonej liczby rewolucyjnych toposów, począwszy od abstrakcji w rodzaju wolności, równości i braterstwa, poprzez Istotę Najwyższą czy też Rozum, skończywszy zaś na obrazach z życia codziennego obywateli, takich jak małżeństwo czy miłość rodzicielska.
Z Rozdziału I. O Rousseau, jego Liście do d’Alemberta o widowiskach i rewolucyjnym świętowaniu
Spis treści:
Wstęp. O harmonizacji dzieł sztuki z instytucjami republiki jakobińskiej /7
Rozdział I. O Rousseau, jego Liście do d’Alemberta o widowiskach i rewolucyjnym świętowaniu /23
Rozdział II. Ponce-Denis Ecouchard Lebrun (172901807). O piewcy rewolucji francuskiej, który sławił władzę /87
Rozdział III. Królowie w rewolucyjnym imaginarium Terroru .147
Rozdział IV. Teatr na scenie rewolucji i rewolucja na scenie teatru /219
Zakończenie. Święty legion artystów rewolucji /285
Bibliografia /299
Indeks osobowy /311