• Sztuka klasyczna. Wstęp do włoskiego renesansu

Symbol: 18311
59.00
szt. Do przechowalni
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Cena przesyłki 11
Odbiór w punkcie Poczta Polska 10
In Post paczkomaty 11
Poczta Polska Pocztex 48 11
In Post kurier 12
Odbiór w punkcie Poczty Polskiej 13
Poczta Polska Pocztex 48 17
Dostępność Mała ilość
ISBN 9788378892915
Zostaw telefon

Autor: Henryk Wolfflin

Rok wydania: 2015

Liczba stron: 274

Okładka: twarda

Format: 17,0 cm x 24,0 cm

 

 

Zadaniem historii sztuki pozostanie po wszystkie czasy charakte­rystyka artystów, stylów indywidualnych i epok stylowych i będzie ona budzić silne ludzkie zainteresowanie, ale nauka historyczna prawie że wypuściła ze swych rąk obszerniejszy temat „sztuki", pozostawia­jąc ją wydzielonej z niej filozofii sztuki, której już tyle razy odmawiała prawa bytu. Byłoby najprostszą rzeczą, aby każda artystyczna monografia zawierała także nieco estetyki.
Autor tej książki miał taki cel przed oczyma. Jego zamiarem było wydobyć artystyczną treść z włoskiej sztuki klasycznej. W epoce cinquecenta dojrzała sztuka włoska - kto ją chce zrozumieć, dobrze zrobi, jeżeli weźmie byka za rogi, tzn. zapozna się ze zjawiskiem będącym w pełnym rozwoju, gdyż dopiero tutaj wypowiada się cała istota i tutaj dopiero można zdobyć sprawdziany sądu. Rozważania te ogra­niczają się tylko do wielkich mistrzów środkowych Włoch. Wenecja rozwija się podobnie, ale opowiadanie zaciemniłoby się, gdyby się chciało wchodzić bliżej w odrębne warunki Wenecji. Rozumie się samo przez się, że tylko dzieła wybitne wzięte są pod uwagę i tutaj nawet autor zastrzega sobie pewną swobodę w wyborze i traktowaniu przed­miotu, gdyż w jego planie nie leży przedstawianie poszczególnych artystów, lecz ujęcie wspólnych rysów stylu ogólnego. Aby ten zamiar osiągnąć tym pewniej, po pierwszej historycznej części nastę­puje jako próba przeciwna, druga część systematyczna, ułożona nie według osobistości, lecz według pojęć i ta druga część zarazem ma ob­jąć wyjaśnienie zjawiska.

(opis wydawcy)

Spis treści:

Przedmowy  /9

Wstęp  /13

CZĘŚĆ I

Rozdział I. Okres wstępny  /19

Rozdział II. Leonardo  /33

Wieczerza Pańska  /35

Mona Liza  /41

Anna Samotrzecia  /45

Bitwa pod Anghiari  /47

Rozdział III. Michał Anioł (do 1520 r.)  /51

1. Dzieła wczesne  /52

2. Malowidła na stropie kaplicy Sykstyńskiej  /61

Sceny historyczne  /64

Prorocy i Sybille  /68

Młodzieńcy  /71

3. Grobowiec Juliusza  /75

Rozdział IV. Rafael  /81

1. Sposalizio i Złożenie do Grobu  /83

2. Madonny florenckie  /87

3. Camera delia Segnatura  /92

Dysputa  /93

Szkoła ateńska  /98

Parnas  /102

Prawodawstwo /105

4. Camerad`Eliodoro /106

Ukaranie Heliodora  /106

Uwolnienie św. Piotra  /109

Msza Bolseńska  /111

5. Kartony arrasów  /114

6. Rzymskie portrety  /121

7. Rzymskie obrazy ołtarzowe  /128

Rozdział V. Fra Bartolommeo  /141

Rozdział VI. Andrea del Sarto  /155

Freski w Anunziaty  /156

Freski w Scalzo  /159

Madonny i Święci  /165

Portret Andrea del Sarto  /172

Rozdział VII. Michał Anioł (po 1520 r.)  /177

Kaplica Medyceuszów  /177

Sąd Ostateczny i Capella Paolina  /185

Manieryzm  /187

CZĘŚĆ II

Rozdział I. Nowe podstawy duchowe  /193

Rozdział II. Nowe piękno  /215

Rozdział III. Nowa forma obrazowa  /235

Uspokojenie, przestrzenność, masa i wielkość  /236

Uproszczenie i wyjaśnienie  /240

Zbogacenie  /249

Jedność i Konieczność  /259

Spis rycin  /269

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.
Podpis
E-mail
Zadaj pytanie