- Kategorie
-
Poza mapą. O Nadberezyńcach Floriana Czarnyszewicza
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788365350565 |
EAN | 9788365350565 |
Zostaw telefon |
Autorzy: Paulina Subocz-Białek, Ireneusz Staroń
Rok wydania: 2021
Liczba stron: 352
Okładka: twarda
Format: 15,0 cm x 21,0 cm
Wydanie II
„Nadberezyńcy Czarnyszewicza to prawdziwy biały kruk nie tylko literatury kresowej, lecz także wielkich, epickich powieści XX wieku. To zapis poświadczony biografią tysięcy krajan, tytułowych Nadberezyńców, mówiących często z pół-białoruska i przenikniętych mocno ideą jagiellońskiej Rzeczypospolitej. Bo poza mapą kanonu historii, daleko za Berezyną jaśniała kultura, której bez autora nigdy byśmy nie poznali. Określenie poza mapą w sposób szczególny zaważyło przecież na losach Floriana Czarnyszewicza – uchodźcy zza granicy ryskiej, który w nowej Polsce znalazł się poza mapą oczekiwań społecznych, następnie zaś w Argentynie wiódł pełne trudów życie. Jego epos wydany po raz pierwszy w 1942 roku w Buenos Aires był z kolei poza mapą ówczesnej literatury, skupionej przecież na II wojnie światowej. Symboliczny powrót Czarnyszewicza z emigracji okazał się możliwy dopiero po upadku komunistycznego reżimu, choć kraj, o powrocie do którego marzył zginął już bezpowrotnie”.
(fragment książki)
Spis treści:
Uwagi wstępne /7
Rys biograficzny /111
"Kto to taki gromoodwod Piłsudski"? Traktat ryski /21
Rozdział I. Pan Tadeusz XX wieku /35
Nadberezyńcy jako epos /35
Chronologia fabuły /67
Rozdział II. O poetyce wstępu, czyli narrator jako dobry gospodarz /75
Oczyma agronoma i pszczelarza /75
Autentyzm i etos gospodarności /86
Incipit eposu znad Berezyny wobec "szkoły litewskiej" i tradycji literackiej /10
Przysiółek idealny /111
Rozdział III. Pod znakiem żywiołu wody. Literacka akwarela znad Berezyny /123
Między poetyką a symboliką aqua. Rozpoznanie /123
Nadberezyński żywioł - krajobraz zbiorowej duszy /131
Pieśń powrotu. Nostos Czarnyszewicza /148
Nostalgiczna "stop-klatka", kres i rama /181
Biblijny fundament. O staro- i nowotestamentowych wyznacznikach wyobraźni twórczej /211
Obraz i rzeka. Światłocienie Berezyny, metafory i symbole /213
Rozdział IV. Królestwo poza Śmiercią i Historią. Narracja milczenia i elipsy /223
Poetyka skrótu jako formalny odpowiednik dziejów utraconego świata /223
Idealizacja in articulo mortis jako zasada decorum /231
Śmierć bohaterska jako nośnik idei Polski historycznie królewskiej /236
Śmierć na oczach czytelnika jako słuszna kara za zdradę /253
Śmierć jako opowieść zasłyszana - strategia przygoty /259
Smolarska Arkadia - narracja łotrzykowska - romans - bezkrwawy epos /262
Na tyłach frontu - historia zasłyszana /275
Apendyks zamiast zakończenia. "Czarnyszewicz parokrotnie". Rozmowy na marginesie kwartalnika literacko-artystycznego "Metafora" /295
Bibliografia /325
Streszczenie /340
Summary /356
Indeks osób /349