- Kategorie
-
Śmierć na Kosowym Polu. Historia mitu kosowskiego
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 978-83 |
EAN |
Zostaw telefon |
Autor: Ivan Colovic
Rok wydania: 2019
Liczba stron: 256
Okładka: twarda
Format: 17,0 cm x 24,0 cm
Seria: Ornamenty historii
Pod pojęciem bitwa kosowska kryje się wydarzenie z 28 czerwca 1389 roku. Tego dnia na Kosowym Polu, rozległej równinie niedaleko Prisztiny, rozegrała się bitwa, w której chrześcijańskie wojska pod wodzą serbskiego księcia Lazara Hrebeljanovicia stanęły przeciwko oddziałom osmańskim dowodzonym przez sułtana Murada I. O jej przebiegu zachowało się niewiele wiarygodnych źródeł historycznych (...)
Potwierdzona wiedza na temat bitwy kosowskiej sprowadza się do kilku niepodważalnych faktów: do walki doszło w czerwcu 1390 roku, po stronie księcia Lazara walczyli jego zięć Vuk Brankowić wraz z oddziałem żołnierzy z Bośni pod dowództwem Vlatka Vukovicia, wysłanego na Kosowo przez bośniackiego króla Tvrtka I, na czele wojsk osmańskich stał sułtan Murad I z dwoma synami, w boju polegli Lazar i Murad (...) W sferze mniej lub bardziej prawdopodobnych hipotez i domniemań pozostają takie kwestie jak: liczebność walczących stron, tożsamość i pochodzenie chrześcijańskich i osmańskich uczestników bitwy, przebieg działań bitewnych, okoliczności śmierci obu dowódców oraz wynik końcowy. Przez wieki sądzono, że bitwa kosowska zakończyła się porażką wojsk Lazara, co zostało zakwestionowane po zbadaniu wiarygodności źródeł, na których dotąd polegano.
(fragment Wprowadzenia: historia, tradycja, mit)
Spis treści:
Przedmowa /9
I. Wprowadzenie: historia, tradycja, mit /13
Historia a tradycja /13
Tradycja a mitologia przedchrześcijańska /15
Mit narodowy /21
Imię i struktura /25
Trauma i egzystencja /29
II. Śmierć księcia Lazara /33
Teksty kultyczne /33
Męczennik czy rycerz? /38
Polityczne poświęcenie /44
Księżna Milica odnawia przymierze /46
III. Pierwsze opowieści o zabójstwie sułtana Murada /51
Zniesławiona wierność /51
Przebiegły Kobyła i szahid Murad /55
IV. Opowieść widziana z Zachodu /61
Kosowski zwycięzca Tvrtko /61
Lazar ginie przez Genueńczyka /64
Pierwsza wieczerza kosowska /66
Hiszpańskie i niemieckie opowieści o Kosowie /68
V. Bitwa kosowska w Dubrowniku /73
Ilir Milo(n) zabija cara Murada /73
Mauro Orbini i słowiański gniew /77
Milos i Lazar pozdrawiają Dubrownik /82
VI. Kacić i Rajić, kronikarze słowiańskiej przeszłości /85
Starzec Mjelovan /87
Jovan Rajić - twórca serbskiej historiografii krytycznej /90
VII. Nowe znaczenie imienia Serbowie /99
Opowieść o bitwie kosowskiej i Kronika z Tronosy /99
Polityczne sojusze i małżeństwa /101
Dyskusja na temat politycznie poprawnego pogrzebu /105
Imię Serbów /108
VIII. Powstańcy Karadorda wspominają Kosowo /113
Starcie z 1389 i powstanie z 1814 roku /114
Testament Murada /118
IX. Ducha prawa i duch narodu /127
Czy są dowody przeciwko Milosowi? /129
Liberałowie i konserwatyści na dworze cara Lazara /132
Od "siły szlachty" do "siły narodu" /136
X. Czarnogóra i "wiara Obilicia" /143
Kosowska bitwa toczy się dalej w Czarnogórze /143
Obilić - niebieski patron "wytępienia poturczeńców" /153
Książę Nikola jako mściciel Kosowa /159
XI. Restytucja carstwa serbskiego /167
Od patriotycznej poezji do politycznej propagandy /167
Relikwie Lazara w Vrdniku /171
"Święte prawp historyczne" /173
Nasz człowiek w Sarajewie /177
W "prawdziwej Serbii" /182
Mit kosowski w wersji Nikoli Pasicia /188
XII. Pięć wieków później /193
Dwaj buntownicy /193
Święto państwowe w Krusevcu /199
Prochownia Obilicia /203
Lazar - męczennik patriotycznej idei /206
Kosoviada /209
W monarchii habsburskiej /213
XIII. W stronę jugosłowiańskiego Kosowa /219
Iliryści na Kosowym Polu /219
Chorwaci na Kosowie /222
Bośniacy na Kosowie /227
Jugosławiańska Matka Jugoviciów /229
XIV. Świątynia Dnia Świętego Wita /237
Religia jugosłowiańskości /240
Bałkańska państwowotwórcza megalomania /245
Pozostała makieta /250
XV. Kosowo pomszczone 1912-1918 /253
Już serbską trąbę słychać z Kosowa /253
Cztery woły króla Petra /258
XVI. Dzień Świętego Wita w Jugosławii 1918-1941 /265
Rewizja i powtórzenie ślubowania /265
Mit kosowski jest naszym mitem /269
Integralny Dzień Świętego Wita /273
Ludowy kult państwa /277
XVII. Mit kosowski w drugiej wojnie światowej /283
Serbscy naziści sławią Vidovdan /283
Od mitu kosowskiego do narodowosocjalistycznego /290
Partyzanci Tity nie zapominają Kosowa /295
XVIII. W komunistycznej Serbii /299
Mit kosowski z ludzką twarzą /299
Bunkier na Gazimestanie /304
Co znaczy wybrać Kosowo? /308
Ludowa koncepcja tyranobójstwa /312
Plastyczny wyraz legendy kosowskiej /316
Partia stosuje dyferencjację, elita bojkotuje /322
XIX. Milosevic jako kosowski bohater /327
Hymn na błoniach /327
Metafizyczna tajemnica kosowskiego przymierza /330
Najdroższe serbskie słowo /334
Bitwa kosowska w filmie /337
Biskup Atanasije współczuje nieszczęsnym Albańczykom /339
Milosevic na Gazimestanie /342
XX. Od Gazimestanu do Srebrenicy /347
Wielki Wiec w Dniu Świętego Wita w 1992 roku /327
Władza robi to dużo lepiej /352
Chcemy Arkana /257
Królestwo kosowskiego ducha /359
Obilić w Srebrenicy /362
Naród jest bohaterem! /366
XXI. Albańskie wersje /373
Kosowski bój w VII wieku: Serbowie vs. Albańczycy /373
Albańczyk Kopilić /378
XXII. Od Gazimestanu do Andrićgradu /387
Milosević i jego drugi Dzień Świętego Wita /387
Między Kosowem a Europą /391
Nowe argumenty obrony /397
Kosowo przenosi się do Bośni /403
XXIII. Wnioski: przyszłość kosowskiego mitu /405
Dwie ewolucje /405
Dwa dyskursy /406
Dwie przyszłości /408
K. Czyżewski, Ivana Colovicia walka ze śmiercią na Kosowym Polu /411
Bibliografia /431