• Statki i ich załogi na Dolnej Wiśle w XIII - XV wieku

Brak towaru
26.00
Wpisz swój e-mail
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Cena przesyłki 9.5
Odbiór osobisty 0
Odbiór w punkcie Poczta Polska 6.5
Poczta Polska Pocztex 48 9.5
Odbiór w punkcie Poczty Polskiej 12
Poczta Polska Pocztex 48 16
Poczta Polska UK ekonomiczna 67
Poczta Polska USA ekonomiczna 76
Poczta Polska USA priorytet 146
Dostępność 0 szt.
ISBN 9788364150067
Zostaw telefon

Autor: Robert Domżał

Rok wydania: 2014

Liczba stron: 118

Okładka: twarda

Format: 15,5 cm x 23,0 cm

Książka z serii: Badania archeologiczne Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku. T. 15

Uwaga - delikatne zarysowania okładki

 

Znaczącą część publikacji stanowi opracowanie tematyki znalezisk archeologicznych związanych ze szkutnictwem śródlądowym. Autor nawiązał przy tym do wyobrażeń ikonograficznych, w tym napieczętnych, obrazujących różne typy statków śródlądowych. Zaproponował również w swojej pracy klasyfikację śródlądowych łodzi i statków występujących w tamtej epoce nad dolną Wisłą, ale wykorzystywanych także na Zalewie Wiślanym i na wodach przybrzeżnych, np. na Zatoce Gdańskiej. Podział ten został przeprowadzony według atrybutów semantycznych pojawiających się w materiałach źródłowych. Pozwoliło to na lepsze poznanie nie tylko samych jednostek, ale także zrozumienie mentalności ludzi, którzy w średniowieczu budowali i wykorzystywali pływające środki transportu dla swoich potrzeb. Mimo ograniczonej liczby źródeł archeologicznych autor starał się przedstawić najnowsze znaleziska nautologiczne pochodzące z tamtych czasów.

Istotną częścią książki jest omówienie organizacji bractwa żeglarzy wiślanych, m.in. sposoby przewozu ładunku, przywileje bractwa i finanse tejże organizacji. Organizacja przewoźników wiślanych miała ponadmiejski charakter i objęta była bezpośrednią zwierzchnością zakonu krzyżackiego. W tej części pracy autor pokazał ponadto aspekty żeglugi związane z odpowiedzialnością załogi za towary, przestępstwami na statkach wiślanych oraz bezpieczeństwem i własnością przewożonych towarów. Szczegółowo omówił też strukturę organizacyjną załogi jednostek rzecznych.

Spis treści:

Od Wydawcy  /7

Podziękowania  /11

Wykaz skrótów  /12

Wstęp  /13

Stan badań  /14

Źródła i literatura  /16

Podstawy geograficzne  /20

Hydrografia  /21

Tło polityczne /26

Rozdział I. Łodzie i statki - analiza źródeł pisanych  /29

1.1. Uwagi wstępne  /29

1.2. Jednostki o nazwach pochodzących od nazw rzek lub innego akwenu  /32

1.3. Jednostki o nazwach związanych z techniką budowy  /36

1.4. Jednostki o nazwach związanych z rodzajem napędu  /42

1.5. Jednostki o nazwach odnoszących się do rodzaju przewożonych towarów  /44

1.6. Jednostki o nazwach odnoszących się do ich funkcji  /46

1.7. Jednostki o nazwach związanych z rozmiarem i stanem użytkowania  /53

1.8. Jednostki o nazwach odnoszących się do rodzaju budulca z jakiego je wykonano  /53

Rozdział 2. Źródła archeologiczna i ikonograficzne dla łodzi i statków  /55

2.1. Uwagi wstępne  /55

2.2. Łodzie jednopienne /56

2.3. Jednostki zbudowane techniką klepkową  /57

2.3.1. Przekazy pisane o znaleziskach archeologicznych  /57

2.3.2. Znaleziska archeologiczne jednostek pływających  /59

2.3.3. Źródła ikonograficzne /62

Rozdział 3. Bractwo żeglarzy wiślanych  /64

3.1. Uwagi wstępne  /64

3.2. Struktury organizacyjne  /67

3.3. Finanse bractwa  /69

3.4. Wynagrodzenie za żeglugę i koszty żeglugi  /71

3.5. Odpowiedzialność za towary  /75

3.6. Przestępstwa na statkach  /77

3.7. Bezpieczeństwo statków i towarów  /82

3.8. Własność statków i towarów  /84

3.9. Załoga statku  /85

Zakończenie  /90

Tabele  /92

Ilustracje  /97

Bibliografia  /104

1. Źródła rękopiśmienne  /104

2. Źródła drukowane  /104

3. Literatura  /106

English summary and list of illustrations  /113

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.
Podpis
E-mail
Zadaj pytanie