- Kategorie
-
Samochody pancerne I wojny światowej
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Mała ilość 1 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788366687011 |
EAN | 9788366687011 |
Zostaw telefon |
Autorzy: Witold J. Ławrynowicz, Albert Rokosz
Rok wydania: 2020
Liczba stron: 328
Okładka: twarda
Format: 17,0 cm x 24,0 cm
Seria: Monografie
Przed wybuchem I wojny światowej samochody pancerne praktycznie nie liczyły się jako środek bojowy. Nadchodziła jednak wojna, której skala była wówczas niewyobrażalna, i to właściwie dopiero podczas Wielkiej Wojny pojazdy te narodziły się na dobre…Na początku wiele z nich było improwizacją pojedynczych entuzjastów, źle widzianą przez konserwatywną administrację wojskową. Pierwsze samochody pancerne, zbudowane na podwoziach prywatnych pojazdów zamożnych oficerów, były używane do ratowania lotników, których samoloty lądowały na ziemi niczyjej. W tym okresie ogromną rolę odegrała Royal Navy oraz szereg znanych osób (książę Westminsteru, dwóch członków Izby Gmin, podróżnik, a nawet Anthony Wildning – gwiazda tenisa), które udostępniły swoje luksusowe pojazdy (rolls-royce, lanchestery czy delaunay-belleville) do prowadzenia takich działań. Wynikiem zmiany wojennej rzeczywistości było rozformowanie oddziałów samochodów pancernych albo przetransportowanie ich na inne teatry działań wojennych. Samochody pancerne były używane na froncie wschodnim, na Bliskim Wschodzie i Półwyspie Arabskim, w Persji, Galicji, Afryce i Indiach. W rzeczywistości obie strony konfliktu korzystały z tego wynalazku, w szczególności tam gdzie wojna manewrowa to użycie uzasadniała.
Spis treści:
Wstęp /9
WIELKA BRYTANIA (W.J. Ławrynowicz) /12
Początki /15
Samochody pancerne z obrotową okrągłą wieżą /27
Samochody pancerne austin /34
Samochody pancerne uzbrojowe w działa /40
Front zachodni /42
- 17. batalion samochodów pancernych /45
Afryka /54
Gallipoli /56
Egipt /57
Palestyna /63
Arabia /65
Mezopotamia /67
Rosja, Rumunia i Galicja /73
Samochody pancerne Armii Indii /81
Improwizowane brytyjskie samochody opancerzone w Irlandii /85
Bibliografia /87
BELGIA (A. Rokosz) /88
Pierwszy belgijski samochód pancerny /88
Porucznik Henkart daje przykład /88
Minerva - "belgijski rolls-royce" /92
Minerva w walce /94
Kilka słów o taktyce w 1914 r. /97
Z niemieckiej perspektywy /97
Korpus ekspedycyjny na froncie wschodnim /103
Front zachodni w latach 1915-1918 /115
Bibliografia /117
FRANCJA (W.J. Ławrynowicz) /119
Samochody pancerne okresu improwizacji /123
- Tahiti /123
- Calais /123
Paryż i gen. Joseph Gallieni /124
Samochody pancerne czasu wojny /128
- Renault /128
- Peugeot /131
- White /134
- Archer AMA /136
- Frot-Turmel-Laffly /136
- De Dion-Bouton /137
Organizacja /139
Działania na froncie /140
1. mieszany dywizjon AMAC /141
2. mieszany dywizjon AMAC /145
3. mieszany dywizjon AMAC /145
4. mieszany dywizjon AMAC /146
5. mieszany dywizjon AMAC /147
6. mieszany dywizjon AMAC /147
