- Kategorie
-
Postęp kontra tradycja. Kwestia małżeństwa, dobroczynności i szkolnictwa w żydowskim Krakowie na przełomie XIX i XX w.
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Mała ilość 1 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788380844520 |
EAN | 9788380844520 |
Zostaw telefon |
Autorka: Katarzyna Pabis-Cisowska
Rok wydania: 2020
Liczba stron: 390
Okładka: miękka
Format:17,0 cm x 24,0 cm
Autorka wskazała na charakterystyczne cechy przemian dokonujących się w społeczności żydowskiej w XIX i XX wieku. Problematyka książki, zawężona do trzech kwestii - małżeństwa, dobroczynności i szkolnictwa - jest nie tylko rejestracją pewnych zjawisk w kontekście przemian oświeceniowych, ale także próbą przedstawienia zaistniałych przekształceń.
Spis treści:
Wstęp /11
Wyjaśnienie dotyczące terminologii /13
Problematyka książki /44
Stan badań nad historią krakowskich Żydów z przełomu XIX i XX wieku /47
Ramy chronologiczne i terytorialne /51
Metodologia, baza źródłowa i nota techniczna /53
Podziękowania /57
Rozdział 1. Od żydowskich zaślubin do rozwodu /59
1.1. Zaręczyny /60
1.1.1. Tradycyjne zaręczyny /60
1.1.2. Zmiany w zawieraniu zaręczyn /70
1.2. Kandydaci do małżeństwa / 80
1.2.1. Tradycyjne przymioty kandydatów na małżonków /80
1.2.2. "Nowe" cechy przyszłych małżonków /82
1.3. Zaślubiny i wesele /87
1.3.1. Tradycyjny ślub i wesele /87
1.3.2. "Oświeceniowe" zmiany w przebiegu ślubu i wesela /99
1.4. Rozwody /112
1.4.1. Rozwód i jego konsekwencje /112
1.4.2. Rozwody w XIX wieku /118
1.5. Żydowskie małżeństwa w XIX wieku na przykładzie zachowanych metryk w Krakowie /122
1.5.1. Statystyka małżeństw na przykładzie żydowskiego okręgu metrykalnego w Krakowie (1852-1901) /123
1.5.1.1. Dane roczne/125
1.5.1.2. Średnie pięcio- i dziesięcioletnie /132
1.5.1.3. Sezonowość małżeństw /136
1.5.1.4. Analiza wieku nowożeńców /140
1.5.1.5. Urodzenia ślubne i nieślubne /148
Rozdział 2. Cedaka - żydowska dobroczynność /153
2.1. Podstawy działalności charytatywnej - znaczenie dobroczynności i jej miejsce w tradycji /153
2.2. Instytucjonalne ramy tradycyjnej dobroczynności /172
2.3. XIX-wieczna żydowska dobroczynność w Krakowie /176
2.3.1. Przyjęcie nowych form działalności dobroczynnej /182
2.3.2. Dobroczynność w gminie żydowskiej /187
2.3.3. Pozagminne formy żydowskiej działalności charytatywnej /205
2.3.4. Praktyczne rozwiązania w ramach działalności dobroczynnej /225
2.4. Społeczność żydowska wobec problemu wsparcia dla ubogich w Krakowie /229
Rozdział 3. Szkolnictwo żydowskie /241
3.1. Tradycyjne szkolnictwo żydowskie /242
3.2. Szkolnictwo w Krakowie na przełomie XVIII i XIX wieku /260
3.3. Tradycyjne i nowe formy edukacji na przełomie XIX i XX wieku na terenie miasta /268
3.3.1. Tradycyjne szkolnictwo żydowskie w Krakowie - placówki i instytucje /269
3.3.2. Uczestnictwo młodzieży żydowskiej w szkolnictwie wyższym /285
3.3.3. Nowe typy szkół i działalność nauczycieli w XIX wieku /287
3.3.4. Nowe podręczniki szkolne /316
Zakończenie /325
Aneks /335
Bibliografia /375
Spis tabel i wykresów /389