- Kategorie
-
Pismo drukowane w Polsce XV-XVIII wieku
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 832271727X |
EAN | 832271727X |
Zostaw telefon |
Autorka: Maria Juda
Rok wydania: 2001
Liczba stron: 364 + 20 zdjęć
Okładka: twarda
Format: 17,00 cm x 24.00 cm
Uwagi - okładka z lekkimi zatarciami
Wynalazek druku przy pomocy czcionki ruchomej chociaż w swej istocie był natury technicznej, to w procesie realizacji stał się również swego rodzaju dziełem artystycznym. Gutenbergowska typografia określa przejście od pisania do druku nie tylko we właściwym sobie kształtowaniu książki, ale także nowy okres w rozwoju pisma, który w dużym stopniu determinowany był techniką drukarską, rytowniczą i odlewniczą. Zmiany zachodzące w piśmie były wyraziste i dość szybkie. Ich chronologię i czynniki mające wpływ na rozwój pisma drukowanego przedstawiono w niniejszej książce. Szczegółowo przeanalizowano cechy poszczególnych rodzajów pisma (wzory liter, grubość linii, szerokość odstępów, kąt pochylenia). Wszystkie omawiane litery zostały zobrazowane przykładami, pozwalającymi na nauczenie się rozpoznawania poszczególnych znaków. Ponadto rozdział piąty poświęcono brachygrafii (jej odczytywaniu), ortografii polskiej, zapisywaniu cyfr oraz znaków interpunkcjnych. Do książki dołączono kilkadziesiąt przedruków stron z oryginalnych tekstów z okresu od XV do XVIII wieku.
Spis treści:
Wstęp /7
Rozdział I. Klasyfikacja i nazewnictwo pism drukowanych /23
Wzorniki /24
Systemy klasyfikacyjne i nazewnictwo /33
W kręgu formalizmu /34
Zmienne kryteria /38
Kryterium historycznego rozwoju .48
Rozdział II. Gotycka i postgotycka różnorodność /55
Inicjatorzy, twórcy, i odbiorcy /56
Analiza paloegraficzno-typograficzna /65
Tekstura /65
Rotunda /82
Szwadracha /98
Fraktura /114
Funkcja w realizacji typograficznej /137
Rozdział III. Renesansowa prostota i harmonia /145
Inicjatorzy i twórcy /146
Analiza paleograficzno-typograficzna /154
Antykwa /154
Kursywa /154
Antykwa i kursywa w realizacji typograficznej /216
Rozdział IV. Od klasycznej prostoty do klasycystycznej surowości /223
W kręgu inicjatorów i odbiorców /224
Analiza paleograficzno-typograficzna /230
Antykwa /230
Kursywa /260
Pisanka /282
Funkcja w realizacji typograficznej /300
Rozdział V: Brachygrafia i ortografia Polska, cyfry i interpunkcja /303
Brachygrafia /304
Ortografia Polska /316
Cyfry /322
Interpunkcja /328
Zakończenie /333
Zussamenfassung /337
Bibliografia /345
Indeks osobowy /359
Indeks nazw geograficznych /356
Wykaz skrótów /367
Tablice /369