- Kategorie
-
Studia z dziejów edukacji w Rzeczypospolitej Obojga Narodów Korony i Litwy
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 978-83-66104-08-2 |
EAN | 9788366104082 |
Zostaw telefon |
Redakcja: Kazimierz Puchowski, Joanna Orzeł
Rok wydania: 2019
Liczba stron: 301
Okładka: twarda
Format: 17,5 cm x 23,5 cm
Przemiany, które dokonywały się w sferze edukacyjnej, odzwierciedlały dyskusje i spory ideowe XVI–XVIII wieku i odpowiadały na społeczne aspiracje i oczekiwania wynikające z przemian ekonomicznych i procesów modernizacyjnych w państwie. Wpływy instytucjonalne, dyskursy filozoficzne, nacisk elit świeckich i duchownych, inspiracje dworów magnackich – wszystkie te oddolne inicjatywy sprawiły, że wychowanie kolejnych pokoleń społeczeństwa Rzeczypospolitej ewoluowało, aż wreszcie doprowadziło w wieku XVIII do nowego podejścia do edukacji i nowego sposobu jej realizacji. Publikacja powstała w ramach projektu badawczego „Społeczne i kulturowe uwarunkowania edukacji w Rzeczypospolitej XVI–XVIII wieku”, prowadzonego przez Polskie Towarzystwo Historyczne, finansowanego przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego – „Narodowy Program Rozwoju Humanistyki”.
Spis treści:
Wstęp /7
Ideały, programy i instytucje edukacyjne na tle przemian kulturowych epoki
Stanisław Roszak - Wiek XVIII - w poszukiwaniu syntezy historii edukacji /17
Maciej Forycki, Agnieszka Jakuboszczak - O francuskim spojrzeniu na przemiany edukacyjne w Rzeczypospolitej w drugiej połowie XVIII wieku /39
Filip Wolański - Ewolucja rozwiązań dydaktycznych w staropolskich podręcznikach i kompendiach geograficznych w przededniu powstania Komisji Edukacji Narodowej. Wybrane aspekty /59
Społeczny wymiar edukacji
Krzysztof Mikulski - Kariery zawodowe osób wykształconych w Toruniu w XVI-XVIII wieku /75
Robert T. Tomczak - Studia elity społeczno-politycznej Rzeczypospolitej na Uniwersytecie Karola-Ferdynanda w Pradze w latach 1654-1754 /95
Łukasz Wróbel - Działalność fundacyjna i oświatowa szlachty inflanckiej w XVIII wieku na przykładzie rodzin Borchów, Platerów i Hylzenów /123
Jednostka, rodzina, państwo w systemach edukacyjnych i wobec modeli edukacyjnych
Agnieszka Wieczorek - W "drodze paryskiej" - podróże edukacyjne Seweryna Józefa i Wacława Rzewuskich w latach dwudziestych XVIII wieku /143
Adam Kucharski - Rodzinne tradycje magnackiego Grand Tour. Przykład Franciszka i Kazimierza Rzewuskich z lat czterdziestych i sześćdziesiątych XVIII wieku /179
Joanna Orzeł - Edukacja Stanisława Antoniego Poniatowskiego - śladem zapisek uczniowskich przyszłego monarchy /207
Kazimierz Puchowski - Uchwycić nieuchwytne. O cyfrowym dokumentowaniu prywatnych relacji na temat edukacji z XVIII wieku /275
Spis ilustracji /287
Indeks osób /289