• Studia z historii sztuki polskiej XIX-XX wieku. Ikonografia malarstwa religijnego czasów porozbiorowych

49.00
szt. Do przechowalni
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Cena przesyłki 11
Odbiór w punkcie Poczta Polska 10
In Post paczkomaty 11
Poczta Polska Pocztex 48 11
In Post kurier 12
Odbiór w punkcie Poczty Polskiej 13
Poczta Polska Pocztex 48 17
Dostępność Mała ilość
ISBN 9788380181458
Zostaw telefon

Redakcja: Barbara M. Gawęcka, Aleksander Jankowski

Rok wydania: 2017

Liczba stron: 358

Okładka: miękka

Format: 17,0 cm x 24,0 cm

Uwaga: Zagięte narożniki, przybrudzone brzegi

Tom inauguruje wydawniczy cykl interdyscyplinarnych debat o polskiej kulturze artystycznej i konserwatorskiej ochronie dzieł sztuki, zainicjowany w 2014 r. przez Pracownię Historii Sztuki i Katedrę Historii Kultury Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Pierwsza edycja poświęcona została ikonografii malarstwa religijnego doby zaborów oraz roli koloru w architekturze XIX–XX stulecia. W oddanej do rąk Czytelnika książce zagadnienia te tworzą autonomiczne bloki tematyczne.
Zredagowany przez prof. Aleksandra Jankowskiego i dr Barbarę M. Gawęcką tom „Studiów z historii sztuki polskiej XIX i XX wieku” zawiera szereg ważnych i wartościowych ustaleń… Należy mieć nadzieję, że rozpoczęte z rozmachem interdyscyplinarne badania związane z szeroko rozumianą działalnością artystyczną, znajdą kontynuację, która zaowocuje równie wartościowymi jak ta publikacjami. „Studia” wyróżniają się poprawnością i jasnością sformułowań podanych w sposób ułatwiający lekturę tekstów niebudzących wątpliwości co do meritum poruszanych w nich problemów… Wierzę, że książka spotka się z prawdziwym zainteresowaniem odbiorców, bo w pełni na to zasługuje.
(fragment recenzji prof. Józefa Poklewskiego)

Spis treści:

A. Jankowski - Ikonografia malarstwa religijnego oraz kolor w architekturze historycznej jako przedmiot badań. Uwagi wprowadzające  /7

Ikonografia malarstwa religijnego czasów porozbiorowych

R. Mączyński - U zarania zmian. Refleksje nad obrazami religijnymi Franciszka Smuglewicza  /13

K. Ponińska - O trwałości wpływu rycin z dzieła "Evangelicae Historiae Imagines" Hieronymusa Natalisa na przedstawienia plastyzne w Kalwarii Zebrzydowskiej  /51

M. Długosz - Prace Józefa Mehoffera na XXIV wystawie Secesji Wiedeńskiej w 1905 r. poświęconej współczesnej sztuce religijnej  /71

J. Winnicka-Gburek - Sentymentalna interpretacja "Spowiedzi" Wlastimila Hofmana - refleksje aksjologiczne  /89

P.O. Scholz - Motyw Tobiasza w twórczości Jacka Malczewskiego. Uwagi i zarys problematyki  /103

A. Jankowski - Programy, tematy i treści ideowe dekoracji ściennych drewnianych świątyń wielkopolskiej prowincji 1800-1915  /115

Kolor w architekturze historycznej

B.M. Gawęcka - Dziewiętnasto- i dwudziestowieczne malowidła ścienne w katedrze kieleckiej  /139

A. Lisowska - Rola dekoracji malarskiej w propagandzie edukacji przełomu XIX i XX w. na wybranych przykładach  /161

K. Zimna-Kawecka - Twórczość artystyczna wobec zasad ochrony zabytków na Pomorze w okresie międzywojennym  /177

K. Białobłocka - Kolorystyka architektury Dolnego Śląska w okresie historyzmu i modernizmu - elewacje tynkowane /197

A. Lament-Kosińska - Malarstwo monumentalne Wacława Taranczewskiego  /219

D. Balińśka-Ciężki, S. Wróblewski - Sgraffito - zdobnictwo elewacji w XX w. jako wyraz ideologii, mody i autorskich pomysłów  /241

M. Kapka - Relacje malarsko-architektoniczne w wybranych przykładach monumentalnej twórczości Jerzego Nowosielskiego  /271

A. Owerczuk - Kolor jako element kształtowania formy architektonicznej dawnych cerkwi północnego Podlasia  /287

A. Oleksicki - Kolorystyka X Pawilonu Cytadeli Warszawskiej i dawnego carskiego więzienia w Białymstoku po pracach konserwatorskich  /303

E. Basiut - Badanie pierwotnej kolorystyki budynków Zespołu Toru Wyścigów Konnych na Służewcu w Warszawie  /323

K. Owczarzak - Kolor w wielkoformatowym malarstwie ściennym  /347

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.
Podpis
E-mail
Zadaj pytanie