- 
      Koszyk jest pusty
 - 
      x
 
					
					- 
      Koszyk jest pusty
 - 
      x
 
- Kategorie
 
- 
              
Perspektywy współczesnej historii sztuki. Antologia przekładów Artium Quaestiones
 
                
              | Wpisz swój e-mail | 
| Wysyłka w ciągu | 24 godziny | 
| Cena przesyłki | 11 | 
| Dostępność | 
            
                
                  Brak towaru
                
                 | 
        
| Kod kreskowy | |
| ISBN | 9788323220800 | 
| EAN | 9788323220800 | 
| Zostaw telefon | 
Redakcja naukowa: Mariusz Bryl, Piotr Juszkiewicz, Piotr Piotrowski, Wojciech Suchocki
Rok wydania: 2009
Liczba stron: 1088
Okładka: twarda
Format: 17,00 cm x 24,5 cm
Uwagi - okładka z lekkimi zatarciami
Wybór przekładów tekstów czołowych światowych historyków sztuki, proponujących rozmaite perspektywy teorii badań historyczno-artystycznych, publikowanych w ciągu ostatnich 30. lat w roczniku „Artium Quaestiones”. Przeważająca liczba zeszytów „Artium Quaestiones” jest niedostępna na rynku księgarskim. Od ponad trzydziestu lat w Polsce nie ukazała się żadna antologia współczesnej teorii historii sztuki. Książka wypełni zatem głęboką lukę na polskim rynku wydawniczym. Mimo iż antologia wyrasta z akademickiego doświadczenia współczesnych badań nad twórczością artystyczną, jej adresatem będzie nie tylko kierunek uniwersyteckiej historii sztuki, ale też inne środowiska polskiej humanistyki. Książka stanowi cenną pomocą dydaktyczną. Wzbogacona o ważne, wcześniej w Polsce niepublikowane teksty, będzie znaczącym uzupełnieniem licznych antologii innych dyscyplin naukowych: antropologii kultury, historii, literaturoznawstwa, filozofii, psychologii, socjologii etc.
(opis wydawcy)
Spis treści:
Przedmowa /9
Wprowadzenie /11
I. OBRAZ I HISTORIA: INTENCJA I INTERPRETACJA
Michael Baxandall
Prawda a inne kultury. "Chrzest Chrystusa" Piera della Francesca (przekład Elżbieta Wilczyńska)   /27
Oskar Bätschmann
Historia sztuki na przejściu od ikonologii do hermeneutyki (przekład Adam S. Labuda)   /69
II. OBRAZ I WIDZ: FENOMENOLOGIA, IKONIKA, ESTETYKA RECEPCJI   
Michael Brötje
Obraz jako parabola. O pejzażach Gustawa Courbeta (przekład Wojciech Suchocki)    /89
Max Imdahl
Giotto. Z zagadnień ikonicznej struktury sensu (przekład Tadeusz Żuchowski)   /111
Wolfgang Kemp
Dzieło sztuki i widz: metoda estetyczno-recepcyjna (przekład Mariusz Bryl)   /139
III. OBRAZ I ZNAK: REPREZENTACJA, DYSKURS, LEKTURA
Louis Marin
Ku teorii lektury w sztukach wizualnych: Poussina "Pasterze arkadyjscy" (przekład Mariusz Bryl)   /157
Norman Bryson
Dyskurs, figura (przekład Mariusz Bryl)    /185
IV. OBRAZ I PODŚWIADOMOŚĆ: W STRONĘ PSYCHOANALIZY
Georges Didi-Huberman
Obraz jako rozdarcie i śmierć wcielonego Boga (przekład Mirosław Loba)   /219
Norman Bryson
Spojrzenie w rozszerzonym polu (przekład Mariusz Bryl)   /291
Hal Foster
Powrót Realnego (przekład Mariusz Bryl)   /309
Rosalind E. Krauss
Optyczna podświadomość (przekład Mariusz Bryl)   /357
V. OBRAZ I IDEOLOGIA: ODMIANY MARKSIZMU
Wolfgang Kemp
Walter Benjamin i Aby Warburg (przekład Wojciech Suchocki)   /437
Otto Karl Werckmeister
Robocza perspektywa marksistowskiej historii sztuki dzisiaj (przekład Mariusz Bryl)   /463
Timothy J. Clark
Bóg nie został strącony (przekład Stanisław Czekalski)   /475
Rosalyn Deutsche
Agorafobia (przekład Paweł Leszkowicz)   /585
VI. OBRAZ I GENDER: FEMINIZM, STUDIA GEJOWSKO-LESBIJSKIE, TEORIA QUEER
Griselda Pollock
Polityka teorii: pokolenia i geografie. Teoria feministyczna i historie historii sztuki (przekład Mariusz Bryl)   /647
Sarah Wilson
Maskarady-kobiecości (przekład Marek Wilczyński)   /679
Whitney Davis
Homoseksualizm, studia gejowsko-lesbijskie i teoria queer w historii sztuki (przekład Mariusz Bryl)   /707
Jonathan Flatley
Dawanie twarzy: upublicznianie i polityka prozopopei Andy'ego Warhola (przekład: Tomasz Basiuk, Bartosz Żurawiecki)   /741
Douglas Crimp
Zawartość twarzy: "Blow Job" Andy’ego Warhola (przekład Tomasz Basiuk, Bartosz Żurawiecki)   /765
Douglas Crimp
Co za wstyd, Mario Montezie! (przekład Tomasz Basiuk, Bartosz Żurawiecki)   /779
VII. OBRAZ I IKONOSFERA WSPÓŁCZESNA: VISUAL CULTURE STUDIES
Nicholas Mirzoeff
Podmiot kultury wizualnej (przekład Mariusz Bryl)   /795
William J. Thomas Mitchell
Pokazując widzenie: krytyka kultury wizualnej (przekład Mariusz Bryl)  /817
Mieke Bal
Wizualny esencjalizm i przedmiot kultury wizualnej (przekład Mariusz Bryl)  /839
Dyskusja nad artykułem Mieke Bal i odpowiedź autorki (przekład Mariusz Bryl)  /875
VIII. OBRAZ I (JEGO) KRYTYKA: BILDWISSENSCHAFT
Gottfried Boehm
Po drugiej stronie języka? Uwagi na temat logiki obrazów (przekład Daria Kołacka)  /929
Horst Bredekamp
Media obrazowe (przekład Mariusz Bryl)   /943
Horst Bredekamp
Urojenia (przekład Mariusz Bryl)   /965
Horst Bredekamp
Patrzące ręce i ślepe plamki: Galileusz jako rysownik (przekład Mariusz Bryl)   /973
IX. OBRAZ I (JEGO) MEDIUM: W STRONĘ ANTROPOLOGII
Hans Belting
Obraz i jego media. Próba antropologiczna (przekład Mariusz Bryl)   /1019
Hans Belting
Miejsce obrazów (przekład Mariusz Bryl)
X. OBRAZ I ABSOLUT: HERMENEUTY. EGZYSTENCJALNA
Michael Brötje
Wieczerza w Emans Rembrandta
Realizacja objawiania się historii świętej w obrazie (przekład Michał Haake)   /1063
Dane producenta
          Wydawnictwo Naukowe UAM
              Collegium Maius ul. A. Fredry 10
              61-701 Poznań
              Poland
              
                  press@amu.pl