• Samolot myśliwski Mirage F1

Symbol: 12760
Brak towaru
10.00
Wpisz swój e-mail
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Cena przesyłki 11
Odbiór w punkcie Poczta Polska 10
In Post paczkomaty 11
Poczta Polska Pocztex 48 11
In Post kurier 12
Odbiór w punkcie Poczty Polskiej 13
Poczta Polska Pocztex 48 17
Dostępność Brak towaru
ISBN 8311079862
Zostaw telefon

Autor: Jerzy Grzegorzewski

Rok wydania: 1992

Liczba stron: 30

Okładka: miękka

Format: 16,5 cm x 24,00 cm

Seria: Typy broni i uzbrojenia nr 147

Uwagi - okładka z lekkimi zatarciami

 

W 1963 r. firma Dassault rozpoczęła, na zamówienie rządu francuskiego, realizację programu nowoczesnego samolotu uderzeniowego Dassault ”Mirage F” (oznaczony początkowo ”Mirage IIIF”), który miał być następcą samolotów Dassault ”Mirage IIIE”. Samolot uderzeniowy miał być dwumiejscowy, mieć skrzydło trapezowe (skośne, o bardzo małym wydłużeniu), a jego napęd miały stanowić dwa silniki dwuprzepływowe produkcji USA, General Electric TF30 o ciągu 84,3 kN każdy. Firma Dassault zaczęła się jednak niepokoić, że samolot ”Mirage F” będzie skomplikowany i kosztowny, co istotnie ograniczy możliwości eksportowe. Dlatego firma postanowiła opracować na własną rękę wielozadaniowy samolot myśliwski i myśliwsko-bombowy, o uproszczonej konstrukcji. Aby maksymalnie zmniejszyć koszty takiego opracowania, postanowiono wykorzystać pomniejszony płatowiec ”Mirage F”. Opracowywany na własną rękę samolot miał być jednomiejscowy i jednosilnikowy. Jako napęd przewidywano silnik SNECMA ”Atar” 9K50.

Program samolotu ruszył w 1965 r. Po krótkim okresie nazywania wersji uproszczonej ”Mirage IIIFE”, ostatecznie rządowy samolot dwumiejscowy w ramach programu ”Mirage F” otrzymał nazwę ”Mirage F2” (zapisywaną czasem jako F-2), a jednomiejscowy opracowywany na własne ryzyko- ”Mirage F1”. Dodatkowo jako alternatywę dla skomplikowanego ”Mirage F2”, postanowiono opracować nieco uproszczoną myśliwską wersję ”Mirage F3”. Miał on być mniejszy od ”Mirage F2”, ale większy od ”Mirage F1”. Budowę prototypu ”Mirage F3” podjęto pod koniec 1966 r. Jego prototypu nigdy nie ukończono i w drugiej połowie 1967 r. został on rozebrany na złom. Jako pierwszy wystartował natomiast ”Mirage F2”. Został on oblatany 12.06.1966 r. Kolejno w powietrzu znalazł się prototyp ”Mirage F1”, oblatany 23.12.1966 r.

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.
Podpis
E-mail
Zadaj pytanie