- Kategorie
-
Rzym-Konstantynopol. Na drogach podziału i pojednania
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
EAN |
Zostaw telefon |
Autor: Ks. Edmund Przekop
Rok wydania: 1986
Liczba stron: 163
Okładka: miękka
Format: 16,5 cm x 23,5 cm
Uwagi - okładka z lekkimi przetarciami, brzegi stron lekko pożółknięte, w środku książki adnotacja ołówkiem
"Niniejsza książka zamierza być zwięzłym szkicem ukazującym lojalnie stan zagadnienia. To, co przyczyniło się do rozłamu i ostatecznie rozłam wywołało, było różnej natury i obejmowało takie dziedziny, jak liturgia, obrządek, obrazoburstwo, chrystologia, a także struktury kościelno-hierarchiczne oraz różne koncepcje władzy duchowej i doczesnej. Dalszym celem tej książki jest świadome postawienie akcentów dotyczących przeglądu historii - ze szczególnym uwzględnieniem dążeń ekumenicznych w czasach dzisiejszych - by zaopatrzyć naszych duszpasterzy oraz studentów teologii i prawa kanonicznego w konieczne pomoce, nie wyłączając też świeckich zainteresowanych tą problematyką"
(ze wstępu)
Spis treści:
Wstęp /7
Część pierwsza. Ma drogach podziału
I. Pierwsze odrębności i różnice /11
1. Różnice kulturowe /11
2. Różnice liturgiczne /12
3. Struktura hierarchiczna Wschodu - patriarchaty /14
4. Kościół "papieski" a Kościół "cesarski" /17
a. Treść pojęcia "Kościół "cesarski" /18
b. Znaczenie pojęcia Kościół "papieski" /18
5. Różnice teologiczne jako wynik sporów religijnych /19
II. Od różnic do rozłamu /21
A. Od synodu w Trullo (691) /21
1. Data obchodzenia Wielkanocy /21
2. Spór o ważność chrztu udzielanego przez heretyków /22
3. Konflikt koncepcji eklezjologicznych /23
a. Pierwsze starcie na synodzie w Sardyce (343) /23
b. Spór o rangę pierwszeństwa dla Konstantynopola /25
c. Teoria "dwóch władz" za papieża Gelazego I /26
4. W okresie schizmy akacjańskiej /27
5. Kościół cesarski przeciwko Kościołowi papieskiemu za czasów Justyniana /29
6. Różne pojmowanie tytułu "patriarcha ekumeniczny" /30
7. Konflikt wywołany przez monoteletyzm /32
8. Synod z Trullo (691) /33
B. Od synodu w Trullo do wielkiej schizmy (691-1054) /35
1. Kryzys obrazoburczy /35
2. Zerwanie stosunków politycznych między Rzymem a Konstantynopolem (koronacja Karola Wielkiego) /36
3. Schizma Focjusza /37
a. Wydarzenia historyczne /37
b. Przyczyny dogłębne /42
4. Od schizmy Focjusza do rozłamu w r. 1054 /44
5. Definitywny rozłam pomiędzy Rzymem a Konstantynopolem w okresie patriarchatu Cerulariusza /45
a. Okoliczności schizmy /45
b. Przyczyny dogłębne /49
Część druga. W kierunku pojednania
1. Metody stosowane przez Rzym do rozłamu do II Soboru Lyońskiego (1274) /55
a. Próby wchłonięcia chrześcijańskiego Wschodu /55
b. Większe otwarcie się na bizantyński Wschód za papieża Innocentego IV (1243-1254) /59
c. Kontynuacja działań zjednoczeniowych za papieża Aleksandra IC i jego następców /60
d. Jedność narzucona na II Soborze Lyońskim (1274) /62
2. Od II Soboru Lyońskiego do Soboru Florenckiego (1439) /67
a. Próby całkowitej latynizacji Kościoła greckiego w XIV w. /67
b. Wpływ schizmy zachodniej na zmianę stosunków Rzymu wobec Konstantynopola /72
c. Unia Kościołów dyskutowana na Soborze Florenckim (1439) /74
3. Próby zjednoczeniowe do Soboru Florenckiego do utworzenia Kongregacji Rozkrzewiania Wiary (1622) /80
4. Stolica Apostolska a Wschód po utworzeniu Kongregacji Rozkrzewiania Wiary /83
5. Utworzenie patriarchatu grecko-melchickiego (1724) /88
6. Stosunek Rzymu do chrześcijańskiego Wschodu za papieża Benedykta XIV (1740-1758) /89
7. Stanowisko Stolicy Apostolskiej wobec Wschodu za Piusa IX (1846-1878) /91
a. Pozytywna postawa papieża wobec obrządków wschodnich /92
b. Próba upodobnienia wschodniej dyscypliny prawnej do łacińskiego wzoru /93
c. Apel Piusa IX do prawosławnych o jedność kościelną /95
8. Zmiana stanowiska Rzymu na korzyść Wschodu za papieża Leona XIII (1878-1903) /99
a. Wysiłki papieża w kierunku zjednoczenia kościołów /99
b. Uznanie papieża dla wartości wschodnich obrządków i prawa kanonicznego 101
9. Utworzenie Kongregacji dla Kościoła Wschodniego (1917) i dalsze jej dzieje /104
10. Prace nad kodeksem prawa dla katolickich Kościołów wschodnich (od Piusa IX do Soboru Watykańskiego II) /107
11. Ekumeniczny wymiar Soboru Watykańskiego II /112
a. Troska o przywrócenie jedności wśród wszystkich chrześcijan /112
b. Vaticanum II a chrześcijanie prawosławni /114
12. Stolica Apostolska a ekumeniczny patriarchat w okresie "dialogu miłości" /119
13. Od "dialogu miłości" do "dialogu teologicznego" /120
Zamiast zakończenia /133
Wykaz skrótów /134
Przypisy /136
Wykaz źródeł i literatury /156