- Kategorie
-
Rola artysty w społeczeństwie Majów późnego okresu klasycznego. Na podstawie analizy epigraficznej zachowanych sygnatur...
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788323235415 |
EAN | 9788323235415 |
Zostaw telefon |
Autor: Kajetan Jagodziński
Rok wydania: 2019
Liczba stron: 227
Okładka: miękka
Format: 17,00 cm x 24,00 cm
Seria: Acta Humanistica Gnensiensa XXI
Publikacja koncentruje się wokół sylwetki majańskiego artysty, a dokładnie roli jaką zajmował w społeczeństwie dawnych Majów późnego okresu klasycznego (VI-IX wiek n.e.). Podstawowym materiałem źródłowym są sygnatury, które umieszczali skrybowie (utz’ihb, „to jest jego/jej pismo/malowidło”) oraz rzeźbiarze (yuxul, „to jest jego/jej rzeźba”) na niektórych artefaktach. Owe podpisy to zwięzłe teksty, które stanowią niewielki fragment całego korpusu inskrypcji majańskich. Jednak ich znaczenie nie leży w ilości, lecz w jakości reprezentowanego fenomenu kulturowego – sygnowania przez artystów swoich dzieł. to zjawisko o bezprecedensowym charakterze w skali całego prekolumbijskiego Nowego Świata. Dzięki zawartym informacjom, kurtyna anonimowości, jaka spowijała majańskich artystów zostaje częściowo odsłonięta i pozwala poznać fragment tego fascynującego świata. Zebrane dane pozwoliły na umieszczenie skrybów i rzeźbiarzy w szerszej panoramie społeczno-politycznej owego okresu, a także rzucić trochę światła na mechanizmy, jakie wpływały na rozprzestrzenianie się omawianego fenomenu kulturowego.
(opis wydawcy)
Spis treści:
Podziękowania /7
Wprowadzenie /9
ROZDZIAŁ I
Stan badań /17
ROZDZIAŁ II
Dzieje spisane glifami /24
2.1. Wynalezienie pisma /24
2.2. Pismo glificzne Majów /27
2.3. Sytuacja społeczno-polityczna w okresie klasycznym (III-IX wiek) /34
ROZDZIAŁ III
Wstęp do badań nad artystą majańskim /42
3.1. Źródła ikonograficzne /42
3.2. Źródła archeologiczne / 48
3.3. Źródła epigraficzne /53
3.3.1. Formuła początkowej sekwencji standardowej (PSS) /53
3.3.2 Sygnatury skrybów (aj tz’ihb) /56
3.3.3. Sygnatury rzeźbiarzy (aj yuxul, aj yul) 58
3.3.4 Zwrot chehe’n /60
ROZDZIAŁ IV
Korpus sygnatur artystów /62
4.1. Ogólna charakterystyka /62
4.2. Problem rozprzestrzeniania się zjawiska /65
4.3. Mobilność artystów /70
4.4. Wielcy nieobecni /73
4.4.1. Kwestia Bonampak /73
4.4.2. Kwestia Tikal /77
ROZDZIAŁ V
Artysta a społeczeństwo majańskie /80
5.1. Dwór majański /80
5.2. Tytuły artystów /82
5.2.1. Grupa tytułów zawierających cząstkę baah /82
5.2.2 Tytuł aj bik’al /91
5.2.3. Tytuł aj k’uhun /94
5.2.4. Tytuł opisywany glifem T750 /97
5.2.5. Tytuł itz’aat /98
5.2.6. Tytuł anaab /103
5.2.7. Inne wybrane tytuły /106
5.3. Podsumowanie /110
ROZDZIAŁ VI
Wykształcenie artystów /111
6.1. Cursus honorum /111
6.2. Zjawisko patronatu /128
ROZDZIAŁ VII
Analiza wybranych artefaktów /138
7.1. El Perú-Waka’ i Stela Pomoy /138
7.2. Stela 12 z Piedras Negras /147
7. 3. Sygnatury w jaskiniach /151
7.4. Skryba Sak Mo’ /153
ROZDZIAŁ VIII
Kodeks drezdeński – studium przypadku /159
8.1. Kultura piśmiennicza w okresie postklasycznym /159
8.2. Skrybowie z Kodeksu drezdeńskiego /163
8.2.1. Historia Kodeksu drezdeńskiego /163
8.2.2. Stan badań /166
8.2.3. Metodologia /167
8.2.4. Wyniki badań /169
8.3. Konkluzje – perspektywy badawcze /181
Zakończenie /182
Aneks /192
Bibliografia /197
Spis fotografii, rycin i tabel /214
Summary (Role of an Artist in the Late Classic Maya Society Based on Epigraphic Analysis of Preserved Signatures of Scribes and Sculptors) /217
Resumen (El rol de un artista en la sociedad maya en el periodo clásico tardío Basa-do en el análisis epigráfico de las firma conservadas de los escribas y escultores) /222