- Kategorie
-
Szkolnictwo w Wielkopolsce na tle sąsiadów w okresie średniowiecza
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Mała ilość 1 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788323231783 |
EAN | 9788323231783 |
Zostaw telefon |
Autor: Krzysztof Ratajczak
Rok wydania: 2017
Liczba stron: 368
Okładka: miękka
Format: 17,00 cm x 24,00 cm
Seria: Psychologia i pedagogika nr 254
Celem książki jest przedstawienie dziejów szkolnictwa w średniowiecznej Wielkopolsce na tle sąsiednich regionów oraz uchwycenie dróg recepcji rozwiązań prawnych, ale również i funkcjonalnych, dokonanych w rozwiniętych państwach łacińskiej, chrześcijańskiej Europy i ich wpływu na rozwój szkolnictwa w Wielkopolsce.
Opracowanie składa się z pięciu rozdziałów. Rozdział pierwszy ma charakter obszernego, lecz koniecznego dla dalszej narracji, omówienia edukacyjnej działalności Kościoła ze szczególnym uwzględnieniem ustawodawstwa szkolnego. Rozdział drugi poświęcono zagadnieniu recepcji prawa kościelnego w zakresie edukacji na terenie Wielkopolski. Rozdział trzeci dotyczy szkół katedralnych i kolegiackich. Omówiono w nim w dzieje szkoły katedralnej w Gnieźnie i Poznaniu oraz szkół kolegiackich w Wielkopolsce. Na treść rozdziału czwartego składa się przedstawienie dziejów szkolnictwa parafialnego na terenie Wielkopolski. Rozdział piąty prezentuje szkolnictwo zakonne na terenie Wielkopolski. Zebrano w nim wiadomości o szkołach wewnętrznych i zewnętrznych, a także o studiach uniwersyteckich podejmowanych przez zakonników z wielkopolskich konwentów poszczególnych zakonów.
(opis wydawcy)
Spis treści:
Wykaz skrótów /7
Wstęp /9
Rozdział I. Prologomena. Edukacyjna działalność Kościoła ze szczególnym uwzględnieniem ustawodawstwa szkolnego w III-XVI wieku /27
1. Kształcenie duchowieństwa /32
2. Edukacja świeckich w szkołach kościelnych /46
3. Program nauczania /53
4. Ustawodawstwo zakonne /59
5. Uniwersytetu w ustawodawstwie kościelnym /79
Rozdział II. Recepcja szkolnego ustawodawstwa kościelnego w średniowiecznej Polsce ze szczególnym uwzględnieniem Wielkopolski /86
1. Recepcja bezpośrednia /86
1.1. Synody legackie /87
1.2. Synody prowincjonalne gnieźnieńskie /97
1.3. Synody diecezjalne poznańskie i gnieźnieńskie /104
1.4. Zbiory prawa kanonicznego /112
1.5. Ustawodawstwo zakonne polskiej prowincji kościelnej /117
1.6. Udział polskiego duchowieństwa w soborach powszechnych /123
2. Recepcja pośrednia /125
2.1. Zagraniczne studia kleru polskiego /125
2.2. Wpływ kolonizacji i kontaktów kulturowo-edukacyjnych z krajami Zachodu /128
Rozdział III. Szkoły katedralne i kolegiackie na terenie Wielkopolski /139
1. Szkoła katedralna gnieźnieńska /143
2. Szkoła katedralna poznańska /150
3. Szkoły kolegiackie w Wielkopolsce /153
4. Nauczyciele i uczniowie /161
5. Program nauczania /173
6. Wykształcenie duchowieństwa /178
7. Materialne aspekty funkcjonowania szkół /184
Rozdział IV. Szkoły parafialne w Wielkopolsce /188
1. Sieć parafialna na terenie Wielkopolski /188
2. Szkoła jako część organizmu parafii /196
3. Szkoły parafialne miejskie /206
4. Szkoły parafialne miejskie /211
5. Program kształcenia /214
6. Uposażenie nauczycieli /217
7. Wykształcenie, obowiązki i poziom intelektualny nauczycieli szkół parafialnych /220
8. Infrastruktura /220
9. Uczniowie szkół parafialnych /229
Rozdział V. Szkolnictwo zakonne na terenie Wielkopolski /236
1. Sieć klasztorów w Wielkopolsce /236
2. Szkoła jako element życia konwentu /242
3. Nauczyciele szkół klasztornych w Wielkopolsce /244
4. Nowicjat jako przygotowanie do dalszych nauk /247
5. Szkoła konwentualna /251
6. Kwestia studiów /259
7. Zagadnienie szkolnictwa zewnętrznego /262
Zakończenie /265
Aneks. Wykaz wzmianek źródłowych o szkołach w Wielkopolsce /277
Bibliografia /303
Indeks osobowy /341
Indeks nazw geograficznych /359
The educational system in Wielkopolska in the Middle Ages as compared with its neighbouring states (Summary) /367