- Kategorie
-
Sygnety drukarskie w Rzeczypospolitej XVI wieku. Źródła ikonograficzne i treści ideowe
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788361033899 |
EAN | 9788361033899 |
Zostaw telefon |
Autorka: Justyna Kiliańczyk-Zięba
Rok wydania: 2015
Liczba stron: 343
Okładka: miękka
Format: 17,5 cm x 25,00 cm
Gutenberg, jego współpracownicy i pierwsi naśladowcy działali w świecie, w którym przekaz informacji odbywał się w znacznej mierze za pomocą obrazu, znaku i symbolu. Rzemieślnicy i przedsiębiorcy, nim jeszcze rozpoczęli działalność typograficzną czy nakładczą, nierzadko już posługiwali się znakami rozpoznawczo-własnościowymi. One także stawały się często podstawowym elementem ich późniejszych sygnetów drukarskich. Te niewielkie kompozycje graficzne dla dawnych czytelników, zaznajomionych z heraldyką, także nierycerską i nieszlachecką, były komunikatami o proweniencji druku, tożsamości, pochodzeniu czy przynależności społecznej jego wytwórcy. Dla dzisiejszego odbiorcy symbolika sygnetów z epoki początków „czarnej sztuki” bywa znana i czytelna, częściej jednak pozostaje całkiem zagadkowa lub zrozumiała tylko po części. Autorka na kartach swojej książki podjęła w bardzo zajmujący sposób próbę hipotetycznej rekonstrukcji genezy przedstawień wizualnych i formuł werbalnych współistniejących w sygnetach drukarskich, szukając wzorców ikonograficznych i źródeł ideowych owych kompozycji graficznych, używanych w XVI w. w drukarniach czynnych w Królestwie Polskim i Wielkim Księstwie Litewskim oraz analizując wymowę tych znaków i ich odbiór przez współczesnych. Niezwykle ciekawa lektura dla edytorów, filologów i historyków naukowo zainteresowanych tematem, ale także dla miłośników dziejów druku. Publikacja bogato ilustrowana, opatrzona zestawieniem bibliograficznym, indeksem osobowo-geograficznym i streszczeniem w języku angielskim.
Spis treści:
Wstęp /7
Wprowadzenie /9
1. Stan badań /9
2. Podstawa źródłowa /12
3. Typologia, terminologia i funkcje drzeworytów /13
4. Problematyka, cel badań, metodologia /23
5. Zasięg terytorialny /25
6. Zakres chronologiczny /26
7. Układ pracy /28
Podziękowania /29
I. Sygnet w strukturze książki /31
1. Miejsce i częstotliwość występowania /31
2. Potencjał identyfikacyjny i symboliczny /39
II. Tradycje heraldyczne /45
1. Pierwszy polski sygnet: wzorzec heraldycznej ekspozycji i znaki drukarzy europejskich /46
2. Herb miasta i gmerk drukarza /53
3, Heraldyka municypalna i symbole państwowe /61
4. Z gmerkiem w roli głównej /69
5. Gmerki i rebusowe podpisy /87
6. Herby w funkcji sygnetów drukarskich /104
III. Antyczne źródła i emblematyczny filtr /117
1. Terminus Hieronima Wietora /119
2. Alciatus i emblematyczny smak epoki /138
3. Antyczna bajka i emblematyczna struktura /168
4. Sygnet czy nie? /172
IV. We wspólnocie chrześcijan /175
1. Drukarze luterańscy w Królewcu: Hans Weinreich, Hans Lufft, Hans Daubmann i Georg Osterberger /175
2. Maciej Wirzbięta /188
3. Stanisław Murmelius /200
4. Bracia polscy: Aleksy Rodecki i Sebastian Sternacki /207
5. Pod znakiem pelikana /219
6. IHS w Wilnie. Symbol jezuicki czy sygnet drukarski? /226
V. Sygnety drukarni Łazarzowej /229
VI. Sygnety drukarzy ksiąg hebrajskich /261
1. Kraków /262
2. Lublin /269
Zakończenie /275
Spis ilustracji /281
Wykaz skrótów /289
Bibliografia /291
Indeks osobowo-geograficzny /319
Summary /337