- Kategorie
-
Splendide Vestitus. O znaczeniu ubiorów na królewskim dworze Jagiellonów w latach 1447-1572
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 978-83-61033-59-2 |
EAN | 9788361033592 |
Zostaw telefon |
Autorka: Maria Molenda
Rok wydania: 2019
Liczba stron: 500 (404+96)
Oprawa: twarda
Format: cm x cm
Stan bardzo dobry minus
Monografia Marii Molendy ukazuje znaczenie mody na dworze Jagiellonów w 2. poł. XV i w XVI w. Autorka skoncentrowała się przede wszystkim na omówieniu ubiorów członków rodziny królewskiej. Publikacja wzbogaca wiedzę o Jagiellonach, ukazując modę jako ważny element konstruowania wizerunku dynastii oraz istotny czynnik w kształtowaniu relacji międzyludzkich, a także potrzeb kulturalnych i estetycznych. Ubiór odgrywał bowiem wyjątkową rolę w manifestowaniu splendoru władcy, jego rodziny i dworu.
Książka oparta na szerokiej bazie źródłowej przynosi informacje o kosztownych i pełnych przepychu tkaninach i strojach, świadczących o wysokim poziomie kultury materialnej dworu polskiego, nieustępującego pod tym względem innym dworom europejskim.
Spis treści:
Wprowadzenie /5
Rozdział 1. Tkaniny i futra w ubiorach dworu królewskiego /11
1.1. Uwagi wstępne /11
1.2. Tkaniny wełniane /12
1.2.1. Sukno /13
1.2.1.1. Sukno florenckie /17
1.2.1.2. Sukno włoskie /18
1.2.1.3. Stament /18
1.2.1.4. Sukno mechelskie /19
1.2.1.5. Sukno flandryjskie /20
1.2.1.6. Sukno angielskie /22
1.2.1.7. Sukno luńskie /23
1.2.1.8. Sukno ćwikawskie i meszyńskie /25
1.2.1.9. Sukna czeskie i śląskie /26
1.2. Inne sukna i materiały wełniane (forsztat, karazja, uterfin, sukno francuskie, karmazyn, szkarłat, muchajer, czamlet i inne) /28
1.3. Półtna /30
1.4. Tkaniny jedwaben /35
1.4.1. Aksamity i złotogłowia /39
1.4.2. Adamaszek /46
1.4.3. Atłas /49
1.4.4. Tanin, telet i restagno /52
1.4.5. Kamcha /54
1.4.6. Kitajka, ermezyn, tafta /54
1.5. Futra /59
1.5.1. Sobole, gronostaje, popielice, kuny /61
1.5.2. Rysie, lisy, baranki, skóry /63
1.6. Podsumowanie /65
Rozdział 2. Podstawowe formy ubiorów w Polsce w drugiej połowie XV i XVI wieku /67
2.1. Nazewnictwo ubiorów /67
2.2. Zagadnienie wiarygodności źródeł ikonograficznych /68
2.3. Formy ubiorów w Polsce na tle przemian mody za granicą /71
2.4. Podstawowe formy ubiorów w Polsce w XV i XVI wieku /76
2.4.1. Tunika /76
2.4.2. Płaszcz /78
2.4.3. Marszczeniec /81
2.4.4. Szuba /82
2.4.5. HAzuka /87
2.4.6. Futra /90
2.4.7. Torłop /91
2.4.8. Kortel /91
2.4.9. Kożki /91
2.4.10. Giermak /92
2.4.11. Karwatka /94
2.4.12. Stradiotka /94
2.4.13. Delia /94
2.4.14. Ferezja /96
2.4.15. Kopieniak /97
2.4.16. Kitlica (kitlik), thorax /97
2.4.17. Dołoman /22
2.4.18. Żupica i żupan /99
2.4.19. Kaftan /100
2.4.20. Diplois /101
2.4.21. Joppa, jopula /102
2.4.22. Kabat /105
2.4.23. Jednoradek, tercyj i inne /106
2.4.24. Sajan /107
2.4.25. Suknie kobiece /109
2.4.26. Koszula /116
2.5. Nakrycia głowy /118
2.5.1. Terminologia nakryć głowy /120
2.5.2. Czapki futrzane /121
2.5.3. Kaptury /123 /
2.5.4. Berety /125