7. mieszany dywizjon AMAC /148
8. mieszany dywizjon AMAC /149
9. mieszany dywizjon AMAC /150
10. mieszany dywizjon AMAC /151
11. mieszany dywizjon AMAC /152
12. mieszany dywizjon AMAC /153
13. mieszany dywizjon AMAC /154
14. dywizjon samochodów pancernych kawalerii /154
15. mieszany dywizjon AMAC /155
16. (18.) mieszany dywizjon AMAC /156
17. mieszany dywizjon AMAC /156
Dywizjon Armii Orientu /159
Dywizjon samochodów pancernych brygady kawalerii gen. Gambetty /159
1. dywizjon dział samochodowych 47 mm /159
Podsumowanie /159
Bibliografia /160
NIEMCY (A. Rokosz) /161
Samochody pancerne w Niemczech przez I wojną światową /161
Rok 1914 - improwizacja na froncie zachodnim /166
Rok 1914 - front wschodni /171
Łupy wojenne - samochody pancerne zdobyte w 1914 r. /172
Prototypy /174
Panzer-Kraftwagen-MG-Zug/Abteilung 1 na frontach zachodnim i rumuńskim w 1916 r. /177
Ehrhardt wz. 1917 /180
Transporter opancerzony mannesmann-mulag /182
Panzer-Kraftwagen-MG-Zug 3 na frontach włoskim i zachodnim (1917-1918) /182
Plutony zdobycznych samochodów pancernych /184
Front wschodni w 1918 r. /185
Front zachodni w 1918 r. /189
Bibliografia /189
ROSJA (W.J. Ławrynowicz) /190
Rodzime samochody pancerne /192
Russo-Bałt /193
Samochody pancerne inż. Bratoliubowa /198
Samochody pancerne sztabskapitana Bylińskiego /200
Samochody pancerne sztabskapitana Wiktora Popławko /202
Trzykołowe samochody pancerne projektu generała majora Fiłatowa /204
Opancerzone samochodowe działa przeciwlotnicze /206
Importowane samochody pancerne /208
- Samochody pancerne austin w służbie rosyjskiej /209
- Samochody pancerne garford /215
- Zmodernizowane samochody pancerne lanchester /220
- Samochody pancerne sztabskapitana Mgebrowa /221
- Rosyjski armstrong-whitworth /225
Samochody pancerne marynarki wojennej /226
Nieudane i niedokończone projekty /228
- Sheffield-Simplex /229
- Fiat iżorski /230
- Rosyjski Austin /231
Organizacja jednostek i szkolenie załóg /232
Bibliografia /235
POZOSTAŁE KRAJE /236
Włochy (A. Rokosz) /236
- Pierwsze konstrukcje /236
- Lancia-ansaldo /238
- W boju /240
Austro-Węgry (A. Rokosz) /244
Kanada (W.J. Ławrynowicz) /249
Rumunia (A. Rokosz) /253
Serbia (A. Rokosz) /254
Australia (A. Rokosz) /255
Bułgaria (A. Rokosz) /257
Turcja (A. Rokosz) /258
Stany Zjednoczone (A. Rokosz) /262
Bibliografia /265
PAŃSTWA NEUTRALNE (A. Rokosz) /266
Dania /266
Hiszpania /268
Holandia /269
Meksyk /270
Bibliografia /271
TAKTYKA SAMOCHODÓW PANCERNYCH W OKRESIE I WOJNY ŚWIATOWEJ (W.J. Ławrynowicz, A. Rokosz) /273
Taktyka samochodów pancernych w poszczególnych armiach /278
ZAKOŃCZENIE (W.J. Ławrynowicz, A. Rokosz) /286
Bibliografia /298
PANCERNE KOŁOWE WOZY BOJOWE DO 1918 R. (A. Rokosz) /299
Bibliografia /315
ZAŁĄCZNIK 1.Polski Ehrhardt E-V/4 wz. 1917 (A. Rokosz) /317
Bibliografia /321
ZAŁĄCZNIK 2. Zdobycze i improwizowane samochody pancerne w oddziałach polskich w 1918 r. (W.J. Ławrynowicz) /322
Bibliografia /328