- Kategorie
-
Szkolnictwo na Górnym Śląsku w polityce oświatowej Prus i Niemiec (1763 - 1914)
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 978-83-7395-870-8 |
EAN | 9788373958708 |
Zostaw telefon |
Autorka: Jolanta Kwiatek
Rok wydania: 2020
Liczba stron: 272
Okładka: miękka
Format: 17,0 cm x 24,0 cm
Seria: Studia i monografie nr 588
Praca stanowi pierwszą w piśmiennictwie próbę syntetycznego ujęcia dziejów szkolnictwa na Górnym Śląsku (od drugiej połowy XVIII wieku do I wojny światowej) w związku z ogólnopaństwową polityką oświatową Prus i Niemiec. Oparta jest w głównej mierze na bogatej dokumentacji źródłowej pozyskanej z archiwów krajowych i zagranicznych oraz na literaturze przedmiotu. Obok systemowych stymulatorów polityki oświatowej, do których zalicza gospodarkę, kulturę, problemy społeczne, autorka wskazuje na specyficznie pruskie aspekty tej polityki, takie jak: 1) kwestia polska, definiowana jako obszar walki o etniczne i narodowe wartości, co przyczyniło się do ostrego konfliktu między racją państwa a naturalnym prawem ludności do pielęgnowania języka macierzystego; 2) sekularyzacyjna polityka państwa wobec Kościoła, skutkująca wybuchem kulturkampfu i zepchnięciem Kościoła katolickiego do roli siły opozycyjnej. Sytuacja ta powodowała identyfikowanie się Kościoła z aspiracjami kulturowymi i narodowymi ludności w sferze obrony języka polskiego na gruncie szkoły. Duchowni stali się zatem przewodnikami i orędownikami ludu, a lud – zdeklarowanym podmiotem wiary i Kościoła.
Spis treści:
Wstęp /7
Rozdział I. Od aneksji Śląska przez Prusy do Wiosny Ludów /13
1. Pruskie reformy szkolne od czasu aneksji Śląska przez Prusy do przełomu XVIII i XIX w. /13
1.1. Szkolnictwo elementarne /13
1.2. Szkolnictwo średnie /18
a) Gimnazja /18
b) Pierwsze koncepcje kształcenia realnego na Śląsku /26
1.3. Próby wznowienia reformy szkolnictwa elementarnego. "Regulamin" skolny z 1801 r. /28
1.4. Struktura władz szkolnych po reformie administracji państwowej (1808-1815) /31
2. Stan szkolnictwa elementarnego po wojnach napoleońskich /33
2.1. Ustawowe regulacjje w sprawie obowiązku szkolnego /36
2.2. Utrakwizacja szkolnictwa ludowego /38
3. Geneza gimnazjów klasycznych w Prusach. Reforma szkolna Wilhelma von Humboldta /42
3.1. Rozwój gimnazjów klasycznych na Górnym Śląsku do połowy lat 40. XIX w. /49
3.2. Spór o ideał wychowawczy gimnazjum /56
4. Szkoły realne /59
a) Wzorzec szkoły realnej z językiem łacińskim /59
b) Pierwsze ustawowe regulacje w sprawie szkół realnych /60
c) Szkoły przemysłowe - przykład kształtowania się wzorca bezłacińskiej szkoły realnej /62
4.1. Początki szkolnictwa realnego na Górnym Śląsku /63
5. Szkoły żeńskie /70
Rozdział II. Od Wiosny Ludów do kulturkampfu /75
1. Pierwsze próby upodmiotowienia języka polskiego w szkole ludowej /75
2. Era Bogedaina 1848-1858 /77
3. Stan szkolnictwa ludowego i sytuacja społeczno-zawodowa nauczycieli /82
4. Gimnazja w polityce oświatowej po upadku Wiosny Ludów /84
5. Górnośląskie gimnazja w świetle faktów i liczb do początków lat 70. XIX w. /86
6. Polityka władz pruskich wobec szkolnictwa realnego /90
7. Rozwój szkolnictwa realnego na Górnym Śląsku do końca lat 70. XIX w. /93
8. Lektoraty języka polskiego w szkołach średnich /101
9. Szkolnictwo żeńskie /105
Rozdział III. Lata kulturkampfu /113
1. Szkoła ludowa w polityce oświatowej doby kulturkampfu /113
2. Reforma szkolna. "Postanowienia ogólne" z 1872 r. /121