2.5.6. Czepce kobiece /126
2.5.7. Rąbki, rańtuchy, chusty i ppodwiki /128
2.5.8. Przepaski, bramki, siatki, toczenice, wianki /129
2.6. Nogawice i spodnie /131
2.7. Pończochy /132
2.8. Obuwie /133
2.9. Akcesoria /137
2.9.1. Biżuterua /138
2.9.2. Chusty naramienne, kołnierze (obojczyki), gurgielle /141
2.9.3. Rękawiczki /142
2.9.4. Wachlarze /143
2.9.5. Pasy /143
2.9.6. Perły /145
2.10. Podsumowanie /148
Rozdział 3. Dwór jako ośrodek mody /151
3.1. Uwagi wstępne /151
3.2. Moda polskiego dworu w oczach cudzoziemców /154
3.3. Moda na zagraniczne ubiory /161
3.3.1. Moda niemiecka /167
3.3.2. Moda włoska /171
3.3.3. Moda węgiersla (husarska) /173
3.4. Moda hiszpańska /189
3.3.4. Moda turecka /180
3.4. Wizerunek idealnego ubioru dworzanina u Górnickiego /184
3.5. Udział żon królów w transferze i propagowaniu wzorców mody /186
3.5.1. Elżbieta Rakuszanka (1436-1505) /186
3.5.2. Helena Rurykowiczówna (1476-1513) /189
3.5.3. Barbara Zapolya (1495-1515) /190
3.5.4. Bona Sforza (1494-1557) /192
3.5.5. Elżbieta Habsburżanka (1526-1545) /204
3.5.6. Barbara Radziwiłłówna (1520 lub 1523 - 1551) /210
3.5.7. Katarzyna Habsburżanka (1522-1553) /214
3.6 Rzemieślnicy zaangażowani w tworzenie kreacji dworskich /218
3.6.1. Krawcy /218
3.6.2. Kuśnierze /222
3.6.3. Hafciarze /223
3.6.4. Szewcy /225
3.6.5. Pasamonicy i złotnicy /226
3.7. Polska moda za granicą /227
3.8. Podsumowanie /232
Rozdział 4. Rola ubiorów i tkanin w reprezentacji dworu królewskiego w Polsce /235
4.1. Uwagi wstępne /235
4.2. Ubiory w przedstawieniach królów z dynastii Jagiellonów oraz ich córek /242
4.2.1. Ubiory w przedstawieniach Kazimierza Jagiellończyka /244
4.2.2. Ubiory w przedstawieniach Jana Olbrachta i Aleksandra /246
4.2.3. Ubiory w przedstawieniach Zygmunta I /247
4.2.4. Ubiory w przedstawieniach Zygmunta Augusta /251
4.2.5. Ikonografia ubiorów córek Kazimierza Jagiellończyka /254
4.2.6. Ubiory córek Zygmunta I w ikonografii /256
4.2.6.1. Ubiory Jadwigi Jagiellonki /256
4.2.6.2. Ubiory Izabeli Jagiellonki /257
4.2.6.3. Ubiory Zofii, Anny i Katarzyny /257
4.3. Ubiory królewskie na nagrobkach Izabeli i Zofii oraz portrecie koronacyjnym Anny /260
4.4. Ubiory i tkaniny w ikonografii wspólnych przedstawień króla, dostojników dworskich, państwowych, duchownych oraz dworzan /261
4.5. Ubiory w ceremoniach /265
4.5.1. Szaty królów w koronacjach i hołdach - znaczenie płaszcza królewskiego /265
4.5.2. Szaty ślubne i koronacyjne królowych /272
4.5.3. Tkaniny w ceremoniach pogrzebowych królów /275
4.5.4. Tkaniny w ceremoniach pogrzebowych królowyc /281
4.5.5. Ubiory i tkaniny w egzekwiach z okazji śmierci obcych monarchów /284
4.5.6. Ubiory grobowe królów i królowych z dynastii jagiellońskiej /285
4.5.7. Ubiory żałobne i szaty wdowie /292
4.5.8. Szaty wdowie na nagrobkach Bony i Anny Jagiellonki /299
4.6. Barwy, emblemy, klejnoty oraz herby - ubiory jako nośnik treści symbolicznych /300
4.7. Ubiory i tkaniny jako podarunki /315
4.8. Podsumowanie /323
Zakończenie /325
Summary /329