- Kategorie
-
Pierwsze pisma greckie o dziewictwie
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Mała ilość 2 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788382051858 |
EAN | 9788382051858 |
Zostaw telefon |
Opracowanie: ks. Józef Naumowicz
Rok wydania: 2022
Liczba stron: 342
Okładka: miękka
Format: 12,5 cm x 19,5 cm
Seria: Źródła monastyczne 16, starożytność 14
Są i tacy bezżenni, którzy dla królestwa niebieskiego sami zostali bezżenni (Mt 19,12) – te słowa Jezusa, trudne do pojęcia dla Jego słuchaczy, stały się bardziej oczywiste wraz z rozwojem chrześcijaństwa. Od II wieku wzrastała bowiem liczba kobiet i mężczyzn, którzy świadomie i dobrowolnie na całe życie wybierali stan bezżeństwa, związany z czystością i zwany dziewictwem.
Wybór tego stanu nie był wolny od problemów. Z jednej strony bowiem nie zawsze sprzyjał mu klimat społeczny i kulturowy, z drugiej zaś – preferowały go różnorodne ruchy enkratyczne, niekiedy heterodoksyjne, negujące wartość małżeństwa i prokreacji. Należało opracować teologiczne uzasadnienie tego stanu, nadać mu podstawy praktyczne i organizacyjne, określić relację do związku małżeńskiego. Kwestiami tymi zajmowały się traktaty o dziewictwie, jakie powstawały od III wieku.
Niniejszy tom zawiera trzy najstarsze pisma na ten temat napisane po grecku: dwa Listy do dziewic Pseudo-Klemensa Rzymskiego, mówiące o bezżennych ascetach wędrownych, Ucztę Metodego z Olimpu, którą można uznać za pierwszy traktat teologiczny o dziewictwie, wreszcie anonimową homilię o ascetach żyjących w czystości, ale pozostających w swych rodzinach. Pisma te są ważne dla dziejów pierwotnego ascetyzmu chrześcijańskiego.
Związane z konkretnymi sytuacjami i problemami swojej epoki, nie podają one łatwych i powszechnie przyjętych recept. Zgodnie podkreślają jednak wartość, jaką stanowi dziewictwo, dobrowolnie podjęte dla królestwa niebieskiego i wynikające z miłości do Boga. Jest to problem uniwersalny, aktualny w każdym czasie, szczególnie zaś wtedy, gdy dziewictwo jest negowane i staje się „głupstwem dla świata” lub gdy jego temat jest zapomniany w okresie ogromnego dowartościowania małżeństwa.
Pisma te stanowią też cenne świadectwo tego, co można nazwać „ascezą przedmonastyczną”, to znaczy życia ascetów obu płci, którzy przed pojawieniem się – w końcu III wieku – właściwego monastycyzmu, związanego z odejściem na pustynię, pozostawali w swoich rodzinach i lokalnych wspólnotach, ale odróżniali się od innych chrześcijan przez świadomy i dobrowolny wybór życia w bezżeństwie i powściągliwości. Sam monastycyzm określany jest przez anachorezę czyli odejście ascety od świata, aby żyć „w samotności”, na pustyni czy w górach, albo za murami klasztoru.
Idea bezżeństwa i czystości, wypracowana w trzech pierwszych wiekach, w sposób oczywisty weszła do tradycji monastycznej i stanowi jej istotny składnik. Dlatego też zrozumiałe jest, że pisma podejmujące tematykę dziewictwa ukazują się w serii: "Źródła monastyczne"
(ks. Józef Naumowicz)
Spis treści:
Skróty /7
Wstęp (ks. Józef Naumowicz) /9
1. Wczesnochrześcijańskie pisma o dziewictwie /11
2. Niektóre aspekty nauki o dziewictwie /50
Bibliografia ogólna /61
Pseudo-Klemens Rzymski - listy o dziewictwie
Wstęp /69
Starożytność świadectwa i teksty Listów /69
Miejsce i czas powstania /74
Problematyka Listów i układ treści /77
Obraz życia ascetycznego /80
Bibliografia /87
Przekład /91
List I /91
List II /111
Metody z Olimpu - Uczta
Wstęp /129
Bibliografia /141
Prolog /145
Mowa I. Marcella /149
Mowa II. Teofila /158
Mowa III. Talia /169
Mowa IV. Teopatra /189
Mowa V. Taluza /196
Mowa VI. Agata /207
Mowa VII. Procylla /214
Mowa VIII. Tekla /224
Mowa IX. Tyzjane /255
Mowa X. Domnina /266
Przemówienie Arete /279
Epilog /286
Anonimowa (pseudo-Bazylego) homilia o dziewictwie
Wstęp /295
Autor i data powstania homilii /295
Ascetyzm rodzinny /299
Rola rodziców /301
Dziewice i asceci /305
Bibliografia /307
Przekład /309
Indeks biblijny /331
Indeks imion i nazw własnych /337