- Kategorie
-
Ręka pianisty. Fizjologiczne podstawy techniki
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
EAN |
Zostaw telefon |
Autor: Czesław Sielżucki
Rok wydania: 1982
Liczba stron: 340
Okładka: miękka z obwolutą
Format: 14,5 cm x 20,5 cm
Uwagi - książka używana, obwoluta i brzegi stron zabrudzone, obwoluta także z lekkimi przedarciami
"Wydaje się rzeczą oczywistą, że nie należy szukać w tej książce jakiegoś panaceum na prawdziwie artystyczną grę. O tym, czy wykonanie nosi w sobie cechy prawdziwego artyzmu, decydować będzie nie poprawna w znaczeniu kinezjologii gra, lecz przede wszystkim wyobraźnia grającego, bogactwo jego osobowości, umiejętność przekazania słuchaczowi intencji kompozytora. Studiowanie 'Ręki pianisty' okaże się cenną pomocą, gdyż w różnych fazach, etapach kształcenia pianistycznego występują bardzo często zakłócenia pomiędzy wyobraźnią a techniczną realizacją, czyli działaniem aparatu gry. Pedagogowie dawniej i dziś formułowali swoje uwagi w lapidarnym skrócie: Wiedz o tym, co grasz, jak grasz i czym grasz. Uwagi doc. dra Sielżyckiego mają dopomóc przede wszystkim do nabycia umiejętności analizowania własnej gry, kontroli słuchowej, czuciowej i ruchowej"
(z przedmowy)
Spis treści:
Z. Śliwiński. Przedmowa /5
Część ogólna
Gra na fortepianie jako nabyty zestrój ruchowy /14
I. Znaczenie techniki i główne kierunki jej nauczania /15
1. Poglądy i fakty (16). 2. Rozwój techniki gry a metody interpretacyjne (20). 3. Rys historyczny tzw, kierunku anatomiczno-fizjologicznego (24). 4. Przegląd podstawowych publikacji (31).
II. Cele i założenia nowoczesnej fizjologicznej analizy gry /38
1. Współczesne zasady kształcenia (38). 2. Automatyzm wykonania przeciwieństwem świadomego ćwiczenia (39). 3. Uwagi dotyczące różnicowania problemów interpretacji (43). 4. Zasadność i podstawy różnicowania problemów techniki (48).
Zarys funkcjonalnej anatomii kończyny górnej /59
III. Wygląd zewnętrzny, stosunki typograficzne i ruchy zasadnicze kończyny górnej /61
IV. Układ kostno-stawowy i jego mechanika /67
Ogólna charakterystyka kości i stawów /67
1. Bark (71). 2. Ramię (72). 3. Przedramię (72). 4. Ręka (73). 5. Palce (76)
V. Układ mięśniowy i niektóre szczegóły jego mechaniki /77
Ogólny opis i podział mięśni ma grupy czynnościowe /77
1. Mięśnie tułowia i barku (81). 2. Mięśnie ramienia (84). 3. Mięśnie przedramienia (87). 4. Mięśnie ręki, tzw. krótkie mięśnie palcowe (89). 5. Tzw. długie mięśnie palcowe (93)
Podstawy fizjologii ruchu (kinezjologii) /99
VI. Wybrane wiadomości z ogólnej fizjologii mięśni /100
1. Przemiana energii i odżywianie (101). 2. Unerwienie i regulacja przez ośrodkowy układ nerwowy (102). 3. Rodzaje skurczu i rola rozkurczu (106). 4. Napięcie spoczynkowe i skurczowe (109). 5. Zmęczenie i odpoczynek (112). 6. Trening (ćwiczenie) i sprawność (115)
VII. Główne pojęcia mechaniki mięśniowej /116
1. Siła, wielkość i szybkość skurczu (118). 2. Ciężar własny, ciśnienie i tarcie (120). 3. Opory zewnętrzne i mechanizm dźwigni (124). 4. Praca dynamiczna (motoryczna) i statyczna (126)
VIII. Rodzaje i cechy ruchu /131
1. Ruch prosty i jego odmiany (132). 2. Cechy ilościowe i kierunek (139). 3. Ruch jednostkowy i tzw, wsteczny (145)
IX. O koordynacji ruchowej i ruchach złożonych /154
1. Specjalne rodzaje koordynacji (154). 2. Ruch złożony i niektóre jego odmiany (163). 3. Zestroje wrodzone i nabyte (177)
Część szczegółowa
Statyka gry /182
X. Pozycja wyjściowa /182
1. Stabilizacja tułowia (183). 2. Pierwotna pozycja kończyny (184). 3. Osobnicze różnice w anatomiczno-pianistycznej przydatności ręki (189)
XI. Pozycje wtórne /194
1. Tułów i bark (195). 2. Ramię i przedramię (197). 3. Ręka i palce (202)
Motoryka gry /210
XII. Fizyczne i fizjologiczne podstawy tworzenia dźwięku /210
1. Niektóre właściwości budowy i brzmienia instrumentu (210). 2. O tak zwanym uderzeniu (213). 3. Uwagi do problemu jakości dźwięku (216)
XIII. Wybór i pedagogika ruchów pianistycznych /220
1. O swoistej odrębności motoryki pianistycznej i jej efektywnych rodzajach (221). 2. Gra ramieniowa (226). 3. Gra przedramieniem i gra ręką (237). 4. Gra palcowa (255). 5. Gra ramieniowo-palcowa (266)
Ilościowe różnicowanie gry /284
XIV. Kontrola wysokości /285
1. Przebieg poziomy (melodia, polifonia). 2. Przebieg pionowy (harmonia, barwa) (295)
XV. Kontrola czasu trwania /295
1. Metrorytmika i podstawy artykulacji (296). 2. Tempo, jego stopnie i "tajemnice" gry szybkiej (302)
XVI. Kontrola intensywności /310
1. Zakres i stopnie dynamiki (310). 2. Zmiany pośrednich stopni intensywności (314)
Suplement /320
1. W sprawie tzw. patologii gry (320). 2. Uwagi uzupełniające do gimnastyki pianistycznej (322)
Bibliografia /328
Indeks /330
Tabele /336
Ryciny /337