- Kategorie
-
Swoi i obcy. Tożsamość Koptów i Maronitów w arabskich tekstach kultury
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788387111656 |
EAN | 9788387111656 |
Zostaw telefon |
Autor: Michał Moch
Rok wydania: 2013
Liczba stron: 191
Okładka: miękka
Format: 15,00 cm x 21,00 cm
Dzieło Michała Mocha o historii i współczesnej sytuacji społeczeństw chrześcijańskich w krajach arabskich, w szczególności o Koptach w Egipcie i Maronitach w Libanie, jest erudycyjne, a zarazem fascynujące. Autor śledzi kształtowanie się ich tożsamości narodowej na gruncie odrębności wyznaniowych.
Temat jest paląco aktualny. Autor nie redukuje jednak konfliktów między mniejszościami chrześcijańskimi a światem islamu do bieżących różnic religijnych i prześladowań politycznych, ale bierze pod uwagę szeroki zbiór tekstów literackich z XIX i zwłaszcza XX wieku, reprezentujących zarówno kulturę elitarną, jak popularną. Porównanie procesów kształtowania się świadomości narodowej mniejszości "obcych" w świecie arabskojęzycznym z historią narodów europejskich zainteresuje także tych badaczy, którzy nie zajmują się Bliskim Wschodem.
Jerzy Jedlicki
Spis treści:
1. Wstęp /7
1.1. Cele pracy i metody badań /7
1.2. Dobór literatury przedmiotu i źródeł. Dotychczasowy stan badań /13
1.2.1. Literatura przedmiotu /13
1.2.2. Źródła drukowane /14
1.2.3. Wywiady biograficzne /14
2. Podstawowe kwestie terminologiczne /18
2.1. Współczesne teorie narodu - wprowadzenie /18
2.1.1. Naród jako wspólnota wyobrażona /22
2.1.2. Kształtowanie się narodów w ujęciu historyków /26
2.1.3. Etnosympolizm Anthony'ego D. Smitha - próba stworzenia koncepcji kompromisowej /28
2.1.4. Kulturalistyczne podejście do badań nad narodem /30
2.2. Podstawowe pojęcia używane w rozprawie /33
2.2.1. Tożsamość /33
2.2.2. Tradycja /35
2.2.3. Mit /36
2.2.4. Różne wymiary pamięci we współczesnej humanistyce /37
2.2.4.1. Pamięć zbiorowa a pamięć autobiograficzna /37
2.2.4.2. Pamięć komunikatywna a pamięć kulturowa /39
2.2.4.3. Pamięć funkcjonalna (zamieszkała) i magazynująca (niezamieszkała) /40
2.2.5. Miejsca pamięci /41
2.2.6. Pogranicze /43
3. Naród, nacjonalizm i tożsamość w świecie arabskim /45
3.1. Dotychczasowy stan badań nas zjawiskami narodowymi na Bliskim Wschodzie /46
3.1.1. Chrześcijanie bliskowschodni a kształtowanie się idei nacjonalistycznych /51
3.2. Współczesne koncepcje ideologiczne tożsamości arabskiej /56
3.3. Krytyka tożsamości arabskiej i tradycyjnych podejść do problematyki narodowej. Od Adonisa do Edwarda Saida /60
4. Koptowie - spadkobiercy Egiptu starożytnego i chrześcijańskiego /72
4.1. Zagadnienia genealogiczne i historyczne /72
4.1.1. Korzenie chrześcijaństwa koptyjskiego /72
4.1.2. Koptowie w erze dominacji islamu /82
4.1.3. Rola Koptów w historii najnowszej Egiptu. Stosunek Koptów do egipskości i arabskości /86
4.2. Tożsamość współczesnych koptyjskich elit kulturalnych. Przypadek Idwara al-Harrata /90
4.2.1. Idwar al-Harrat - wielki pisarz języka arabskiego i ucieleśnienie paradoksów koptyjskich /91
4.3. Różne wymiary tożsamości koptyjskiej w świadectwach mieszkańców Egiptu /99
4.4. Współcześni Koptowie na rozdrożu. Pamięć, tożsamość i dyskryminacja /106
5. Maronici - między Zachodem a światem arabskim /113
5.1. Zagadnienia genealogiczne i historyczne /113
5.1.1. Formowanie się wspólnoty maronickiej i wzrost jej znaczenia. Kwestia ortodoksji chrześcijańskiej /114
5.1.2. Pochodzenie etniczne i sytuacja językowa Maronitów. Tradycyjne poglądy i ich krytyka /124
5.1.3. Libański system wyznaniowy. Sojusz maronicko-sunnicki jako podstawa modelu niepodległego państwa /130
5.1.4. Krach mitu libańskiego. Odradzanie się kraju po wojnie /133
5.2. Maronici jako twórcy i orędownicy zbiorowej tożsamości libańskiej. Stosunek maronitów do współczesnych koncepcji libańskości i arabskości /137
5.2.1. Liban jako nowa Fenicja. Krąg pisarzy francuskojęzycznych w Libanie /138
5.2.2. Michel Chiha - najdojrzalsza formuła "fenicjanizmu" /141
5.2.3. Sa'id Aql - w kierunku nacjonalizmu lingwistycznego i separatyzmu maronickiego /144
5.3. Wizje tożsamości libańskiej i maronickiej w literaturze pięknej /148
5.4. Historia i historiografia libańska - od tożsamości maronickiej do konstruktywizmu /154
5.4.1. Mity wspólnoty. Wybitni historycy maroniccy epoki przednowoczesnej /154
5.4.2. Kamal Salibi - o potrzebie nowej historii Libanu /157
5.5. Postawy elit maronickich na początku XXI wieku. Pamięć i upamiętnianie /165
5.6. Jak godzić pamięć wspólnot libańskich? Próba podsumowania /171
6. Zakończenie /174
Bibliografia /178
Summary /189