- Kategorie
-
Szkolnictwo powszechne w powiecie tarnowskim w latach 1918-1939
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 8373061231 |
EAN | 9788373061231 |
Zostaw telefon |
Autor: Edmund Juśko
Rok wydania: 2003
Liczba stron: 405
Okładka: miękka
Format: 17,0 cm x 24,0 cm
Seria: Źródła i monografie nr 243
Uwaga! delikatnie przykurzone brzegi, nieznacznie zagięta okładka
Praca niniejsza problem szkolnictwa powszechnego ogranicza do jego kształtowania się i funkcjonowania w powiecie tarnowskim, który będąc jednym z powiatów tworzących województwo krakowskie, wchodził w skład Okręgu Szkolnego Krakowskiego. Celem pracy jest przedstawienie etapów działalności szkolnictwa powszechnego w powiecie tarnowskim w aspekcie prawnym, organizacyjnym i realizacji założeń programowych na tle podobnych problemów występujących w województwie krakowskim oraz w odniesieniu do polityki oświatowej prowadzonej przez państwo w okresie międzywojennym. Starając się wykorzystać w sposób możliwie pełny istniejące dane źródłowe oraz materiał interpretacyjny zawarty w pracach ogólnych, dotyczących oświaty w latach 1918-1939, ma na celu z jednej strony wzbogacenie wiedzy o szkolnictwie powszechnym w powiecie tarnowskim, a z drugiej - inspirowanie do dalszych badań nad dziejami regionu tarnowskiego, w tym także nadal nad zagadnieniem oświaty.
(fragment Wstępu)
Spis treści:
Wstęp /5
Rozdział I. Powiat tarnowski w latach 1918-1939 /17
1. Terytorium /18
2. Ludność /21
a) liczba ludności /21
b) skład narodowościowy i wyznaniowy /25
Rozdział II. Podstawy prawno-organizacyjne szkolnictwa powszechnego w latach 1918-1939 /37
Rozdział III. Organizacja i działalność władz szkolnych w powiecie /49
Rozdział IV. Struktura organizacyjna szkół powszechnych /61
1. Organizacja szkolnictwa elementarnego w zaborze austriackim oraz ziemi tarnowskiej pod koniec XIX i na początku XX wieku /61
2. Zmiany w strukturze organizacyjnej szkół /69
3. Szkolnictwo prywatne i dla mniejszości narodowych /88
Rozdział V. Kadra kierownicza i nauczycielska /95
1. Kierownicy szkół /95
2. Kadra nauczycielska /99
3. Stosunki służbowe nauczycieli /103
4. Liczba nauczycieli /107
5. Wiek nauczycieli /117
6. wykształcenie i kwalifikacje pedagogiczne /120
7. Skład narodowościowy i struktura wyznaniowa /128
8. Stan cywilny /129
9. Pochodzenie terytorialne i społeczne /130
10. Działalność związkowa nauczycieli szkół powszechnych /130
Rozdział VI. Społeczność uczniowska /139
1. Liczba uczniów /140
2. Dostępność szkoły dla dzieci - obwody szkolne /157
3. Frekwencja uczniów i powszechność nauczania /163
Rozdział VII. Praca dydaktyczna szkół powszechnych powiatu /179
1. Programy nauczania /179
2. Działalność nadzoru pedagogicznego /184
3. Klasyfikowanie, promowanie i wyniki nauczania /189
4. Działalność rad pedagogicznych w szkołach /208
Rozdział VIII. Działalność wychowawczo-opiekuńcza szkół /215
1. Uroczystości, imprezy, wycieczki /217
2. Organizacje uczniowskie w szkołach /225
3. Zadania świetlic szkolnych /232
4. Pomoc materialna uczniom /234
5. Stan zdrowotny uczniów /241
6. Współpraca z rodzicami /244
Rozdział IX. Baza materialna /253
1. Obiekty szkolne /253
2. Środki finansowe; sprzęt i pomoce dydaktyczne /310
3. Biblioteki szkolne /318
Zakończenie /327
Wykaz skrótów /333
Bibliografia /335
Spis tabel, wykresów i fotografii w tekście /343
Summary /351
Indeks osobowy /355
Indeks nazw geograficznych i miejscowych /361
Aneksy /365