- Kategorie
-
Rozważania o pogańskiej terminologii religijnej dawnych Słowian. W poszukiwaniu mitologicznego wymiaru śląskiego frazeologizmu
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788324240364 |
EAN | 9788324240364 |
Zostaw telefon |
Autor: Piotr Żurek
Rok wydania: 2024
Liczba stron: 276
Okładka: twarda
Format: 15,0 cm x 23,5 cm
Jest to książka przede wszystkim o języku Słowian. Zrodziła się ona pod wpływem głęboko zakorzenionej w autorze śląskiej leksyki i frazeologii. Rodzimy materiał językowy skłonił autora dp rozpoczęcia poszukiwań rodowodu i znaczeń komponentów gwary śląskiej odnoszących się do słowiańskiej mitologii. Metodologicznie monografia obejmuje badania skupiające się na analizie pogańskiej terminologii związanej z teonimami oraz pogańskim kultem i liturgią Słowiańszczyzny pierwotnej. Przez analizę lingwistyczną autor odsłania hipotetyczny obraz tego, w jaki sposób dawni Słowianie wyobrażali sobie życie swoich bogów oraz jak ich czcili.
(opis wydawcy)
Spis treści:
Wstęp /9
I. Kariera staroruskiego teonimu Perun /17
Terminologiczna adaptacja teonimu Perun /17
Lingwistyczna zagadka panteonu Włodzimierza Wielkiego /20
Pierwotna nazwa Peruna a irańska warstwa językowa /26
Jak Pieron stał się Perunem /27
Imiona Welesa, boskiego antagonisty Peruna /34
Od Pioruna do Peruna /44
O derywacji teonimu Perun /46
Perun w nazwach miejscowych /50
II. Mitologiczna rodzina Peruna w ujęciu "filologicznej archeologii" /53
Jaryło (Jeron) /53
Życie bogów a lingwistyczny i teonomiczny aspekt słowiańskiego pomiaru czasu /63
Łada, żona Jaryły (Jerona) /65
Potomstwo Jaryły (Jerona) /75
Jeron, znany jako Jaryło - Jarowit - Jarun /79
III. Etymologiczna i semantyczna zagadka teonimów Weles i Wołos /83
Waregowie między Perunem a Welesem /83
Frazeologiczne etykietowanie Słowian na Rusi Waregów /88
Wołos - "bóg bydła" /94
IV. Weles i Wołos - nazwy tego samego bóstwa /99
Wołos a kult niedźwiedzia /99
Śląskie "palenie żuru" a kult Welesa /101
Mitologiczna struktura przestrzeni Perun - Weles (góra - dół) /107
Weles - bóg słońca opłakujący egzekucję Marzanny /111
V. Terminologia starosłowiańskiej przestrzeni mitologicznej /123
Starosłowiańska terminologia botaniczna drzew. Co skrywa się pod nazwą Świętybór? /123
Toponimy "religijnej paleontologii" Peiskera. Czarnobóg i Białobóg /129
Mitologiczna przestrzeń góry Perun koło Splitu /138
VI. Etymologia i preikonograficzny opis starosłowiańskich pogańskich bałwanów /145
Ukryty język symboli idololatrii /145
Trzygłów szczeciński. Triglav jako hipostaza Welesa /149
"Światowid ze Zbrucza". Sportretowana wizja rywalizacji Perusa z Welesem /151
VII. Geneza starosłowiańskiej terminologii bałwochwalczej /157
Czynnik lingwistyczny /157
Czynnik migracyjny /165
VIII. Najstarsze słowiańskie terminy bałwochwalcze /177
O etymologii modlitwy i żercy /177
O dawnym znaczeniu święta i teonimie Svętovit/Svętovid /191
Językowo zachowane pogańskie rytuały krwawej ofiary i sławy /197
Czy do Pierona się modliło czy rzykało? /206
Starosłowiańska terminologia kapłańska. Nazwy wynikająe z cenienia osób posiadających wiedzę /208
Starosłowiańska krasomówczość i homiletyka /218
Tryzna i strawa. Dziady /223
IX. Zamiast zakończenia: pogańskie Jeronie Pieronie! a chrześcijańskie Jezus Maria! /235
Bibliografia /239
Wykaz skrótów /265
Summary /267
Indeks osób /269