Autorka: Ewa Daria Klich OSU
Rok wydania: 2017
Liczba stron: 544
Okładka: miękka
Format: 17,0 cm x 24,0 cm
Uwaga! Uszkodzone brzegi okładki
{ublikacja, z racji podjętego tematu, ma charakter interdyscyplinarny. Autorka odwołuje się do literatury przedmiotowej z wielu dziedzin nauki (historii, historii Kościoła, pedagogiki, historii oświaty i wychowania) oraz do źródeł archiwalnych. Na uwagę zasługuje kwerenda przeprowadzona w wielu archiwach państwowych i urszulańskich. Właściwie dobrana literatura w zakresie realiów społeczno-politycznych ówczesnej Polski stanowiłapunkt odniesienia dla badań nad historią walki o przetrwanie szkół prowadzonych przez urszulanki, aż do ostatecznej ich likwidacji w roku 1962. Autorka wykazała się szeroką wiedzą z zaresu realizowanej problematyki badawczej, a także umiejętnością prawidłowego wyciągania wniosków i formułowania wartościowych uogólnień. [...] Praca jest ważnym naukowym przedsięwzięciem, zapisującym niewypełnioną dotąd kartę w historii edukacji.
(z recenzji prof. dr hab. B. Jędrychowskiej, UW)
Spis treści:
Wstęp /5
I. Urszulanki i dzieje ich szkół w Europie Środkowo-Wschodniej po II wojnie światowej
- Węgry i Rumunia /29
- Czechosłowacja /51
- Jugosławia /67
- Polska /72
II. POlityka władz komunistycznych wobec szkolnictwa katolickiego w Polsce
- Entuzjazm odbudowy zniszczeń (1944-47) /99
- Okres walki o duszę nauczyciela i ucznia (1948-56) /115
- Okres odwilży po wydarzeniach październikowych w 1956 r. /144
- Ostateczna rozprawa ze szkolnictwem prywatnym i jego likwidacja do 1962 r. /154
III.Szkolnictwo urszulańskie w Polsce po II wojnie światowej
- Reaktywowanie szkół i odbudowa bazy materialnej /173
- Proces likwidacji szkół urszulańskich /204
- a) okres "szumu ideologicznego" 1948-56 /204
- b) Złudne nadzieje po październiku 1956 i likwidacja szkół do 1962 r. /277
IV. Ustrój wewnętrzny szkół
- Kierownictwo i zarząd /313
- Grono pedagogiczne /332
- Uczennice /365
- Współpraca z rodzicami /378
V. Działalność dydaktyczno-wychowawcza oraz wyniki nauczania
- Realizacja programów i metody nauczania /391
- Cele wychowawcze szkół - "Serviam" wychowanie religijne, społeczne i patriotyczne /414
- a) wychowanie religijne /418
- b) wychowanie społeczne /427
- c) wychowanie patriotyczne /430
3. Organizacje szkolne /436
4. Kontakty z byłymi wychowankami /463
Zakończenie /477
Summary /483
Wykaz ważniejszych skrótów /489
Bibliografia /491
Spis tabel i map /519
Aneksy /521
Ilustracje /535