- Kategorie
-
Simplices fenestrae cistercienses. Geneza, treści ideowe i źródła estetyczne przeszkleń witrażowych w kościołach i klasztorach
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Mała ilość 2 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788365548979 |
EAN | 9788365548979 |
Zostaw telefon |
Autorka: Joanna Utzig
Rok wydania: 2022
Liczba stron: 267
Okładka: miękka ze skrzydełkami
Format: 21,0 cm x 29,5 cm
Specyfikę przeszkleń w kościołach cystersów dostrzeżono już u zarania nowoczesnej historii sztuki, jednak ich odmienność od „głównego nurtu” twórczości witrażowej, a także względna prostota artystyczna spowodowały, że przeważnie pojawiały się one na marginesie opracowań dotyczących dziejów witrażownictwa. Tymczasem konieczność zastosowania się do ścisłych zaleceń Kapituły Generalnej zgromadzenia zaowocowała stworzeniem wyjątkowych dzieł o charakterze programowo abstrakcyjnym, minimalistycznych pod względem techniki i środków wyrazu. Joanna Utzig, dostrzegając unikatowość i szczególny kontekst kulturowy cysterskich przeszkleń, na kartach książki Simplices fenestrae cistercienses postawiła je w centrum uwagi. Publikacja – owoc szeroko zakrojonych badań – poświęcona jest witrażom powstającym na potrzeby cystersów od momentu ukonstytuowania się zakonu w XII stuleciu do około połowy XIII wieku. Witraże cysterskie pochodzące z tego okresu zachowały się w różnych regionach Europy, najliczniej na terenie Francji i Niemiec. Autorka uwzględniła jednak w swoich rozważaniach także dzieła, które przetrwały jedynie w reliktach (w tym znaleziska archeologiczne) oraz przeszklenia znane wyłącznie ze źródeł pisanych lub ikonograficznych. Szczególnym zainteresowaniem obdarzyła witraże należące do tytułowej kategorii simplices fenestrae, prezentując czytelnikom wszechstronne i bogato ilustrowane opracowanie związanej z nimi problematyki. Książka stanowi XI tom serii Studia z historii sztuki dawnej Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego i Muzeum Narodowego w Krakowie pod red. Marka Walczaka, cenionej nie tylko przez historyków sztuki i historyków, ale także wszystkich pasjonatów kultury materialnej i artystycznej dawnych wieków.
(opis wydawcy)
Spis treści:
Część I. Wprowadzenie /7
I.1. Wstęp. Zakres, cele pracy, źródła oraz metody prowadzenia badań /7
I.2. Powstanie, organizacja i rozprzestrzenianie się zakonu cystersów do około połowy XIII wieku /17
I.3. Problemy terminologiczne /20
I.4. Zarys dziejów badań nad witrażami cysterskimi /24
Część II. Zarys genezy witraży cysterskich i ich rozwoju do połowy XIII wieku /31
II.1. Najstarsze witraże cysterskie (przeszklenia w typie simplices fenestrae) /31
II.2. Źródła formalne i technologiczne /67
II.3. Simplices fenestrae poza kontekstem cysterskim. Znaczenie przeszkleń szarych mnichów /110
II.4. Wnioski /117
Część III. Podstawy ideowe, estetyczne oraz funkcje przeszkleń cysterskich /119
III.1. Możliwość prowadzenia badań. Uwagi wstępne i przegląd dotychczasowych ustaleń /119
III.2. Teksty normatywne /123
III.3. Główne zagadnienia estetyczne i treści sztuki cysterskiej /133
Podsumowanie. Cysterska reforma jako powrót do korzeni /173
Summary. Simplices Fenestrae Cistercienses. Origin, Content and Aesthetic Sources of Stained-Glass Windows in Churches and Monasteries of the Cistercians before ca. 1250 /179
Bibliografia /187
Indeks osób /211
Indeks topograficzno-rzeczowy /215
Spis ilustracji /221
Tablice /227