• Szkoły z polskim językiem nauczania w synodzie słupskim od reformacji do początku XIX wieku

Brak towaru
70.00
Wpisz swój e-mail
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Cena przesyłki 11
Odbiór w punkcie Poczta Polska 10
In Post paczkomaty 11
Poczta Polska Pocztex 48 11
In Post kurier 12
Odbiór w punkcie Poczty Polskiej 13
Poczta Polska Pocztex 48 17
Dostępność Brak towaru
ISBN 978-83-7467-297-9
Zostaw telefon

Autor: Zygmunt Szultka

Rok wydania: 2018

Ilość stron: 473

Oprawa: miękka

Format: 17,0 cm x 24,0 cm

Uwaga - przybrudzony grzbiet

 

Celem pracy jest próba przedstawienia głównych linii rozwoju ewangelickiego szkolnictwa elementarnego z polskim/kaszubskim językiem nauczania na kaszubskim obszarze językowym od czasu proklamowania reformacji w Księstwie Pomorskim w 1534/1535 r. do czasu jego likwidacji jako samodzielnego państwa w 1648 r., a następnie w przejętej przez monarchię Hohenzollernów jego prawoodrzańskiej połaci do początków XIX w., (umownie 1806 r). Zachodnia i południowa granica zasięgu języka kaszubskiego w tych ramach chronologicznych ulegała ciągłym zmianom i w całym tym okresie kaszubski obszar językowy przekraczał granice synodu słupskiego.
Szkoły z polskim/kaszubskim językiem nauczania rozwinęły się jednak, a niektóre z nich funkcjonowały około 180 lat, tylko w synodzie słupskim i dlatego tematyka niniejszej pracy do niego właśnie została zawężona.
(Ze Wstępu)

Spis treści:

Wstęp  /5

I. Reformacja i jej wpływ na rozwój szkolnictwa elementarnego do połowy XVII w. /47

1. Problem katolickiego szkolnictwa elementarnego  /47

2. Reformacja i uwarunkowania rozwoju szkolnictwa elementarnego w Księstwie Pomorskim do połowy XVII w.  /51

3. Sieć szkolna  /57

3.1. Szkoły  z niemieckim językiem nauczania  /57

3.1.1. Sieć szkół miejskich  /57

3.1.2. Sieć elementarnych szkół wiejskich z niemieckim językiem nauczania  /58

3.2. Kaszubski obszar językowy i szkoły z polskim językiem nauczania  /67

3.2.1. Polskie szkoły w miastach  /68

3.2.2. Pierwsze kaszubskie/polskie szkoły na wsi  /80

II. Kryzys, jego przezwyciężenie i rozwój szkół na wsi od połowy XVII do połowy XVIII wieku /91

1. Następstwa wojny trzydziestoletniej i uwarunkowania rozwoju szkolnictwa /91

2. Przemiany kaszubskiego obszaru językowego i ich znaczenie dla stosunków językowych w kościołach oraz rozwój szkolnictwa od połowy XVII do połowy XVIII wieku  /110

3. Sieć szkół z polskim/kaszubskim językiem nauczania  /136

4. Ustrój, organizacja i funkcjonowanie systemu szkół wiejskich  /150

III. Wzrost roli absolutnego państwa w przemianach szkolnictwa wiejskiego od wojny siedmioletniej do początku XIX wieku  /163

1. Cele szkolnictwa wiejskiego  - regulamin szkolny z 1763 roku  /163

2. Kaszubski obszar językowy i jego przemiany /177

3. Przemiany sieci szkolnej w drugiej połowie XVIII wieku /192

3.1. Główne linie rozwoju wiejskiej sieci szkolnej na Pomorzu pruskim  /192

3.2. Spadek liczby szkół z polskim/kaszubskim językiem nauczania  /195

4. Nauczyciele, organizacja, funkcjonowanie  szkół  /201

IV. Parafialna sieć szkół z polskim/kaszubskim językiem nauczania  /215

1. Parafia Budowo  /215

2. Parafia Cecenowo  /223

3. Parafia Cetyń  /238

4. Parafia Damno  /244

5. Parafia Dobieszewo  /251

6. Parafia Gardna Wielka  /253

7. Parafia Główczyce  /272

8. Parafia Kołczygłowy  /291

9. Parafia Kwakowo  /296

10. Parafia Łupawa  /297

11. Parafia Mikorowo  /303

12. Parafia Nożyno  /317

13. Parafia Rowy  /322

14. Parafia Skórowo  /329

15. Parafia Stare Miasto Słupsk  /334

16. Parafia Smołdzino  /351

17. Parafia Stowięcino /369

18. Parafia Wałdowo  /377

19. Parafia Wrzeście  /382

V. Źródła dotyczące szkół na wsi z polskim/kaszubskim językiem nauczania w synodzie słupskim  /389

Próba podsumowania  /437

Wykaz stosowanych skrótów czasopism i źródeł /445

Literatura  /446



Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.
Podpis
E-mail
Zadaj pytanie