- Kategorie
-
Przez klasztorną kratę. Studia z antropologii komunikacji zakonnej
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Mała ilość 2 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 978-83-8090-552-8 |
EAN | 9788380905528 |
Zostaw telefon |
Autor: Igor Borkowski
Rok wydania: 2019
Liczba stron: 232
Okładka: miękka
Format: 16,5 cm x 23,5 cm
O czym mówi się w klauzurze klasztornej, jakim tonem, kiedy, z kim? Co zapamiętuje się o zmarłych? Jak praktykuje się pamięć, kto i dlaczego w klasztorze czuwa nad lekturą, zapisuje teraźniejszość, docieka prawdy o przeszłości?
Wszystkie tego typu aktywności to praktyki komunikacyjne. Znajdują one odzwierciedlenie w zapisach, dokumentach, klasztornych kronikach, biogramach zmarłych, zwyczajnikach oraz podręcznikach wychowania kandydatek do życia zakonnego.
W książce wędrujemy po językowym, gatunkowym i rytualnym świecie praktyk komunikacyjnych, widzianym przez pryzmat dokumentów powstałych w XVIII-XXI wieku, badań terenowych, sondaży, teoretycznego i praktycznego oglądu klasztornej rzeczywistości.
(fragment recenzji dr. hab. W. Chlebdy)
Spis treści:
Wstęp /5
Antropologia, komunikacja, zakon, czyli o temacie, metodach i ich ograniczeniu 7
I. Mówić, słuchać, rozmawiać, czyli o antropologii komunikacji zakonnej
1. Czego nowicjuszka bać, brzydzić i wstydzić się musi? Elementy pedagogiki zakonnej w odniesieniu do sytuacji komunikacyjnych (na materiałach archiwalnych z klasztorów klauzurowych żeńskich w Polsce) /23
2. W rozmównicy, przez kratę, pod kontrolą – regulacje zwyczajowe i prawne niektórych aspektów komunikacji nieoficjalnej zakonnic klauzurowych /38
3. Obyczaj głośnej lektury w społecznościach polskich klasztorów klauzurowych żeńskich – historia i praktyka XXI wieku /53
II. Milczeć, słuchać, ćwiczyć się, czyli o narzędziach formacyjnych
1. Wielowymiarowość milczenia jako narzędzia wychowawczego i kary w zamkniętej społeczności komunikacyjnej klasztoru klauzurowego /71
2. Milczenie i jego gesty /87
III. Zmierzać ku śmierci, umierać, dostąpić zbawienia, czyli o klasztornej ars bene moriendi
1. Zbędne, zagubione, zmarnowane – gdy przyjdzie na nas śmierć /109
2. Między pornografią śmierci a jej renesansem w dokumentach funeralnych klasztorów polskich /125
3. Jak umiera klaryska? Ars bene moriendi w świetle dokumentów klasztoru starosądeckiego i tradycji klariańskiej /139
4. Metafora duszy i jej przemiany w piśmiennictwie klarysek starosądeckich od XVIII do XX wieku /152
5. Nekrolog zakonny jako tekst tożsamościowy /161
6. Reminiscencje ludowości w nekrologach zakonnych /172
IV. Pisać, zbierać, zapamiętywać, czyli o osobliwej wartości klasztornych tekstów kronikarskich
1. Tradycja ustna versus pisana na przykładzie ustalania obrzędowości i (re)konstruowania tradycji w klasztorach żeńskich na przykładzie działalności s. Domiceli Barbary Fox, klaryski starosądeckiej /185
2. Kucharka, refektarka, kuchnia, refektarz. Persony i miejsca w klasztornej gastronomii /199
V. Patrzeć, słuchać, (z)rozumieć, czyli o wynikach ogólnych i tych bardziej szczegółowych
Bibliografia /217