- Kategorie
-
Szkoły z polskim językiem nauczania w synodzie słupskim od reformacji do początku XIX wieku
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 978-83-7467-297-9 |
EAN | 9788374672979 |
Zostaw telefon |
Autor: Zygmunt Szultka
Rok wydania: 2018
Ilość stron: 473
Oprawa: miękka
Format: 17,0 cm x 24,0 cm
Uwaga - przybrudzony grzbiet
Celem pracy jest próba przedstawienia głównych linii rozwoju ewangelickiego szkolnictwa elementarnego z polskim/kaszubskim językiem nauczania na kaszubskim obszarze językowym od czasu proklamowania reformacji w Księstwie Pomorskim w 1534/1535 r. do czasu jego likwidacji jako samodzielnego państwa w 1648 r., a następnie w przejętej przez monarchię Hohenzollernów jego prawoodrzańskiej połaci do początków XIX w., (umownie 1806 r). Zachodnia i południowa granica zasięgu języka kaszubskiego w tych ramach chronologicznych ulegała ciągłym zmianom i w całym tym okresie kaszubski obszar językowy przekraczał granice synodu słupskiego.
Szkoły z polskim/kaszubskim językiem nauczania rozwinęły się jednak, a niektóre z nich funkcjonowały około 180 lat, tylko w synodzie słupskim i dlatego tematyka niniejszej pracy do niego właśnie została zawężona.
(Ze Wstępu)
Spis treści:
Wstęp /5
I. Reformacja i jej wpływ na rozwój szkolnictwa elementarnego do połowy XVII w. /47
1. Problem katolickiego szkolnictwa elementarnego /47
2. Reformacja i uwarunkowania rozwoju szkolnictwa elementarnego w Księstwie Pomorskim do połowy XVII w. /51
3. Sieć szkolna /57
3.1. Szkoły z niemieckim językiem nauczania /57
3.1.1. Sieć szkół miejskich /57
3.1.2. Sieć elementarnych szkół wiejskich z niemieckim językiem nauczania /58
3.2. Kaszubski obszar językowy i szkoły z polskim językiem nauczania /67
3.2.1. Polskie szkoły w miastach /68
3.2.2. Pierwsze kaszubskie/polskie szkoły na wsi /80
II. Kryzys, jego przezwyciężenie i rozwój szkół na wsi od połowy XVII do połowy XVIII wieku /91
1. Następstwa wojny trzydziestoletniej i uwarunkowania rozwoju szkolnictwa /91
2. Przemiany kaszubskiego obszaru językowego i ich znaczenie dla stosunków językowych w kościołach oraz rozwój szkolnictwa od połowy XVII do połowy XVIII wieku /110
3. Sieć szkół z polskim/kaszubskim językiem nauczania /136
4. Ustrój, organizacja i funkcjonowanie systemu szkół wiejskich /150
III. Wzrost roli absolutnego państwa w przemianach szkolnictwa wiejskiego od wojny siedmioletniej do początku XIX wieku /163
1. Cele szkolnictwa wiejskiego - regulamin szkolny z 1763 roku /163
2. Kaszubski obszar językowy i jego przemiany /177
3. Przemiany sieci szkolnej w drugiej połowie XVIII wieku /192
3.1. Główne linie rozwoju wiejskiej sieci szkolnej na Pomorzu pruskim /192
3.2. Spadek liczby szkół z polskim/kaszubskim językiem nauczania /195
4. Nauczyciele, organizacja, funkcjonowanie szkół /201
IV. Parafialna sieć szkół z polskim/kaszubskim językiem nauczania /215
1. Parafia Budowo /215
2. Parafia Cecenowo /223
3. Parafia Cetyń /238
4. Parafia Damno /244
5. Parafia Dobieszewo /251
6. Parafia Gardna Wielka /253
7. Parafia Główczyce /272
8. Parafia Kołczygłowy /291
9. Parafia Kwakowo /296
10. Parafia Łupawa /297
11. Parafia Mikorowo /303
12. Parafia Nożyno /317
13. Parafia Rowy /322
14. Parafia Skórowo /329
15. Parafia Stare Miasto Słupsk /334
16. Parafia Smołdzino /351
17. Parafia Stowięcino /369
18. Parafia Wałdowo /377
19. Parafia Wrzeście /382
V. Źródła dotyczące szkół na wsi z polskim/kaszubskim językiem nauczania w synodzie słupskim /389
Próba podsumowania /437
Wykaz stosowanych skrótów czasopism i źródeł /445
Literatura /446