• Patronat muzyczny w renesansowych Włoszech (1470-1527). Mediolan, Ferrara, Mantua, Florencja, Rzym

49.00
szt. Do przechowalni
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Cena przesyłki 11
Odbiór w punkcie Poczta Polska 10
In Post paczkomaty 11
Poczta Polska Pocztex 48 11
In Post kurier 12
Odbiór w punkcie Poczty Polskiej 13
Poczta Polska Pocztex 48 17
Dostępność Mała ilość
ISBN 9788323225881
Zostaw telefon

Autor: Ryszard J. Wieczorek

Rok wydania: 2013

Liczba stron: 470

Okładka: miękka

Format: 17,00 cm x 24,00 cm

 

Książka stanowi syntetyczne opracowanie dziejów włoskiej kultury muzycznej w perspektywie funkcjonowania patronatu artystycznego. Jej ramy czasowe wyznaczone są z jednej strony przez rok 1470, zbiegający się z początkiem patronatu muzycznego na głównych dworach Italii, z drugiej zaś przez rok 1527, stanowiący wyraźną cezurę wynikającą z dramatycznych wydarzeń zajęcia i splądrowania Rzymu przez wojska cesarskie (sacco di Roma) oraz innych oznak kryzysu w głównych centrach muzycznych. Autor śledzi rozwój patronatu muzycznego i społecznych form organizacji kultury, uwzględniając zarazem różnorodne aspekty stylistyczne muzyki tworzonej tak przez przybyszów z północy Europy (oltremontani), jak i przez muzyków rodzimych. Książka uwzględnia bardzo różne, traktowane dotychczas oddzielnie, zjawiska i gatunki muzyczne, łącząc ich analizę z nowszą refleksją metodologiczną. Publikacja, pełniąc rolę podręcznika czy też kompendium wiedzy faktograficznej, może być źródłem inspiracji do dalszych studiów nad dziejami kultury muzycznej we wczesnonowożytnej Europie.

(opis wydawcy)

 

Spis treści:

Przedmowa  /7

Wprowadzenie 

Patronat i muzyka  /15

Pojęcie patronatu   /15

Muzyka, dwór i prestiżowa konsumpcja   /22

Magnificentia principis   /26

Patronat a wymiana społeczna   /30

Rozdział I

Mediolan  /37

Galeazzo Maria Sforza   /37

Una celebre et digna cappella  /40

Weerbeke, Compere, Martini   /46

Ludovico Sforza  /51

Motteti missales   /57

"Styl mediolański"?   /65

Jasquin Desprez  /68

Gaffurius jako kompozytor   /75

Gaffurius jako teoretyk  /84

Od teorii do praktyki: Spataro i Aaron    /90

Zmierzch patronatu Sforzów  /96

Matthias Werrecore   /98

Rozdział II

Ferrara i Mantua   /103

Ferrara: Ercole I d'Este  /103

Obrecht, Josquin i ponownie Obrecht   /108

Polifonia sakralna  /113

Msze Martiniego   /116

Msze Josquina   /121

Msze Obrechta   /128

Dzieła motetowe   /132

Muzyka świecka  /139

Alfonso i Sigismondo d'Este  /145

Lucrezia Borgia i frottolisti   /154

Ippolito I d'Este  /156

Adrian Willaert   /158

Mantua: la prima donna del mondo  /164

Isabella d'Este i rozwój frottoli    /169

Francesco II Gonzaga  /175

Frottola: istota, formy i styl   /178

Do problemu włoskiej deklamacji muzycznej   /186

Rozdział III

Florancja   /191

Lorenzo de'Medici   /193

Cantori di San Giovanni   /196

Henricus Isaac, servitore carissimo   /200

Canzoni francesi   /206

Karnawał i muzyka  /213

Canto carnascialesco: istota, formy i styl   /224

Brucciamenti delle vanita  /229

Lauda i fanciulli   /234

Okres restauracji Medyceuszy  /237

Florencka szkoła kompozytorska   /240

Bernardo Pisano, Francesco de Layolle i inni   /244

Accademia Oricellaria  /250

Rozdział IV

Rzym   /255

Pontyfikat Sykstusa IV   /255

Watykańskie kodeksy muzyczne   /260

Pontyfikat Innocentego VIII   /265

Pontyfikat Aleksandra VI   /270

Marbriano de Orto i Bertrand Vaqueras   /273

Josquin Desprez   /279

Pontyfikat Juliusza II   /293

Cappella Sistina i Cappella Giulia  /296

Pontyfikat Leona X  /302

Konkordat w Bolonii i jego muzyczne konsekwencje  /306

Genet, Bruhier, Andreas de Silva   /309

Musici secreti i Brandolini  /315

Pontyfikat Klemensa VII   /321

Muzyka świecka  /326

Papieże Medyceusze a repertuar Cappella Sistina  /329

Drukarstwo muzyczne w Rzymie   /333

Patronat muzyczny w erze druku   /342

Aneks: Przykłady nutowe   /347

Spis przykładów nutowych  /407

Bibliografia   /410

Indeks osób   452

Musical Patronage in Renaissance Italy (1470-1527). Milan, Ferrara, Mantua, Florence and Rome (Summary)   /467



Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.
Podpis
E-mail
Zadaj pytanie