- Kategorie
-
Patronat muzyczny w renesansowych Włoszech (1470-1527). Mediolan, Ferrara, Mantua, Florencja, Rzym
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Mała ilość 1 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788323225881 |
EAN | 9788323225881 |
Zostaw telefon |
Autor: Ryszard J. Wieczorek
Rok wydania: 2013
Liczba stron: 470
Okładka: miękka
Format: 17,00 cm x 24,00 cm
Książka stanowi syntetyczne opracowanie dziejów włoskiej kultury muzycznej w perspektywie funkcjonowania patronatu artystycznego. Jej ramy czasowe wyznaczone są z jednej strony przez rok 1470, zbiegający się z początkiem patronatu muzycznego na głównych dworach Italii, z drugiej zaś przez rok 1527, stanowiący wyraźną cezurę wynikającą z dramatycznych wydarzeń zajęcia i splądrowania Rzymu przez wojska cesarskie (sacco di Roma) oraz innych oznak kryzysu w głównych centrach muzycznych. Autor śledzi rozwój patronatu muzycznego i społecznych form organizacji kultury, uwzględniając zarazem różnorodne aspekty stylistyczne muzyki tworzonej tak przez przybyszów z północy Europy (oltremontani), jak i przez muzyków rodzimych. Książka uwzględnia bardzo różne, traktowane dotychczas oddzielnie, zjawiska i gatunki muzyczne, łącząc ich analizę z nowszą refleksją metodologiczną. Publikacja, pełniąc rolę podręcznika czy też kompendium wiedzy faktograficznej, może być źródłem inspiracji do dalszych studiów nad dziejami kultury muzycznej we wczesnonowożytnej Europie.
(opis wydawcy)
Spis treści:
Przedmowa /7
Wprowadzenie
Patronat i muzyka /15
Pojęcie patronatu /15
Muzyka, dwór i prestiżowa konsumpcja /22
Magnificentia principis /26
Patronat a wymiana społeczna /30
Rozdział I
Mediolan /37
Galeazzo Maria Sforza /37
Una celebre et digna cappella /40
Weerbeke, Compere, Martini /46
Ludovico Sforza /51
Motteti missales /57
"Styl mediolański"? /65
Jasquin Desprez /68
Gaffurius jako kompozytor /75
Gaffurius jako teoretyk /84
Od teorii do praktyki: Spataro i Aaron /90
Zmierzch patronatu Sforzów /96
Matthias Werrecore /98
Rozdział II
Ferrara i Mantua /103
Ferrara: Ercole I d'Este /103
Obrecht, Josquin i ponownie Obrecht /108
Polifonia sakralna /113
Msze Martiniego /116
Msze Josquina /121
Msze Obrechta /128
Dzieła motetowe /132
Muzyka świecka /139
Alfonso i Sigismondo d'Este /145
Lucrezia Borgia i frottolisti /154
Ippolito I d'Este /156
Adrian Willaert /158
Mantua: la prima donna del mondo /164
Isabella d'Este i rozwój frottoli /169
Francesco II Gonzaga /175
Frottola: istota, formy i styl /178
Do problemu włoskiej deklamacji muzycznej /186
Rozdział III
Florancja /191
Lorenzo de'Medici /193
Cantori di San Giovanni /196
Henricus Isaac, servitore carissimo /200
Canzoni francesi /206
Karnawał i muzyka /213
Canto carnascialesco: istota, formy i styl /224
Brucciamenti delle vanita /229
Lauda i fanciulli /234
Okres restauracji Medyceuszy /237
Florencka szkoła kompozytorska /240
Bernardo Pisano, Francesco de Layolle i inni /244
Accademia Oricellaria /250
Rozdział IV
Rzym /255
Pontyfikat Sykstusa IV /255
Watykańskie kodeksy muzyczne /260
Pontyfikat Innocentego VIII /265
Pontyfikat Aleksandra VI /270
Marbriano de Orto i Bertrand Vaqueras /273
Josquin Desprez /279
Pontyfikat Juliusza II /293
Cappella Sistina i Cappella Giulia /296
Pontyfikat Leona X /302
Konkordat w Bolonii i jego muzyczne konsekwencje /306
Genet, Bruhier, Andreas de Silva /309
Musici secreti i Brandolini /315
Pontyfikat Klemensa VII /321
Muzyka świecka /326
Papieże Medyceusze a repertuar Cappella Sistina /329
Drukarstwo muzyczne w Rzymie /333
Patronat muzyczny w erze druku /342
Aneks: Przykłady nutowe /347
Spis przykładów nutowych /407
Bibliografia /410
Indeks osób 452
Musical Patronage in Renaissance Italy (1470-1527). Milan, Ferrara, Mantua, Florence and Rome (Summary) /467