• Perspektywy współczesnej historii sztuki. Antologia przekładów Artium Quaestiones

105.00
szt. Do przechowalni
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Cena przesyłki 9.5
Odbiór osobisty 0
Odbiór w punkcie Poczta Polska 7.99
Poczta Polska Pocztex 48 9.5
Odbiór w punkcie Poczty Polskiej 12
Poczta Polska Pocztex 48 16
Poczta Polska UK ekonomiczna 67
Poczta Polska USA ekonomiczna 76
Poczta Polska Italy 84
Poczta Polska Itaty priorytet 114
Poczta Polska USA priorytet 146
Dostępność 1 szt.
ISBN 9788323220800
Zostaw telefon

Redakcja naukowa: Mariusz Bryl, Piotr Juszkiewicz, Piotr Piotrowski, Wojciech Suchocki

Rok wydania: 2009

Liczba stron: 1088

Okładka: twarda

Format: 17,00 cm x 24,5 cm

Uwagi - okładka z lekkimi zatarciami

 

Wybór przekładów tekstów czołowych światowych historyków sztuki, proponujących rozmaite perspektywy teorii badań historyczno-artystycznych, publikowanych w ciągu ostatnich 30. lat w roczniku „Artium Quaestiones”. Przeważająca liczba zeszytów „Artium Quaestiones” jest niedostępna na rynku księgarskim. Od ponad trzydziestu lat w Polsce nie ukazała się żadna antologia współczesnej teorii historii sztuki. Książka wypełni zatem głęboką lukę na polskim rynku wydawniczym. Mimo iż antologia wyrasta z akademickiego doświadczenia współczesnych badań nad twórczością artystyczną, jej adresatem będzie nie tylko kierunek uniwersyteckiej historii sztuki, ale też inne środowiska polskiej humanistyki. Książka stanowi cenną pomocą dydaktyczną. Wzbogacona o ważne, wcześniej w Polsce niepublikowane teksty, będzie znaczącym uzupełnieniem licznych antologii innych dyscyplin naukowych: antropologii kultury, historii, literaturoznawstwa, filozofii, psychologii, socjologii etc.

(opis wydawcy)

Spis treści:

Przedmowa   /9

Wprowadzenie  /11

I. OBRAZ I HISTORIA: INTENCJA I INTERPRETACJA

Michael Baxandall
Prawda a inne kultury. "Chrzest Chrystusa" Piera della Francesca (przekład Elżbieta Wilczyńska)   /27

Oskar Bätschmann
Historia sztuki na przejściu od ikonologii do hermeneutyki (przekład Adam S. Labuda)   /69

II. OBRAZ I WIDZ: FENOMENOLOGIA, IKONIKA, ESTETYKA RECEPCJI  

Michael Brötje
Obraz jako parabola. O pejzażach Gustawa Courbeta (przekład Wojciech Suchocki)    /89

Max Imdahl
Giotto. Z zagadnień ikonicznej struktury sensu (przekład Tadeusz Żuchowski)   /111

Wolfgang Kemp
Dzieło sztuki i widz: metoda estetyczno-recepcyjna (przekład Mariusz Bryl)   /139

III. OBRAZ I ZNAK: REPREZENTACJA, DYSKURS, LEKTURA

Louis Marin
Ku teorii lektury w sztukach wizualnych: Poussina "Pasterze arkadyjscy" (przekład Mariusz Bryl)   /157

Norman Bryson
Dyskurs, figura (przekład Mariusz Bryl)    /185

IV. OBRAZ I PODŚWIADOMOŚĆ: W STRONĘ PSYCHOANALIZY

Georges Didi-Huberman
Obraz jako rozdarcie i śmierć wcielonego Boga (przekład Mirosław Loba)   /219

Norman Bryson
Spojrzenie w rozszerzonym polu (przekład Mariusz Bryl)   /291

Hal Foster
Powrót Realnego (przekład Mariusz Bryl)   /309

Rosalind E. Krauss
Optyczna podświadomość (przekład Mariusz Bryl)   /357

V. OBRAZ I IDEOLOGIA: ODMIANY MARKSIZMU

Wolfgang Kemp
Walter Benjamin i Aby Warburg (przekład Wojciech Suchocki)   /437

Otto Karl Werckmeister
Robocza perspektywa marksistowskiej historii sztuki dzisiaj (przekład Mariusz Bryl)   /463

Timothy J. Clark
Bóg nie został strącony (przekład Stanisław Czekalski)   /475

Rosalyn Deutsche
Agorafobia (przekład Paweł Leszkowicz)   /585

VI. OBRAZ I GENDER: FEMINIZM, STUDIA GEJOWSKO-LESBIJSKIE, TEORIA QUEER

Griselda Pollock
Polityka teorii: pokolenia i geografie. Teoria feministyczna i historie historii sztuki (przekład Mariusz Bryl)   /647

Sarah Wilson
Maskarady-kobiecości (przekład Marek Wilczyński)   /679

Whitney Davis
Homoseksualizm, studia gejowsko-lesbijskie i teoria queer w historii sztuki (przekład Mariusz Bryl)   /707

Jonathan Flatley
Dawanie twarzy: upublicznianie i polityka prozopopei Andy'ego Warhola (przekład: Tomasz Basiuk, Bartosz Żurawiecki)   /741

Douglas Crimp
Zawartość twarzy: "Blow Job" Andy’ego Warhola (przekład Tomasz Basiuk, Bartosz Żurawiecki)   /765

Douglas Crimp
Co za wstyd, Mario Montezie! (przekład Tomasz Basiuk, Bartosz Żurawiecki)   /779

VII. OBRAZ I IKONOSFERA WSPÓŁCZESNA: VISUAL CULTURE STUDIES

Nicholas Mirzoeff
Podmiot kultury wizualnej (przekład Mariusz Bryl)   /795

William J. Thomas Mitchell
Pokazując widzenie: krytyka kultury wizualnej (przekład Mariusz Bryl)  /817

Mieke Bal
Wizualny esencjalizm i przedmiot kultury wizualnej (przekład Mariusz Bryl)  /839

Dyskusja nad artykułem Mieke Bal i odpowiedź autorki (przekład Mariusz Bryl)  /875

VIII. OBRAZ I (JEGO) KRYTYKA: BILDWISSENSCHAFT

Gottfried Boehm
Po drugiej stronie języka? Uwagi na temat logiki obrazów (przekład Daria Kołacka)  /929

Horst Bredekamp
Media obrazowe (przekład Mariusz Bryl)   /943

Horst Bredekamp
Urojenia (przekład Mariusz Bryl)   /965

Horst Bredekamp
Patrzące ręce i ślepe plamki: Galileusz jako rysownik (przekład Mariusz Bryl)   /973

IX. OBRAZ I (JEGO) MEDIUM: W STRONĘ ANTROPOLOGII

Hans Belting
Obraz i jego media. Próba antropologiczna (przekład Mariusz Bryl)   /1019

Hans Belting
Miejsce obrazów (przekład Mariusz Bryl)

X. OBRAZ I ABSOLUT: HERMENEUTY. EGZYSTENCJALNA

Michael Brötje
Wieczerza w Emans Rembrandta
Realizacja objawiania się historii świętej w obrazie (przekład Michał Haake)   /1063


Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.
Podpis
E-mail
Zadaj pytanie