- Kategorie
-
Religijne aspekty literatury polskiej XX wieku
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Mała ilość 1 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 8386668806 |
EAN | 8386668806 |
Zostaw telefon |
Redakcja: Maria Jasińska-Wojtkowska, Jerzy Święch
Rok wydania: 1997
Liczba stron: 420
Okładka: miękka z obwolutą
Format: 17,00 cm x 24,00 cm
Seria: Religijne Tradycje Literatury Polskiej pod redakcją Stefana Sawickiego, Tom IX
Uwagi - obwoluta z zatarciami, brzegi stron nieznacznie przykurzone
Niniejszy tom stanowi szóste, zarazem kończące całość, ogniwo serii historycznoliterackiej w szerszym nurcie badawczym „Religijne tradycje literatury polskiej”. Książka nie pretenduje do rangi ani historii religijności literatury kończącego się wieku, ani systematyzującej monografii. Zasługuje natomiast na tradycyjne określenie questiones selectae. Dobór zagadnień jest wyraźnie różnorodnie aspektowy. Tak więc nurt ściśle historycznoliteracki obejmuje ekspresjonizm i skamandrytów, czyli tylko początkowy etap okresu. Zdecydowanie pełniej wypadło ukazanie rezonansu literackiej religijności w dramatycznych odcinkach dziejów naszej historii (pierwsza i druga wojna światowa wraz z niemiecką okupacją oraz stan wojenny), choć i tu pozostaje miejsce dla literatury tworzonej poza polskimi granicami czy nawet w różnych miejscach w tych granicach. Z kolei wgląd w społeczne zróżnicowanie obiegu komunikacji literackiej podjęły studia dotyczące popularnej literatury dewocyjnej, literatury dla dzieci, poezji ludowej, a także „romansu dla kobiet”. Odrębne zjawisko we współczesnej poezji, rozwijające się wprost z roku na rok, czyli tzw. poezja kapłańska, uzyskało obszerne studium z dostosowaną do specyficzności przedmiotu nowatorską metodologią. Dobrze zadomowione w literaturoznawstwie badania konkretnych motywów objęły tylko dwa z nich - Matki Bożej i św. Franciszka z Asyżu. Zwłaszcza brak tematyki chrystologicznej stanowi tutaj dotkliwą lukę Prezentowany tom dopełniają dwa studia związane z przedmiotem nie penetrowanym dotąd w sposób dostatecznie wnikliwy, bo tylko okazyjnie i raczej publicystycznie. Chodzi mianowicie o literaturę bądź pozornie, bądź rzeczywiście bluźnierczą, a więc o problem, na który kiedyś wstępnie zwrócił uwagę Stefan Sawicki w szkicu O utworach religijnie podejrzanych (Lublin 1979).
(Ze Wstępu)
Spis treści:
Słowo wstępne /5
Erazm Kużma, Człowiek wobec Boga, religii i Kościoła w polskim ekspresjonizmie /7
Irena Maciejewska , Franciszkanizm w poezji polskiej po roku 1918 /37
Zofia Zarębianka, Bóg skamandrytów /65
Krzysztof Stępnik, Wymiar religijny poezji niepodległościowej /81
Jerzy Swięch, Motywy religijne w poezji II wojny światowej /117
Stanisław Żak, Wątek maryjny w powojennej poezji polskiej /153
Jerzy Jarzębski, Bóg ateistów: Schulz, Gombrowicz, Lem /183
Seweryna Wysłouch, Bunt wobec sacrum. Z problemów literatury antyreligijnej w XX wieku /201
Bożena Chrząstowska, „Wierzę wierszem". O poezji kapłańskiej /217
Janusz Dunin, Temat religijny w literaturze popularnej XX wieku /303
Maria Bujnicka, Romans popularny wobec spraw wiary i religii /321
Jolanta Ługowska, Dwudziestowieczna literatura religijna dla dzieci. Próba typologii /337
Roch Sulima, Sacrum we współczesnej poezji ludowej /371
Danuta Dąbrowska, Poezja religijna tak zwanego drugiego obiegu (1980-1989) /387
Indeks nazwisk /409