• Perspektywy współczesnej historii sztuki. Antologia przekładów Artium Quaestiones

Brak towaru
105.00
Wpisz swój e-mail
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Cena przesyłki 11
Odbiór w punkcie Poczta Polska 10
In Post paczkomaty 11
Poczta Polska Pocztex 48 11
In Post kurier 12
Odbiór w punkcie Poczty Polskiej 13
Poczta Polska Pocztex 48 17
Dostępność Brak towaru
ISBN 9788323220800
Zostaw telefon

Redakcja naukowa: Mariusz Bryl, Piotr Juszkiewicz, Piotr Piotrowski, Wojciech Suchocki

Rok wydania: 2009

Liczba stron: 1088

Okładka: twarda

Format: 17,00 cm x 24,5 cm

Uwagi - okładka z lekkimi zatarciami

 

Wybór przekładów tekstów czołowych światowych historyków sztuki, proponujących rozmaite perspektywy teorii badań historyczno-artystycznych, publikowanych w ciągu ostatnich 30. lat w roczniku „Artium Quaestiones”. Przeważająca liczba zeszytów „Artium Quaestiones” jest niedostępna na rynku księgarskim. Od ponad trzydziestu lat w Polsce nie ukazała się żadna antologia współczesnej teorii historii sztuki. Książka wypełni zatem głęboką lukę na polskim rynku wydawniczym. Mimo iż antologia wyrasta z akademickiego doświadczenia współczesnych badań nad twórczością artystyczną, jej adresatem będzie nie tylko kierunek uniwersyteckiej historii sztuki, ale też inne środowiska polskiej humanistyki. Książka stanowi cenną pomocą dydaktyczną. Wzbogacona o ważne, wcześniej w Polsce niepublikowane teksty, będzie znaczącym uzupełnieniem licznych antologii innych dyscyplin naukowych: antropologii kultury, historii, literaturoznawstwa, filozofii, psychologii, socjologii etc.

(opis wydawcy)

Spis treści:

Przedmowa   /9

Wprowadzenie  /11

I. OBRAZ I HISTORIA: INTENCJA I INTERPRETACJA

Michael Baxandall
Prawda a inne kultury. "Chrzest Chrystusa" Piera della Francesca (przekład Elżbieta Wilczyńska)   /27

Oskar Bätschmann
Historia sztuki na przejściu od ikonologii do hermeneutyki (przekład Adam S. Labuda)   /69

II. OBRAZ I WIDZ: FENOMENOLOGIA, IKONIKA, ESTETYKA RECEPCJI  

Michael Brötje
Obraz jako parabola. O pejzażach Gustawa Courbeta (przekład Wojciech Suchocki)    /89

Max Imdahl
Giotto. Z zagadnień ikonicznej struktury sensu (przekład Tadeusz Żuchowski)   /111

Wolfgang Kemp
Dzieło sztuki i widz: metoda estetyczno-recepcyjna (przekład Mariusz Bryl)   /139

III. OBRAZ I ZNAK: REPREZENTACJA, DYSKURS, LEKTURA

Louis Marin
Ku teorii lektury w sztukach wizualnych: Poussina "Pasterze arkadyjscy" (przekład Mariusz Bryl)   /157

Norman Bryson
Dyskurs, figura (przekład Mariusz Bryl)    /185

IV. OBRAZ I PODŚWIADOMOŚĆ: W STRONĘ PSYCHOANALIZY

Georges Didi-Huberman
Obraz jako rozdarcie i śmierć wcielonego Boga (przekład Mirosław Loba)   /219

Norman Bryson
Spojrzenie w rozszerzonym polu (przekład Mariusz Bryl)   /291

Hal Foster
Powrót Realnego (przekład Mariusz Bryl)   /309

Rosalind E. Krauss
Optyczna podświadomość (przekład Mariusz Bryl)   /357

V. OBRAZ I IDEOLOGIA: ODMIANY MARKSIZMU

Wolfgang Kemp
Walter Benjamin i Aby Warburg (przekład Wojciech Suchocki)   /437

Otto Karl Werckmeister
Robocza perspektywa marksistowskiej historii sztuki dzisiaj (przekład Mariusz Bryl)   /463

Timothy J. Clark
Bóg nie został strącony (przekład Stanisław Czekalski)   /475

Rosalyn Deutsche
Agorafobia (przekład Paweł Leszkowicz)   /585

VI. OBRAZ I GENDER: FEMINIZM, STUDIA GEJOWSKO-LESBIJSKIE, TEORIA QUEER

Griselda Pollock
Polityka teorii: pokolenia i geografie. Teoria feministyczna i historie historii sztuki (przekład Mariusz Bryl)   /647

Sarah Wilson
Maskarady-kobiecości (przekład Marek Wilczyński)   /679

Whitney Davis
Homoseksualizm, studia gejowsko-lesbijskie i teoria queer w historii sztuki (przekład Mariusz Bryl)   /707

Jonathan Flatley
Dawanie twarzy: upublicznianie i polityka prozopopei Andy'ego Warhola (przekład: Tomasz Basiuk, Bartosz Żurawiecki)   /741

Douglas Crimp
Zawartość twarzy: "Blow Job" Andy’ego Warhola (przekład Tomasz Basiuk, Bartosz Żurawiecki)   /765

Douglas Crimp
Co za wstyd, Mario Montezie! (przekład Tomasz Basiuk, Bartosz Żurawiecki)   /779

VII. OBRAZ I IKONOSFERA WSPÓŁCZESNA: VISUAL CULTURE STUDIES

Nicholas Mirzoeff
Podmiot kultury wizualnej (przekład Mariusz Bryl)   /795

William J. Thomas Mitchell
Pokazując widzenie: krytyka kultury wizualnej (przekład Mariusz Bryl)  /817

Mieke Bal
Wizualny esencjalizm i przedmiot kultury wizualnej (przekład Mariusz Bryl)  /839

Dyskusja nad artykułem Mieke Bal i odpowiedź autorki (przekład Mariusz Bryl)  /875

VIII. OBRAZ I (JEGO) KRYTYKA: BILDWISSENSCHAFT

Gottfried Boehm
Po drugiej stronie języka? Uwagi na temat logiki obrazów (przekład Daria Kołacka)  /929

Horst Bredekamp
Media obrazowe (przekład Mariusz Bryl)   /943

Horst Bredekamp
Urojenia (przekład Mariusz Bryl)   /965

Horst Bredekamp
Patrzące ręce i ślepe plamki: Galileusz jako rysownik (przekład Mariusz Bryl)   /973

IX. OBRAZ I (JEGO) MEDIUM: W STRONĘ ANTROPOLOGII

Hans Belting
Obraz i jego media. Próba antropologiczna (przekład Mariusz Bryl)   /1019

Hans Belting
Miejsce obrazów (przekład Mariusz Bryl)

X. OBRAZ I ABSOLUT: HERMENEUTY. EGZYSTENCJALNA

Michael Brötje
Wieczerza w Emans Rembrandta
Realizacja objawiania się historii świętej w obrazie (przekład Michał Haake)   /1063


Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.
Podpis
E-mail
Zadaj pytanie