- Kategorie
-
Przeszukanie osoby a kontrola osobista
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788374673563 |
EAN | 9788374673563 |
Zostaw telefon |
Autorka: Agnieszka Kamińska-Nawrot
Rok wydania: 2021
Liczba stron: 241
Okładka: miękka
Format: 17,00 cm x 24,00 cm
Uwagi - okładka z zatarciami, brzegi stron nieznacznie przykurzone
Celem niniejszego opracowania jest wykazanie bezzasadności istnienia w jednym systemie prawnym dwóch podobnych do siebie czynności, tj.: przeszukania osoby – poszukiwawczej czynności dowodowej i kontroli osobistej – czynności administracyjno-porządkowej na podstawie tej samej przesłanki, jaką jest istnienie uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa. W rozdziale 1 niniejszej pracy przedstawiona została charakterystyka przeszukania osoby i kontroli osobistej. Przeszukanie osoby przedstawione zostało jako poszukiwawcza czynność dowodowa oraz jako środek przymusu procesowego, bez którego organy ścigania nie byłyby w stanie wyegzekwować obowiązków nałożonych na uczestników procesu. Z drugiej jednak strony, jako czynność stanowiącą ingerencję w prawa zagwarantowane Konstytucją RP, na co prawodawca pod pewnymi warunkami wyraża zgodę. Następnie przedmiotem dalszych rozważań są zagadnienia związane z administracyjno-prawną kontrolą osobistą, podejmowaną w tym samym momencie co proces karny. Taki stan prawny na etapie stosowania prawa stanowi wyjątkowo uciążliwy problem. Do przeprowadzenia przeszukania osoby i kontroli osobistej, oprócz prokuratora i Policji, uprawnionych zostało kilkanaście nieprokuratorskich organów, co w demokratycznym państwie prawa nie znajduje uzasadnienia.
W kolejnym rozdziale przedstawiony został sposób przeprowadzenia przeszukania oraz wskazana została rola przygotowania do czynności przeszukania osoby jako czynności bardzo złożonej, wymagającej zaangażowania wielu sił i środków oraz merytorycznej wiedzy osób odpowiadających za jej wynik. Mając na uwadze konstrukcję przepisów regulujących ww. czynności, podjęto próbę odpowiedzi na pytanie o racjonalność ustawodawcy w zakresie wprowadzenia do systemu prawnego dwóch instytucji na podstawie odmiennych aktów prawnych. Zwrócono w nim uwagę na szereg reperkusji z tym związanych, szczególnie na etapie stosowania prawa zarówno z punktu widzenia osoby kontrolowanej, jak i organu Policji.
(Fragment Wstępu)
(Stan prawny: 1 luty 2021).
Spis treści:
Wykaz skrótów /5
Wstęp /7
Rozdział 1. Charakterystyka przeszukania osoby i kontroli osobistej /11
1.1. Pojęcie, podstawy, cel oraz rodzaje przeszukania i rygory z nimi związane /11
1.2. Przeszukanie osoby jako poszukiwawcza czynność dowodowa o przymusowym charakterze /32
1.3. Pojęcie, podstawy i cel kontroli osobistej dokonywanej przez Policję /53
Rozdział 2. Inne organy uprawnione do dokonania przeszukania osoby i kontroli osobistej /71
2.1. Straż Graniczna, ABW, Krajowa Administracja Skarbowa, Centralne Biuro Antykorupcyjne, Żandarmeria Wojskowa /71
2.2. Inne organy przewidziane w przepisach szczególnych /89
Rozdział 3. Przeszukanie osoby w ujęciu kryminalistycznym /109
3.1. Przygotowanie do przeszukania - jego znaczenie w procesie dowodzenia /109
3.2. Taktyka przeszukania osób /122
3.3. Wyniki przeszukania - postępowanie z przedmiotami znalezionymi podczas przeszukania /139
Rozdział 4. Kontrola osobista jako czynność zbliżona do przeszukania /152
4.1. Kontrola osobista, przeglądanie zawartości bagażu i sprawdzanie ładunku - racjonalność ustawodawcy /152
4.2. Taktyka przeprowadzania kontroli osobistej /160
4.3. Wyniki kontroli osobistej - postępowanie z przedmiotami odebranymi podczas kontroli osobistej /166
Rozdział 5. Efektywność a dowodowe wykorzystanie czynności przeszukania osoby oraz kontroli osobistej w praktyce policyjnej - wyniki badań empirycznych przed wykonaniem wyroku TK z dnia 14 grudnia 2017 r. /178
5.1. Metodologia badań /178
5.2. Weryfikacja hipotez i prezentacja wyników /181
5.3. Wnioski /194
Tabele /198
Bibliografia /239