3. Gimnazja w latach 70. XIX w. /129
3.1. Problem lektoratów języka polskiego w gimnazjach /135
4. Walka o równouprawnienie szkół realnych na Górnym Śląsku /137
5. Perspektywy rozwoju szkół realnych na Górnym Śląsku /142
6. Szkolnictwo żeńskie /144
6.1. Nowe przepisu w sprawie funkcjonowania szkół /144
6.2. Kwalifikacje nauczycielskie /146
6.3. Szkoła żeńska w Katowicach - przykład nowych rozwiązań organizacyjnych /147
6.4. Likwidacja żeńskich szkół klasztornych /148
Rozdział IV. Od zakończenia kulturkampfu do I wojny światowej /155
1. Polityka językowa państwa w obszarze szkoły ludowej /155
2. Sieć szkolnictwa powszechnego /166
3. Język macierzysty dzieci szkolnych /172
4. Sprzeciw ludności polskiej wobec polityki językowej w szkole. Strajk szkolny w 1906 r. /176
5. Etapy reformy szkolnictwa średniego od lat 80. XIX w. do początków XX w. /185
5.1. Mowa cesarza Wilhelma II na sejmie szkolnym 1890 r. i jej konsekwencje oświatowe /192
6. Szkolnictwo średnie na Górnym Śląsku w dobie reform oświatowych /202
6.1. Gimnazja /205
6.2. Profil społeczny i drogi kariery życiowej absolwentów gimnazjów /205
6.3. Szkoły realne /209
a) Stan gimnazjów realnych w latach 80. /209
b) Gliwicki ośrodek kształcenia realnego i zawodowego do początków lat 90. /211
c) Stagnacja gimnazjów realnych w latach 90. /213
d) Wzrost pozycji bezłacińskich szkół realnych /215
e) Nowe szanse rozwoju szkolnictwa realnego po 1900 r. /217
6.4. Szkoły żeńskie /222
7. Szkoły średnie niższego rzędu (Mittelschulen) i szkolnictwo zawodowe /236
Zakończenie /243
Wykaz źródeł i literatury /249
Indeks nazwisk /259
Indeks nazw miejscowości /265
Summary /269
Zusammenfassung /271
2. Sarnaki i ich znaczenie dla lokalnej społeczności /22
3. Podziały kościelne i struktura wyznaniowa /28
4. Opór unitów i ich powrót do wiary katolickiej /30
5. Ziemianie na terenie gmin Chlebczyn i Hołowczyce /43
6. Inicjatywy społeczne (w gospodarce i oświacie) /52
7. Koniec panowania carów na Ziemi Sarnackiej /59
II. Sarnaki i okolice pod okupacją niemiecką /88
1. Charakter okupacji i ciężary /88
2. Ruch oświatowo-wychowawczy i organizująca się potajemnie siła zbrojna /91
III. Zerwane pęta /99
1. Ostatnie dni pod okupacją /100
2. Usunięcie Niemców z Sarnak i okolicy /102
3. Dni przełomu - działania oddziałów z rejonu Sarnak /103
3.1. Działania oddziału pod dowództwem Wacława Grobickiego /104
3.2. Działania oddziału pod dowództwem Adolfa Terlikowskiego /107
4. Działania P.O.W. Na wschód od Sarnak - Mierzwice Stare /111
IV. Wolne władze w Sarnakach i utworzenie gminy /112
1. Wybór władz i powołanie gminy Sarnaki /112
2. Kształtowanie granic nowej gminy Sarnaki oraz Hołowczyce /114
3. W cieniu Ober-Ostu /115
4. Budowanie ładu w nowej rzeczywistości /118
V. Wojna 1920 roku /147
1. Walki na Ziemi Sarnackiej na początku sierpnia 1920 r. /150
2. Społeczeństwo Ziemi Sarnackiej wobec wojny i jej skutki /189
3. Polegli na Ziemi Sarnackiej i ich upamiętnienie /193
VI. Pamięć roku 1918 i innych rocznic narodowych /197
1. Sens i znaczenie obchodu świąt narodowych /197
2. Upamiętnienie wydarzeń z 1918 r. /198
2.1. Obchody świąt narodowych w okresie międzywojennym /199
2.2. Świętowanie w okresie II wojny światowe i komunistycznego zniewolenia /201
2.3. Obchody świąt narodowych w wolnej Polsce /203
Zakończenie /203
Załączniki /220
Źródła i literatura /241
Wykaz skrótów /249
Wykaz tabel /250
Wykaz załączników /251