- Kategorie
-
Q - Ewangelia Galilejska
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 8373060472 |
EAN | 8373060472 |
Zostaw telefon |
Autor: ks. Antoni Paciorek
Rok wydania: 2001
Liczba stron: 412
Okładka: miękka
Format: 17,00 cm x 24,00 cm
Seria: Źródła i monografie 221
Uwaga! Nieznaczne zagięcia okładki, przykurzone brzegi kartek
Podobnie jak starożytne budowle - rekonstruować można też starożytne teksty. Takim tekstem, w całości i osobno nie zachowanym, a w przekonaniu wielu uczonych możliwym do odtworzenia, jest starochrześcijański dokument oznaczany umownie literą Q. Spisany w latach poprzedzających powstanie czterech ewangelii, został wykorzystany przez ewangelistów Mateusza i Łukasza. O istnieniu tego rodzaju wczesnochrześcijańskich pism wzmiankuje św. Łukasz: "Wielu już starało się ułożyć opowiadanie o zdarzeniach, które dokonały się pośród nas..." (1, 1). Zestawiając ewangelie Mateusza i Łukasza, uczeni próbują zrekonstruować ów przedewangeliczny dokument - jeden spośród wielu, jak zapewnia Łukasz.
Niniejsza publikacja Q - Ewangelia Galilejska odsłania przed czytelnikiem szeroką panoramę zagadnień związanych z Q, a zarazem z początkami chrześcijaństwa. Autor podaje przekład dokumentu Q wraz z komentarzem, objaśnia, jak doszło do jego powstania i jakie zawiera orędzie. Wprowadza w klimat bardzo wczesnego chrześcijaństwa, kiedy to pierwsi uczniowie Chrystusa "bez trzosu, laski i sandałów" (por. Q10, 4) przemierzali wzdłuż i wszerz Palestynę z nowiną najdonioślejszą ze wszystkich: "Zbliżyło się do was Królestwo Boże" 9Q 10, 9).
(opis wydawcy)
Spis treści:
Wykaz skrótów /5
Słowo wstępne /7
Istnienie i literacka specyfika Q
I. Problem synoptyczny a istnienie źródła Q /13
1. Sytuacja synoptyczna /13
2. Proponowane rozwiązania - teoria dwóch źródeł /15
3. Ewangelia Marka źródłem dla Mt i Łk /17
4. Q jako wspólne źródło dla Łukasza i Mateusza /20
5. Trudności źródła Q /27
6. Nowe modyfikacje teorii dwóch źródeł /30
II. Q - przekaz ustny czy pisemny? /33
III. Aramejski czy grecki język Q? /37
1. Aramejski czy grecki język najwcześniejszych przekazów chrześcijańskich? /37
2. Oryginalny język Q /50
IV. Literacki kształt Q /55
1. Zakres Q /55
2. Układ peryskop w Q /58
3. Struktura Q /63
4. Jedność literacka Q /70
V. Tradycja i redakcja Q /81
1. Początki problematyki tradycyjno-redakcyjnej - wielość dokumentów /81
2. Krytyka form i historia redakcji /82
3. Analizy tematyczne /87
4. Krytyka redakcji /89
5. Uwagi o metodzie /94
6. Przykład analizy redakcyjnej od mikrostruktury - Q jako księga prorocka /98
7. Przykład analizy redakcyjnej od makrostruktury - Q jako sapiencjalne pouczenie /99
VI. Q a Ewangelia Marka /103
1. Hipoteza dokumentu /104
2. Mk i Q - hipoteza interteksturalna /106
VII. Ewangelia Tomasza a źródło Q /111
1. ETom a synoptycy /111
2. ETom a Q /114
3. ETom, Q a początki chrześcijaństwa /118
VIII. Gatunek literacki Q /119
1. Q jako "Ewangelia" /119
2. Q jako "Ewangelia Jezusa" /121
3. Podporządkowanie Q kerygmie /122
4. Q jako kerygma /125
5. Q jako "logoi sofon" /128
6. Q jako wypowiedzi prorockie /130
7. Q jako bios sapiencjalne /133
Historia i teologia w Q
I. Galilejskie tło dokumentu /141
II. Ludzie Q /149
1. Wędrowni charyzmatycy /150
2. Osiadli "Sympatycy" Q /154
3. Oddziaływanie otoczenia na ludzi Q /158
4. Oddziaływanie "ruchu Jezusa" na otoczenie /165
III. Czas i miejsce powstania Q /169
1. Czas powstania /169
2. Miejsce powstania /173
IV. Chrześcijaństwo i judaizm w Q /175
1. Najstarsze wypowiedzi w Q - wezwanie do nawrócenia /176
2. Radykalna krytyka /179
3. Utrwalenie się obrazu "tego pokolenia" /181
V. Obraz Jezusa w Q /187
