- Kategorie
-
Perspektywy współczesnej historii sztuki. Antologia przekładów Artium Quaestiones
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788323220800 |
EAN | 9788323220800 |
Zostaw telefon |
Redakcja naukowa: Mariusz Bryl, Piotr Juszkiewicz, Piotr Piotrowski, Wojciech Suchocki
Rok wydania: 2009
Liczba stron: 1088
Okładka: twarda
Format: 17,00 cm x 24,5 cm
Uwagi - okładka z lekkimi zatarciami
Wybór przekładów tekstów czołowych światowych historyków sztuki, proponujących rozmaite perspektywy teorii badań historyczno-artystycznych, publikowanych w ciągu ostatnich 30. lat w roczniku „Artium Quaestiones”. Przeważająca liczba zeszytów „Artium Quaestiones” jest niedostępna na rynku księgarskim. Od ponad trzydziestu lat w Polsce nie ukazała się żadna antologia współczesnej teorii historii sztuki. Książka wypełni zatem głęboką lukę na polskim rynku wydawniczym. Mimo iż antologia wyrasta z akademickiego doświadczenia współczesnych badań nad twórczością artystyczną, jej adresatem będzie nie tylko kierunek uniwersyteckiej historii sztuki, ale też inne środowiska polskiej humanistyki. Książka stanowi cenną pomocą dydaktyczną. Wzbogacona o ważne, wcześniej w Polsce niepublikowane teksty, będzie znaczącym uzupełnieniem licznych antologii innych dyscyplin naukowych: antropologii kultury, historii, literaturoznawstwa, filozofii, psychologii, socjologii etc.
(opis wydawcy)
Spis treści:
Przedmowa /9
Wprowadzenie /11
I. OBRAZ I HISTORIA: INTENCJA I INTERPRETACJA
Michael Baxandall
Prawda a inne kultury. "Chrzest Chrystusa" Piera della Francesca (przekład Elżbieta Wilczyńska) /27
Oskar Bätschmann
Historia sztuki na przejściu od ikonologii do hermeneutyki (przekład Adam S. Labuda) /69
II. OBRAZ I WIDZ: FENOMENOLOGIA, IKONIKA, ESTETYKA RECEPCJI
Michael Brötje
Obraz jako parabola. O pejzażach Gustawa Courbeta (przekład Wojciech Suchocki) /89
Max Imdahl
Giotto. Z zagadnień ikonicznej struktury sensu (przekład Tadeusz Żuchowski) /111
Wolfgang Kemp
Dzieło sztuki i widz: metoda estetyczno-recepcyjna (przekład Mariusz Bryl) /139
III. OBRAZ I ZNAK: REPREZENTACJA, DYSKURS, LEKTURA
Louis Marin
Ku teorii lektury w sztukach wizualnych: Poussina "Pasterze arkadyjscy" (przekład Mariusz Bryl) /157
Norman Bryson
Dyskurs, figura (przekład Mariusz Bryl) /185
IV. OBRAZ I PODŚWIADOMOŚĆ: W STRONĘ PSYCHOANALIZY
Georges Didi-Huberman
Obraz jako rozdarcie i śmierć wcielonego Boga (przekład Mirosław Loba) /219
Norman Bryson
Spojrzenie w rozszerzonym polu (przekład Mariusz Bryl) /291
Hal Foster
Powrót Realnego (przekład Mariusz Bryl) /309
Rosalind E. Krauss
Optyczna podświadomość (przekład Mariusz Bryl) /357
V. OBRAZ I IDEOLOGIA: ODMIANY MARKSIZMU
Wolfgang Kemp
Walter Benjamin i Aby Warburg (przekład Wojciech Suchocki) /437
Otto Karl Werckmeister
Robocza perspektywa marksistowskiej historii sztuki dzisiaj (przekład Mariusz Bryl) /463
Timothy J. Clark
Bóg nie został strącony (przekład Stanisław Czekalski) /475
Rosalyn Deutsche
Agorafobia (przekład Paweł Leszkowicz) /585
VI. OBRAZ I GENDER: FEMINIZM, STUDIA GEJOWSKO-LESBIJSKIE, TEORIA QUEER
Griselda Pollock
Polityka teorii: pokolenia i geografie. Teoria feministyczna i historie historii sztuki (przekład Mariusz Bryl) /647
Sarah Wilson
Maskarady-kobiecości (przekład Marek Wilczyński) /679
Whitney Davis
Homoseksualizm, studia gejowsko-lesbijskie i teoria queer w historii sztuki (przekład Mariusz Bryl) /707
Jonathan Flatley
Dawanie twarzy: upublicznianie i polityka prozopopei Andy'ego Warhola (przekład: Tomasz Basiuk, Bartosz Żurawiecki) /741
Douglas Crimp
Zawartość twarzy: "Blow Job" Andy’ego Warhola (przekład Tomasz Basiuk, Bartosz Żurawiecki) /765
Douglas Crimp
Co za wstyd, Mario Montezie! (przekład Tomasz Basiuk, Bartosz Żurawiecki) /779
VII. OBRAZ I IKONOSFERA WSPÓŁCZESNA: VISUAL CULTURE STUDIES
Nicholas Mirzoeff
Podmiot kultury wizualnej (przekład Mariusz Bryl) /795
William J. Thomas Mitchell
Pokazując widzenie: krytyka kultury wizualnej (przekład Mariusz Bryl) /817
Mieke Bal
Wizualny esencjalizm i przedmiot kultury wizualnej (przekład Mariusz Bryl) /839
Dyskusja nad artykułem Mieke Bal i odpowiedź autorki (przekład Mariusz Bryl) /875
VIII. OBRAZ I (JEGO) KRYTYKA: BILDWISSENSCHAFT
Gottfried Boehm
Po drugiej stronie języka? Uwagi na temat logiki obrazów (przekład Daria Kołacka) /929
Horst Bredekamp
Media obrazowe (przekład Mariusz Bryl) /943
Horst Bredekamp
Urojenia (przekład Mariusz Bryl) /965
Horst Bredekamp
Patrzące ręce i ślepe plamki: Galileusz jako rysownik (przekład Mariusz Bryl) /973
IX. OBRAZ I (JEGO) MEDIUM: W STRONĘ ANTROPOLOGII
Hans Belting
Obraz i jego media. Próba antropologiczna (przekład Mariusz Bryl) /1019
Hans Belting
Miejsce obrazów (przekład Mariusz Bryl)
X. OBRAZ I ABSOLUT: HERMENEUTY. EGZYSTENCJALNA
Michael Brötje
Wieczerza w Emans Rembrandta
Realizacja objawiania się historii świętej w obrazie (przekład Michał Haake) /1063