- Kategorie
-
Statki i ich załogi na Dolnej Wiśle w XIII - XV wieku
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788364150067 |
EAN | 9788364150067 |
Zostaw telefon |
Autor: Robert Domżał
Rok wydania: 2014
Liczba stron: 118
Okładka: twarda
Format: 15,5 cm x 23,0 cm
Książka z serii: Badania archeologiczne Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku. T. 15
Uwaga - delikatne zarysowania okładki
Znaczącą część publikacji stanowi opracowanie tematyki znalezisk archeologicznych związanych ze szkutnictwem śródlądowym. Autor nawiązał przy tym do wyobrażeń ikonograficznych, w tym napieczętnych, obrazujących różne typy statków śródlądowych. Zaproponował również w swojej pracy klasyfikację śródlądowych łodzi i statków występujących w tamtej epoce nad dolną Wisłą, ale wykorzystywanych także na Zalewie Wiślanym i na wodach przybrzeżnych, np. na Zatoce Gdańskiej. Podział ten został przeprowadzony według atrybutów semantycznych pojawiających się w materiałach źródłowych. Pozwoliło to na lepsze poznanie nie tylko samych jednostek, ale także zrozumienie mentalności ludzi, którzy w średniowieczu budowali i wykorzystywali pływające środki transportu dla swoich potrzeb. Mimo ograniczonej liczby źródeł archeologicznych autor starał się przedstawić najnowsze znaleziska nautologiczne pochodzące z tamtych czasów.
Istotną częścią książki jest omówienie organizacji bractwa żeglarzy wiślanych, m.in. sposoby przewozu ładunku, przywileje bractwa i finanse tejże organizacji. Organizacja przewoźników wiślanych miała ponadmiejski charakter i objęta była bezpośrednią zwierzchnością zakonu krzyżackiego. W tej części pracy autor pokazał ponadto aspekty żeglugi związane z odpowiedzialnością załogi za towary, przestępstwami na statkach wiślanych oraz bezpieczeństwem i własnością przewożonych towarów. Szczegółowo omówił też strukturę organizacyjną załogi jednostek rzecznych.
Od Wydawcy /7
Podziękowania /11
Wykaz skrótów /12
Wstęp /13
Stan badań /14
Źródła i literatura /16
Podstawy geograficzne /20
Hydrografia /21
Tło polityczne /26
Rozdział I. Łodzie i statki - analiza źródeł pisanych /29
1.1. Uwagi wstępne /29
1.2. Jednostki o nazwach pochodzących od nazw rzek lub innego akwenu /32
1.3. Jednostki o nazwach związanych z techniką budowy /36
1.4. Jednostki o nazwach związanych z rodzajem napędu /42
1.5. Jednostki o nazwach odnoszących się do rodzaju przewożonych towarów /44
1.6. Jednostki o nazwach odnoszących się do ich funkcji /46
1.7. Jednostki o nazwach związanych z rozmiarem i stanem użytkowania /53
1.8. Jednostki o nazwach odnoszących się do rodzaju budulca z jakiego je wykonano /53
Rozdział 2. Źródła archeologiczna i ikonograficzne dla łodzi i statków /55
2.1. Uwagi wstępne /55
2.2. Łodzie jednopienne /56
2.3. Jednostki zbudowane techniką klepkową /57
2.3.1. Przekazy pisane o znaleziskach archeologicznych /57
2.3.2. Znaleziska archeologiczne jednostek pływających /59
2.3.3. Źródła ikonograficzne /62
Rozdział 3. Bractwo żeglarzy wiślanych /64
3.1. Uwagi wstępne /64
3.2. Struktury organizacyjne /67
3.3. Finanse bractwa /69
3.4. Wynagrodzenie za żeglugę i koszty żeglugi /71
3.5. Odpowiedzialność za towary /75
3.6. Przestępstwa na statkach /77
3.7. Bezpieczeństwo statków i towarów /82
3.8. Własność statków i towarów /84
3.9. Załoga statku /85
Zakończenie /90
Tabele /92
Ilustracje /97
Bibliografia /104
1. Źródła rękopiśmienne /104
2. Źródła drukowane /104
3. Literatura /106
English summary and list of illustrations /113