• Sztuki w służbie terroru. O rewolucji w kulturze francuskiej w latach 1792-1794

Symbol: 10511
Brak towaru
34.00
Wpisz swój e-mail
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Cena przesyłki 9.5
Odbiór osobisty 0
Odbiór w punkcie Poczta Polska 7.99
Poczta Polska Pocztex 48 9.5
Odbiór w punkcie Poczty Polskiej 12
Poczta Polska Pocztex 48 16
Poczta Polska Austria 36
Poczta Polska UK ekonomiczna 67
Poczta Polska USA ekonomiczna 76
Poczta Polska USA priorytet 146
Dostępność 0 szt.
ISBN 9788382062823
Zostaw telefon

Autor: Marek Mosakowski

Rok wydania: 2021

Liczba stron: 318

Okładka: zintegrowana

Format: 15,00 cm x 21,00 cm

Uwagi - okładka z lekkimi zatarciami

 

Przestrzeń rewolucyjnych uroczystości musiała wypełnić muzyka. Okazuje się bowiem, że wiekuista cisza nieskończonych przestrzeni przerażała nie tylko Pascala i jego epokę, siejąc powszechną grozę! To właśnie muzyka została wprzęgnięta w służbę rewolucji francuskiej bardziej niż inne sztuki. I to właśnie ona uległa po roku 1789 największym strukturalnym i ideologicznym przeobrażeniom. Na piedestale muzycznych gatunków rewolucja umieściła hymn – pieśń męską i silną, szlachetną i dostojną, niezwykle prostą w swej formie, odśpiewywaną podczas rewolucyjnych świąt najpierw przez solistę, potem przez wiernie powtarzający jego solowe partie chór i wreszcie przez gorliwie wtórujący im tłum zwykłych obywateli patriotów. Tak oto hymn, najbardziej skuteczny środek muzycznej propagandy, tworzył iluzję totalnej, niepodzielnie złączonej narodowej wspólnoty. I tym samym dowodził, że jednostka, niczym wybitny solista w chórze, była jedynie ukonkretnioną realizacją wszechogarniającej woli powszechnej – podobnie jak deputowany do Zgromadzenia Narodowego czy też Konwentu Narodowego, człowiek pozornie odrębny, lecz przemawiający głosem całego narodu. Hymn przywracał poezji jej najbardziej pierwotne, antyczne funkcje i jako taki doskonale nadawał się do uroczystego opiewania nieskończonej liczby rewolucyjnych toposów, począwszy od abstrakcji w rodzaju wolności, równości i braterstwa, poprzez Istotę Najwyższą czy też Rozum, skończywszy zaś na obrazach z życia codziennego obywateli, takich jak małżeństwo czy miłość rodzicielska.

Z Rozdziału I. O Rousseau, jego Liście do d’Alemberta o widowiskach i rewolucyjnym świętowaniu 

 

Spis treści:

Wstęp. O harmonizacji dzieł sztuki z instytucjami republiki jakobińskiej  /7

Rozdział I. O Rousseau, jego Liście do d’Alemberta o widowiskach i rewolucyjnym świętowaniu  /23

Rozdział II. Ponce-Denis Ecouchard Lebrun (172901807). O piewcy rewolucji francuskiej, który sławił władzę   /87

Rozdział III. Królowie w rewolucyjnym imaginarium Terroru  .147

Rozdział IV. Teatr na scenie rewolucji i rewolucja na scenie teatru  /219

Zakończenie. Święty legion artystów rewolucji  /285

Bibliografia /299

Indeks osobowy /311

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.
Podpis
E-mail
Zadaj pytanie