1. Odmienności w stosunku do obrazu Jezusa w ewangeliach synoptycznych 187
2. Charakterystyczne rysy obrazu Jezusa w Q /192
VI. Tytuły chrystologiczne: "Syn Boży" i "Syn Człowieczy" w Q /199
1. Syn Boży /199
2. Syn Człowieczy /205
VII. Śmierć i zmartwychwstanie Jezusa w Q /219
1. Q i śmierć Jezusa /221
2. Zmartwychwstanie Jezusa w Q /226
VIII. Ewangelia Galilejska? /231
1. Ewangelia /231
2. Galilejska /236
IX. Ewangelia Galilejska - uwagi o tekście /239
Ewangelia Galilejska 9Q). Przekład i komentarz
I. Początek - Incipit (Q 3, 0) /247
II. Wprowadzenie - Kazanie Jana Chrzciciela /248
III. Kim jest Jezus? /253
IV. Przemówienie programowe Jezusa /257
Błogosławieństwa (Q 6, 20b-23) /258
Miłość nieprzyjaciół (Q 6, 27-28. 35c. 32-33) /260
Nie dochodzić swych praw, złota reguła (Q6, 29-30. 31. 34) /263
Bądźcie miłosierni, nie sądźcie (Q 6, 36-38) /265
Przestrogi dla nauczycieli (Q 6, 39-42) /266
Drzewo i jego owoce (Q 6, 43-45) /268
Budować na skale (Q 6, 46-49) /269
V. Wiara poganina (Q 7, 1. 3. 4. 6-10) /273
VI. Jan Chrzciciel i Chrystus /277
Czy Ty jesteś Tym, który ma przyjść? (Q 7, 18-19, 22-23) /277
Świadectwo Jezusa o Janie 9Q 7, 24-28) /279
Świadectwo Jezusa o współczesnych (Q 7, 31-35) /281
VII. Uczniowie Jezusa i ich misja /283
Iść za Jezusem (Q 9, 57-60) /283
Robotnicy na żniwo (Q 10, 2) /284
Jak owce pośród wilków (Q 10, 3) /285
Sposób działania misjonarzy (Q 10, 4-11) /287
Biada galilejskim miastom (Q 10, 13-15) /289
Kto was przyjmuje, Mnie przyjmuje (Q 10, 16) /290
Objawienie dziełem Ojca i Syna (Q 10, 21-24) /291
VIII. O modlitwie /295
Modlitwa do Ojca (Q 11, 2-4) /295
Zachęta do modlitwy (Q 11, 9-13) /297
IX. Kontrowersje /299
Jezus zwycięża moce zła (Q 11, 14-15. 17-20. 21-22. 23) /299
Powrót ducha nieczystego (Q 11, 24-26) /301
Sąd nad tym pokoleniem 9Q 11, 16. 29-32) /302
Światło ciała (Q 11, 33. 34-35. 36) /305
Faryzeuszom i uczonym w Piśmie "Biada" 9Q 11, 39. 42. 39b. 41. 43-44. 46b. 52. 47-48) /308
Wyrok Mądrości dotyczący "tego pokolenia" (Q 11, 49-51) /310
X. O wyznawaniu /313
Rzeczy zakryte staną się jawne (Q 12, 2-3) /313
Zachęta do odważnego świadczenia (Q 12, 4-7) /314
Wyznanie i wyparcie się (Q 12, 8-9) /316
Duch Święty (Q 12, 10. 11-12) /317
XI. O troskach i czuwaniu /321
Troski o rzeczy ziemskie (Q 12, 22-31) /321
Skarb w niebie (Q 6, 19; Q 12, 33-34) /323
XII. Mowa eschatologiczna /325
Przyjście Syna Człowieczego (Q 12, 39-40) /325
Sługa wierny (Q 12, 42-46) /327
Nie pokój, ale rozłam (Q 12, 49. 51.53) /328
Znaki czasu (Q 12, 54-56) /329
Pogodzić się z przeciwnikiem (Q 12, 58-59) /330
Przypowieść o ziarnie gorczycy i kwasie (Q 13, 18-21) /332
XIII. Dwie drogi /335
Przyjęcie i odrzucenie (Q 13, 24. 25-27) /335
Wielu przyjdzie ze Wschodu i Zachodu (Q 13, 29. 28) /336
Odrzucenie Jerozolimy (Q 13, 34-35) /337
Zachowywanie szabatu (Q 14, 5) /338
Wywyższanie siebie (Q 14, 11) /340
Przypowieść o uczcie (Q 14, 16-21. 23) /341
Warunki pójścia za Jezusem (Q 14, 26-27. 33) /342
Przypowieść o soli (Q 14, 34-35) /344
Przypowieść o zgubionej owcy (Q 15, 4. 7) /345
Służba dwom panom (Q 16, 13) /346
Królestwo Boże od Jana 9Q 16, 16) /347
Nieprzemijający walor Prawa (Q 16, 17) /348
Zakaz rozwodów (Q 16, 18) /349
Niebezpieczeństwo zgorszenia (Q 17, 1-2) /350
Przebaczenie (Q 17, 3-4) /351
Wiara jak ziarenko (Q 17, 6) /351
XIV. O sądzie /353
Przyjścia Syna Człowieczego 9A 17, 23-24) /353
Jak za dni Noego 9Q 17, 26-27. 30) /354
Zabrani i pozostawieni (Q 17, 34-35) /355
Gdzie padlina, tam sępy (Q 17, 37) /356
Przypowieść o powierzonym majątku (Q 19, 12-13. 15-24. 26) /357
Będziecie sądzić dwanaście pokoleń Izraela (Q 22, 28. 30) /358
Apendynsk /361
Zakończenie /375
Bibliografia /377
Resume /405
Indeks osobowy /407