- Kategorie
-
Przyroda w pismach Bazylego Wielkiego
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 978-83-7306-462-1 |
EAN | 9788373064621 |
Zostaw telefon |
Autorka: Ewa Osek
Rok wydania: 2009
Liczba stron: 203
Okładka: miękka
Format: 14,5 cm x 20,5cm
Źródła i monografie 348
Okładka posiada nieznaczne zagięcia
Książka niniejsza może zainteresować szersze grono czytelników z uwagi na niezwykłą obecnie doniosłość i popularność problematyki ekologicznej, jak również z powodu przedstawienia jej na niecodziennym gruncie: na tle twórczości jednego z wczesnochrześcijańskich teologów – św. Bazylego Wielkiego z Cezarei Kapadockiej (329-379). Bardzo liczne wypowiedzi Bazylego na temat przyrody w jego sławnych Homiliach o sześciu dniach stworzenia, w listach i traktatach teologicznych zawierają „preekologiczne” wątki, takie jak: integralna więź człowieka i środowiska naturalnego, wpływ otoczenia na rozwój człowieka, krytyka postępu, zmęczenie cywilizacją, ubolewania nad anomaliami klimatycznymi, zachwyt nad pięknem nieskażonej przyrody, zakaz zabijania zwierząt i jedzenia mięsa, odpowiedzialność człowieka za świat. Wydobycie tego rodzaju wypowiedzi z IV wieku pokazuje jasno, że teologia wczesnochrześcijańska intensywnie zajmowała się problemem przyrody oraz jej relacjami z Bogiem i z człowiekiem na wiele wieków przed św. Franciszkiem z Asyżu (1181-1226).
Spis treści:
Contenst /7
Wykaz skrótów /9
Wstęp /11
1. Bazyli Wielki - nota biograficzna /11
2. Przegląd dzieł Bazylego /17
3. Zarys problematyki i metoda pracy /23
4. Stan badań (do 2006 roku) /30
Rozdział I. Określenia przyrody w pismach św. Bazylego /37
1. Przyroda definiowana jako stworzenie Boga /39
a. Przyroda jako "dzieło sztuki" /43
b. Przyroda jako słowo Boże /45
c. Przyroda jako dar Boga /54
2. Przyroda pojmowana jako otoczenie człowieka /56
a. Przyroda jako środowisko życia /60
b. Przyroda jako integralna całość, której częścią jest człowiek /63
c. Przyroda jako świat zewnętrzny, przeciwstawiony wewnętrznemu "ja" /67
Rozdział II. Kontemplacja natury /71
1. Interpretacja natury jako "tekstu" /75
a. Badanie "dosłownego" znaczenia zjawisk /79
b. "Figury stylistyczne" w przyrodzie /82
c. Alegoryczne odczytywanie przyrody /89
2. Poznanie Boga poprzez naturę /102
a. Umiejętność dostrzegania śladów Stwórcy w przyrodzie /106
b. Mistyczna podróż poza granice wszechświata i w głąb rzeczywistości /117
Rozdział III. Wartość piękna przyrody /129
1. Opisy natury jako ilustracja estetycznych poglądów św. Bazylego /131
a. Nowa estetyka i "romantyczna" wrażliwość /132
b. Zastosowanie tradycyjnych definicji piękna /147
2. Przyroda w życiu monastycznym /151
a. Ucieczka przed cywilizacją /153
b. Wybór miejsca ascezy /162
c. Powrót do raju /170
Zakończenie /181
Bibliografia (wybór) /187
Summary /193
Indeks osobowy /197