- Kategorie
-
Szkoły główne w Galicji w latach 1775-1873 Galicja i jej dziedzictwo Tom 26
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Mała ilość 1 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788379969074 |
EAN | 9788379969074 |
Zostaw telefon |
Autor: Roman Pelczar
Rok wydania: 2021
Liczba stron: 314
Okładka: miękka
Seria: Galicja i jej dziedzictwo
Format: 16,00 cm x 23,00 cm
W 1772 r. Austria, w wyniku I rozbioru Rzeczpospolitej, zajęła znaczne tereny państwa polskiego. Tę prowincję (kraj) monarchii Habsburgów zaczęto potocznie nazywać Galicją. Podstawowe nacje zamieszkujące ten teren tworzyli Polacy i Rusini (Ukraińcy). Przez wiele pierwszych dziesięcioleci ludność polska miała w Galicji pozycję znacznie lepszą niż Rusini, którzy od 1848 r. tworzyli bardziej zbiorowość religijno-językowo-kulturową aniżeli narodową. Ludność ruską traktowano jeszcze wówczas jako grupę wyznaniową (unicką) lub grupę etniczną (w ramach narodu polskiego), zaś język ruski uważano za dialekt języka polskiego. Stąd do 1848 r. wszyscy wykształceni Rusini mówili i pisali po polsku, a znajomość tego języka wynosili z domów rodzinnych, gdzie najczęściej także posługiwano się polszczyzną (ze wstępu).
Spis treści:
Wykaz skrótów /7
Wstęp /9
Rozdział I
Sieć szkół głównych /17
1. Prawno-organizacyjne podstawy funkcjonowania szkół głównych /17
2. Rozwój sieci szkół głównych /32
3. Preparandy przy szkołach głównych /71
Rozdział II
Uczniowie /82
1. Realizacja obowiązku szkolnego przez uczniów tygodniowych /82
2. Liczebność uczniów tygodniowych /98
3. Liczebność uczniów w klasach /117
4. Liczebność uczniów w trakcie roku szkolnego /120
5. Wiek uczniów /125
6. Płeć uczniów /126
7. Pochodzenie społeczne, wyznaniowe i narodowościowe uczniów /132
8. Liczebność uczniów nauki niedzielnej /146
Rozdział III
Kadra pedagogiczna /156
1. Kwalifikacje pedagogiczne i postawy społeczne /156
2. Kadra dyrektorska /166
3. Kadra nauczycielska /175
4. Pozycja materialna kadry nauczającej /209
Rozdział IV
Proces dydaktyczno-wychowawczy /213
1. Organizacja roku szkolnego /213
2. System klasowy i liczba klas /219
3. Plany nauczania /222
4. Programy nauczania i ich realizacja /235
5. Metody dydaktyczno-wychowawcze /245
6. Podręczniki i inne środki dydaktyczne /251
7. Proces wychowawczy /255
8. Proces dydaktyczno-wychowawczy w szkołach niedzielnych /259
9. Baza lokalowa /262
10. Ocena działalności dydaktyczno-wychowawczej szkół głównych /265
Zakończenie /269
Bibliografia /274
Aneks /289
Wykaz tabel /296
Wykaz tabel w tekście /296
Wykaz tabel w aneksie /299
Indeks nazwisk /300
Indeks miejscowości /310