• Ręka pianisty. Fizjologiczne podstawy techniki

Brak towaru
155.00
Wpisz swój e-mail
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Cena przesyłki 11
Odbiór w punkcie Poczta Polska 10
In Post paczkomaty 11
Poczta Polska Pocztex 48 11
In Post kurier 12
Odbiór w punkcie Poczty Polskiej 13
Poczta Polska Pocztex 48 17
Dostępność Brak towaru
Zostaw telefon

Autor: Czesław Sielżucki

Rok wydania: 1982

Liczba stron: 340

Okładka: miękka z obwolutą

Format: 14,5 cm x 20,5 cm

Uwagi - książka używana, obwoluta i brzegi stron zabrudzone, obwoluta także z lekkimi przedarciami

 

"Wydaje się rzeczą oczywistą, że nie należy szukać w tej książce jakiegoś panaceum na prawdziwie artystyczną grę. O tym, czy wykonanie nosi w sobie cechy prawdziwego artyzmu, decydować będzie nie poprawna w znaczeniu kinezjologii gra, lecz przede wszystkim wyobraźnia grającego, bogactwo jego osobowości, umiejętność przekazania słuchaczowi intencji kompozytora. Studiowanie 'Ręki pianisty' okaże się cenną pomocą, gdyż w różnych fazach, etapach kształcenia pianistycznego występują bardzo często zakłócenia pomiędzy wyobraźnią a techniczną realizacją, czyli działaniem aparatu gry. Pedagogowie dawniej i dziś formułowali swoje uwagi w lapidarnym skrócie: Wiedz o tym, co grasz, jak grasz i czym grasz. Uwagi doc. dra Sielżyckiego mają dopomóc przede wszystkim do nabycia umiejętności analizowania własnej gry, kontroli słuchowej, czuciowej i ruchowej"

(z przedmowy)

Spis treści:

Z. Śliwiński. Przedmowa   /5

Część ogólna

Gra na fortepianie jako nabyty zestrój ruchowy  /14

I. Znaczenie techniki i główne kierunki jej nauczania  /15

1. Poglądy i fakty (16). 2. Rozwój techniki gry a metody interpretacyjne (20). 3. Rys historyczny tzw, kierunku anatomiczno-fizjologicznego (24). 4. Przegląd podstawowych publikacji (31).

II. Cele i założenia nowoczesnej fizjologicznej analizy gry  /38

1. Współczesne zasady kształcenia (38). 2. Automatyzm wykonania przeciwieństwem świadomego ćwiczenia (39). 3. Uwagi dotyczące różnicowania problemów interpretacji (43). 4. Zasadność i podstawy różnicowania problemów techniki (48).

Zarys funkcjonalnej anatomii kończyny górnej  /59

III. Wygląd zewnętrzny, stosunki typograficzne i ruchy zasadnicze kończyny górnej  /61

IV. Układ kostno-stawowy i jego mechanika  /67

Ogólna charakterystyka kości i stawów  /67

1. Bark (71). 2. Ramię (72). 3. Przedramię (72). 4. Ręka (73). 5. Palce (76)

V. Układ mięśniowy i niektóre szczegóły jego mechaniki  /77

Ogólny opis i podział mięśni ma grupy czynnościowe   /77

1. Mięśnie tułowia i barku (81). 2. Mięśnie ramienia (84). 3. Mięśnie przedramienia (87). 4. Mięśnie ręki, tzw. krótkie mięśnie palcowe (89). 5. Tzw. długie mięśnie palcowe (93)

Podstawy fizjologii ruchu (kinezjologii)  /99

VI. Wybrane wiadomości z ogólnej fizjologii mięśni /100

1. Przemiana energii i odżywianie (101). 2. Unerwienie i regulacja przez ośrodkowy układ nerwowy (102). 3. Rodzaje skurczu i rola rozkurczu (106). 4. Napięcie spoczynkowe i skurczowe (109). 5. Zmęczenie i odpoczynek (112). 6. Trening (ćwiczenie) i sprawność (115)

VII. Główne pojęcia mechaniki mięśniowej   /116

1. Siła, wielkość i szybkość skurczu (118). 2. Ciężar własny, ciśnienie i tarcie (120). 3. Opory zewnętrzne i mechanizm dźwigni (124). 4. Praca dynamiczna (motoryczna) i statyczna (126)

VIII. Rodzaje i cechy ruchu   /131

1. Ruch prosty i jego odmiany (132). 2. Cechy ilościowe i kierunek (139). 3. Ruch jednostkowy i tzw, wsteczny (145)

IX. O koordynacji ruchowej i ruchach złożonych   /154

1. Specjalne rodzaje koordynacji (154). 2. Ruch złożony i niektóre jego odmiany (163). 3. Zestroje wrodzone i nabyte (177)

Część szczegółowa

Statyka gry   /182

X. Pozycja wyjściowa   /182

1. Stabilizacja tułowia (183). 2. Pierwotna pozycja kończyny (184). 3. Osobnicze różnice w anatomiczno-pianistycznej przydatności ręki (189)

XI. Pozycje wtórne  /194

1. Tułów i bark (195). 2. Ramię i przedramię (197). 3. Ręka i palce (202)

Motoryka gry   /210

XII. Fizyczne i fizjologiczne podstawy tworzenia dźwięku  /210

1. Niektóre właściwości budowy i brzmienia instrumentu (210). 2. O tak zwanym uderzeniu (213). 3. Uwagi do problemu jakości dźwięku (216)

XIII. Wybór i pedagogika ruchów pianistycznych   /220

1. O swoistej odrębności motoryki pianistycznej i jej efektywnych rodzajach (221). 2. Gra ramieniowa (226). 3. Gra przedramieniem i gra ręką (237). 4. Gra palcowa (255). 5. Gra ramieniowo-palcowa (266)

Ilościowe różnicowanie gry   /284

XIV. Kontrola wysokości  /285

1. Przebieg poziomy (melodia, polifonia). 2. Przebieg pionowy (harmonia, barwa) (295)

XV. Kontrola czasu trwania   /295

1. Metrorytmika i podstawy artykulacji (296). 2. Tempo, jego stopnie i "tajemnice" gry szybkiej (302)

XVI. Kontrola intensywności  /310

1. Zakres i stopnie dynamiki (310). 2. Zmiany pośrednich stopni intensywności   (314)

Suplement  /320

1. W sprawie tzw. patologii gry (320). 2. Uwagi uzupełniające do gimnastyki pianistycznej (322)

Bibliografia   /328

Indeks   /330

Tabele   /336

Ryciny   /337

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.
Podpis
E-mail
Zadaj pytanie