- Kategorie
-
Piastowskie Fundacje Klasztorów Żeńskich w Polsce w XVIII w. Między recepcją obcych wzorców a tworzeniem oryginalnego modelu
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Mała ilość 1 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788323557531 |
EAN | 9788323557531 |
Zostaw telefon |
Autorka: Anna Agnieszka Dryblak
Rok wydania: 2022
Liczba stron: 340
Okładka: twarda
Format: 17,00 cm x 24,00 cm
Monografia stanowi analizę najważniejszych żeńskich założeń monastycznych powstałych w kręgu dynastii piastowskiej w XIII w. Ukazuje je na tle porównawczym, przedstawia ideę klasztoru kobiecego we wczesnośredniowiecznej Europie Zachodniej i jej recepcję w Europie Środkowej. Zarysowuje też (nieco inaczej prezentujące się) początki żeńskich wspólnot w Polsce, przywołując przy tym także znaczące dwunastowieczne fundacje możnowładcze.
(opis wydawcy)
Spis treści:
Wstęp /9
Rozdział I. Monastycyzm żeński w średniowieczu – znaczenie i rola /21
Fundacje monarsze klasztorów żeńskich i ich miejsce we wczesnośredniowiecznej Europie – kontekst zachodni (I) /23
Model kontynentalny i model anglosaski /23
Potężne klasztory doby ludolfińskiej (IX-XI w.) – wzorzec idealnego klasztoru rodowego ccc/28
Recepcja wzorca w krajach młodszej Europy - kontekst regionalny (II) /
Możni jako promotorzy kobiecego ruchu monastycznego na ziemiach polskich - kontekst rodzimy (III) /46
Czy w pierwszej monarchii piastowskiej istniał klasztor dynastyczny? /56
Piastowie wobec monastycyzmu żeńskiego po odbudowie monarchii /63
Rozdział ii. Nowe wyzwania początku XIII w. Fundacja klasztoru w Trzebnicy i jej miejsce w monarchii Henryka Brodatego /68
Śląskie początki /71
Nowe fundacje a konflikt w rodzinie – rola ideowa /73
Założenie trzebnickie – przełomowy charakter fundacji /82
Klasztory w Bambergu i Kitzingen – wzorzec klasztoru żeńskiego /88
Przynależność zakonna /94
Patrocinium /95
Forma architektoniczna założenia /100
Początki modernizacji – uposażenie i majątek klasztoru /103
Więzi klasztoru z rodziną panującą /108
Kościół trzebnicki jako nekropolia rodowa /108
Piastówny w klasztorze /112
Rola i znaczenie Trzebnicy po kanonizacji Jadwigi /120
Rozdział III. Recepcja śląskiego wzorca w Wielkopolsce.
Fundacje w Ołoboku i Owińskach /129
Wielkopolska u progu XIII w. /130
Dziedzictwo Mieszka III Starego /130
Oblicza konfliktu: dziedzictwo ojcowskie czy starania o uzyskanie uposażenia? /132
Idzie nowe - kościelne oblicze sporu /136
Działalność fundatorska Odonica i jej znaczenie (I). Klasztor przemęcki - pierwsze założenie cysterskie księcia /141
Działalność fundatorska Odonica i jej znaczenie (II). Fundacja klasztoru w Ołoboku /143
Początki klasztoru cysterek w Owińskach – źródła i związane z nimi problemy /154
Fundator czy fundatorzy klasztoru owińskiego? /160
Klasztor w Owińskach a konflikt wielkopolsko-śląski /163
Klasztor w Owińskach a relacje między braćmi i stosunki władzy w Wielkopolsce /166
Księżniczka opatka w Wielkopolsce – naśladownictwo wzorca trzebnickiego /169
Rozdział iV. Pomiędzy ideałem klariańskim a tradycyjnym modelem fundacji dynastycznej. Fundacje klarysek małopolskich /172
Ideał klariański i znaczenie mendykantów w Europie XIII w. /173
Recepcja ideału klariańskiego w Europie /183
Agnieszka Przemyślidówna i klasztor w Pradze /183
Izabela francuska i klasztor w Longchamp /192
Ideał klariański na ziemiach polskich – małopolskie fundacje klariańskie kręgu Bolesława Wstydliwego /194
Klasztory w Zawichoście i Skale /196
Klasztor w Starym Sączu /209
Klasztor starosądecki a konflikt w łonie dynastii /217
Skała i Sącz – dwie drogi ku klasztorowi dynastycznemu /224
Rozdział V. Ubogie siostry w monarchii piastowskiej? Klasztor klarysek wrocławskich /230
Wrocław w przestrzeni monarchii piastowskiej /230
Wrocław czasów Henryka Pobożnego /235
Mendykanci we Wrocławiu po śmierci Henryka Pobożnego /238
Początki klasztoru klarysek we Wrocławiu /241
Ubogie siostry w klasztorze dynastycznym /245
Siostry żebrzące czy klauzurowe? /251
Klasztor rodowy /257
Związki klarysek wrocławskich z dynastią w tradycji rękopiśmiennej klasztoru /262
Trzebnica i Wrocław – filary sakralne monarchii Piastów śląskich /269