- Kategorie
-
Ślady egzystencji. Dzienniki – sploty życia i twórczości w literaturze Europy Środkowej (1890–1920): Csáth, Irzykowski, Klíma
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Mała ilość 1 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788323561668 |
EAN | 9788323561668 |
Zostaw telefon |
Autor: Mateusz Chmurski
Rok wydania: 2023
Liczba stron: 410
Okładka: miękka
Format: 13,5 cm x 20,5 cm
Seria: Communicare
Książka ukazuje wspólne wątki życia-dzieła Karola Irzykowskiego (1873-1944), Ladislava Klímy (1878-1928) i Gézy Csátha (1883-1919) jako potencjalnie reprezentatywne dla modernizmu (i doświadczenia nowoczesności) w literaturach i kulturach Europy Środkowej, ujęte w perspektywie transnarodowej i komparatystycznej. Punkt wyjścia refleksji stanowią dzienniki, w których zapis (siebie) okazuje się matrycą innowacyjnej prozy trzech autorów, a także inspiracją do (autobiograficznie nacechowanej) refleksji krytyczno-literackiej z pogranicza teorii kultury Irzykowskiego, eseistycznej i programowo antysystemowej filozofii Klímy czy Csáthowskiej eksploracji granic literatury i psychiki.
(opis wydawcy)
Spis treści:
Wykaz skrótów /11
Zapisy (dla) siebie: tytułem wstępu /13
1. Nowoczesność, intymność, Europa Środkowa /21
1.1. „Inna Europa”: w poszukiwaniu kategorii opisu /22
1.2. Modernizm(y) Europy Środkowej /30
1.3. Dziennik: dokument, praktyka, literatura? / 42
2. Linie życia /47
2.1. Błądzenie Karola Irzykowskiego /48
2.2. Ladislav Klíma albo rękopisy życia /59
2.3. Géza Csáth: (a)symetria kryształu /67
3. W poszukiwaniu logiki zapisu: dziennik jako matryca twórczości /79
I. Dzienniki: rytm życia, rytm zapisu /82
1. Sojusz z zapisem / 84
1.1. Diaryzm: scena w czasie /88
1.2. Trauma: cień padający zza kulis /97
1.3. Paradoks aktora: autotematyzm w dziennikach /110
Sojusz z zapisem (siebie/sobie): poetyka i praktyka /117
2. Rytmy (praktyki) zapisu: diarygramy dzienników /120
2.1. Odzyskiwanie głosu: praktyka dziennikowa Irzykowskiego /121
2.2. Dziennik, trompe l’œil: gra o (zapis) siebie Klímy /139
2.3. Dzienniki Csátha: ciało-zapis i ciało/tekst /157
3. (Nie)możliwe zakończenie /172
3.1. „o których się pisze w literaturach” /173
3.2. „9//7. Pracować i nie pić” /177
3.3. „Dysonans”. Entropia (tekstu) egzystencji /180
Dzienniki: ślady, linie, figury (siebie) /186
II. Powieść niemożliwa, niemożność powieści /190
1. Sen o powieści (i jej potrzeba) /193
1.1. Powieść: wyzwanie /196
1.2. Powieść: ambicja /201
1.3. Powieść: punkt odniesienia /206
2. Dzieło uchylone /213
2.1. Poetyka dysonansu: parodia, groteska, alegoria /216
2.1.1. Dyskurs (w) podróży: Sny Marii Dunin /217
2.1.2. Niespójność języków (myśli): margines wolności /222
2.1.3. Inscenizacje pragnienia /228
2.2. Rozpraszanie Ja: metafikcja i autobiografizm /233
2.2.1. „zrozumieć Pałubę tak, jak ja chcę, żeby ją rozumiano” /235
2.2.2. „szkodliwy y niesłuszny auktor powieści tey” /241
2.2.3. Zbliżenia i oddalenia: autobiograficzne kadrowanie Csátha /248
2.3. „Pułapka na muchy” albo jak wypowiedzieć psychikę? /254
2.3.1. W labiryncie klisz językowych i literackich (psychiki) /255
2.3.2. Psychomachia (w) nowoczesności /260
2.3.3. Wiwisekcje albo „przenikliwy dźwięk tłuczonego szkła” /266
3. Wypowiedzieć (dla) siebie /273
III. Teoretyzacje doświadczenia (siebie) /281
1. Świadectwo jako pryzmat percepcji: diarystyka, fikcja, teoretyzacja /284
1.1. Tak, ale: Irzykowskiego scena narracji kulturowych /285
1.2. „świat cały jako fantazmat”: zapis i nieobecność dzieła /290
1.3. Montaż dyskursywny: panna G. i (auto)terapia doktora Brennera /295
2. O autonomię myśli: kręgi inspiracji /299
2.1. Retoryka zbliżeń i oddaleń: Irzykowskiego montaże idei /301
2.2. Poetycki negatyw epoki? Eseje filozoficzne Klímy /313
2.3. Intoksykacja zapisem: Csáth, Jung i panna G. /326
3. Ekspresjonizm, witalizm, inny modernizm? /338
W poszukiwaniu środkowoeuropejskiej wspólnoty odpowiedzi: podróż „od siebie do siebie” /348
Bibliografia /350
Archiwa /350
Teksty źródłowe /350
Opracowania /356
Index nominum /380
Index rerum /387
Spis ilustracji /393
Ilustracje /395