- Kategorie
-
Powstanie kozackie 1648-1658. Studium z historii wizualnej
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788381380584 |
EAN | 9788381380584 |
Zostaw telefon |
Autor: Jacek Szymala
Rok wydania: 2019
Ilość stron: 352
Okładka: miękka ze skrzydełkami
Format: 17,0 cm x 24,0 cm
Seria: Historia w mediach, Tom 2
Wydarzenia lat 1648-1658 na południowo-wschodnich kresach Rzeczypospolitej Obojga Narodów nazywano rozmaicie: powstaniem Bohdana Chmielnickiego, buntem kozackim, rewolucją, wojną domową, wojną narodowowyzwoleńczą, wojną polsko-ukraińską. Końcowa cezura tytułu odnosi się głównie do podpisania aktu ugody (unii) hadziackiej i wskazuje jubileuszowy charakter monografii (w 2018 r. obchodzono 360. rocznicę unii Rzeczypospolitej z Kozaczyzną, rok 2019 to jubileusz 450-lecia unii lubelskiej). Opracowaniem dziejów tych wydarzeń zajmowali się głównie historycy, zazwyczaj historycy nowożytności. Rozpatrywano je dotąd przede wszystkim z punktu widzenia historii politycznej, rzadziej społecznej i gospodarczej, w znacznie mniejszym stopniu z punktu widzenia szeroko rozumianej historii kultury i nigdy dotąd w ramach historii wizualnej.
Celem monografii jest przedstawienie skomplikowanej, konstruowanej przez wieki, wizji powstania kozackiego 1648-1658. Celem tej pracy jest także stworzenie modelu, zestawu narzędzi pomocnych w przyszłych badaniach historyków, zwłaszcza historyków nowożytności, wychodzących poza tradycyjną historiografię.
(ze Wstępu)
Spis treści:
Wstęp /7
Introduction /13
1. Wprowadzenie teoretyczne /19
1.1. Definicja i przedmiot badań historii wizualnej /19
1.2. Omówienie wybranych opracowań zagranicznych (głównie wschodnio-słowiańskich) z zakresu historii wizualnej ze szczególnym uwzględnieniem filmu jako materiału badawczego /33
1.3. Krajobraz jako przedmiot badań interdyscyplinarnych - od geografii fizycznej do historii wizualnej i historii w przestrzeni publicznej /48
2. Powstanie kozackie 1648-1658 w historiografii i literaturze /57
2.1. Historiografia XVII-XVIII w. Pamiętniki i kroniki kozackie /57
2.2. Historiografia od XIX w. do 1945 r. Legendy i spory historiograficzne /72
2.3. Historiografia po 1945 r. Wobec kremlowskiej polityki historycznej /92
2.4. Literatura. Od Wieliczki do Komudy /104
2.5. Podsumowanie. "Kompleks Perejasławia" /112
3. Powstanie kozackie 1648-1658 w ikonosferze /117
3.1. Sztuki plastyczne (architektura, malarstwo, grafika, rzeźba, komiks) /119
3.2. Historia filmów i historia w filmach o powstaniu kozackim 1648-1658 /154
3.3. Powstanie kozackie 1648-1658 w grach komputerowych /191
3.4. Podsumowanie /204
4. Wybrane miejsca pamięci o powstaniu kozackim 1648-1658. Przewodnik historyczno-wizualny /207
4.1. Pod miasteczkiem Beresteczkiem /210
4.2. Czehryń i Subotów. "Gniazda rodowe" /218
4.3. Hadziacz. Pierwszy krok ku integracji europejskiej? /225
4.4. Wjazd Bohdana Chmielnickiego do Kijowa w 1648 r. /233
4.5. "Tu była forteca, zwana Kudakiem, zrujnowana (z) zaporoskim Kozakiem" /241
4.6. Lwów a powstanie kozackie lat 1648-1658 /249
4.7. Perejasław. Na wieki razem? Od zawarcia do skasowania ugody /255
4.8. Sicz Zaporoska. Tu wszystko się zaczęło /259
4.9. Zbaraż i Zborów. Miejsca sentymentalne /269
4.10. Żółte Wody. Uranowe miasto /279
4.11. Podsumowanie /283
5. Zakończenie /287
Bibliografia /295
Źródła i opracowania /295
Publicystyka /319
Internet /322
Filmografia /324
Gry komputerowe /330
Prace dyplomowe /330
Muzea /331
Spis ilustracji /335
Indeks nazwisk /339