• Szkoły główne w Galicji w latach 1775-1873 Galicja i jej dziedzictwo Tom 26

25.00
szt. Do przechowalni
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Cena przesyłki 11
Odbiór w punkcie Poczta Polska 10
In Post paczkomaty 11
Poczta Polska Pocztex 48 11
In Post kurier 12
Odbiór w punkcie Poczty Polskiej 13
Poczta Polska Pocztex 48 17
Dostępność Mała ilość
ISBN 9788379969074
Zostaw telefon

Autor: Roman Pelczar

Rok wydania: 2021

Liczba stron: 314

Okładka: miękka

Seria: Galicja i jej dziedzictwo

Format: 16,00 cm x 23,00 cm

 

W 1772 r. Austria, w wyniku I rozbioru Rzeczpospolitej, zajęła znaczne tereny państwa polskiego. Tę prowincję (kraj) monarchii Habsburgów zaczęto potocznie nazywać Galicją. Podstawowe nacje zamieszkujące ten teren tworzyli Polacy i Rusini (Ukraińcy). Przez wiele pierwszych dziesięcioleci ludność polska miała w Galicji pozycję znacznie lepszą niż Rusini, którzy od 1848 r. tworzyli bardziej zbiorowość religijno-językowo-kulturową aniżeli narodową. Ludność ruską traktowano jeszcze wówczas jako grupę wyznaniową (unicką) lub grupę etniczną (w ramach narodu polskiego), zaś język ruski uważano za dialekt języka polskiego. Stąd do 1848 r. wszyscy wykształceni Rusini mówili i pisali po polsku, a znajomość tego języka wynosili z domów rodzinnych, gdzie najczęściej także posługiwano się polszczyzną (ze wstępu).

 

Spis treści:

Wykaz skrótów  /7 

Wstęp  /9 

Rozdział I   

Sieć szkół głównych  /17 

1. Prawno-organizacyjne podstawy funkcjonowania szkół głównych  /17 

2. Rozwój sieci szkół głównych  /32 

3. Preparandy przy szkołach głównych  /71 

Rozdział II 

Uczniowie  /82 

1. Realizacja obowiązku szkolnego przez uczniów tygodniowych  /82 

2. Liczebność uczniów tygodniowych  /98 

3. Liczebność uczniów w klasach  /117 

4. Liczebność uczniów w trakcie roku szkolnego  /120 

5. Wiek uczniów  /125 

6. Płeć uczniów  /126 

7. Pochodzenie społeczne, wyznaniowe i narodowościowe uczniów  /132 

8. Liczebność uczniów nauki niedzielnej  /146

Rozdział III

Kadra pedagogiczna  /156

1. Kwalifikacje pedagogiczne i postawy społeczne  /156

2. Kadra dyrektorska  /166

3. Kadra nauczycielska  /175

4. Pozycja materialna kadry nauczającej  /209

Rozdział IV

Proces dydaktyczno-wychowawczy   /213

1. Organizacja roku szkolnego  /213

2. System klasowy i liczba klas  /219

3. Plany nauczania  /222

4. Programy nauczania i ich realizacja  /235

5. Metody dydaktyczno-wychowawcze  /245

6. Podręczniki i inne środki dydaktyczne /251

7. Proces wychowawczy  /255

8. Proces dydaktyczno-wychowawczy w szkołach niedzielnych  /259

9. Baza lokalowa  /262

10. Ocena działalności dydaktyczno-wychowawczej szkół głównych  /265

Zakończenie  /269

Bibliografia  /274

Aneks  /289

Wykaz tabel  /296

Wykaz tabel w tekście  /296

Wykaz tabel w aneksie  /299

Indeks nazwisk  /300

Indeks miejscowości  /310

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.
Podpis
E-mail
Zadaj pytanie