- Kategorie
-
Państwo wobec kolei żelaznych w Polsce
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Mała ilość 1 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788363959210 |
EAN | 9788363959210 |
Zostaw telefon |
Redakcja: Michał Kapias, Dawid Keller
Rok wydania: 2017
Liczba stron: 495
Okładka: miękka
Format: 16,5 cm x 23,5 cm
Uwagi - okładka z zatarciami i lekkimi zabrudzeniami, brzegi stron przykurzone
"Kolej i państwo to zapewne frapujący temat historii, szczególnie z perspektywy blisko dwóch stuleci niełatwej koegzystencji. Kolej z jej wszystkimi składnikami wiąże się z wybitnymi jednostkami. Człowiek jako osobowość twórcza nadał drogom żelaznym swój niepowtarzalny i bardzo zróżnicowany wizerunek. Od jednostki do państwa wiodła droga rozwoju komunikacji i techniki kolejowej. Polska pozbawiona podmiotowości państwowej w swym dawnym charakterze, siłą rzeczy uczestniczyła w procesie budowy kolejnictwa w zróżnicowanych rzeczywistościach polityczno prawnych, gospodarczych oraz kulturowych. Niniejsze wydawnictwo to już kolejna publikacja na temat kolei wydana przez rybnickie muzeum. Jednak tym razem spotykamy się z spojrzeniem poprzez pryzmat relacji państwa i jego struktur z koleją, jako niezwykłym wytworem czasów industrializacji. Dwadzieścia trzy teksty badaczy z Polski oraz zagranicy ujmują szeroką paletę tematów i zagadnień, sięgającą pierwocin kolejnictwa, a kończąc na współczesności. Czy państwo było sojusznikiem, „dobrym duchem” kolei, czy też instytucją o wręcz zgubnym wpływie na jej teraźniejsze funkcjonowanie, a przede wszystkim na jej przyszłość? W całokształcie historii ziem polskich XIX i XX/XXI w. jest to bardzo trudne pytanie. Dlatego też niniejsza publikacja próbuje w tej kwestii zmierzyć się z wieloma nurtującymi nas pytaniami"
(ze słowa wstępnego)
Spis treści:
Bogdan Kloch – Słowo wstępne /7
Michał Kapias, Dawid Keller – Wstęp /9
Michał Kapias – Rola państwa w realizacji dobra wspólnego – aspekty personalistyczne /15
Andrzej Mielcarek – Państwo a koleje. Przyczyny i skutki reformowania kolei w Europie od XIXdo początku XXI w. /37
Ariel Ciechański – Inicjator versus likwidator. Zmiana roli samorządów w kształtowaniu sieci kolei wąskotorowych w Polsce na tle innych rozwiązań europejskich /71
Grażyna Balińska – Strategiczne i gospodarcze walory kolei w służbie państwa polskiego /93
Tomasz Machowski – Ropał. Z dziejów nowatorskiej metody opalania parowozów na kolejach galicyjskich /107
Dominik Lulewicz – Węzeł kolejowy Podgórze i wpływ lokalnego samorządu na jego kształtowaniesię do 1915 r. /121
Dawid Keller – Regulator, właściciel czy...? Dyskusje o roli państwa wobec kolei w okresie międzywojennym – wprowadzenie do zagadnienia /163
Mariusz W. Majewski – Interwencje państwa w zakresie komunikacji (1937-1939) /181
Alojzy Czech – Naukowe zarządzanie a koleje żelazne /201
s. Anna Tejszerska – Symbole narodowe w architektonicznym wystroju obiektów kolejowychII Rzeczypospolitej /221
Dorota Balińska-Ciężki - Troska Państwa Polskiego o pracowników kolejowych w okresie międzywojennym /265
Jacek Wójcik – Wydawnictwa reklamowe kolei państwowych w Niemczech w okresie dwudziestolecia międzywojennego /279
Bartosz Kruk – Militaryzacja kolei jako element umacniania władzy ludowej w Polsce po II wojnie światowej /293
Zbigniew Bereszyński– Koleje pod specjalnym nadzorem. Aparat bezpieczeństwa Polski Ludowej jakoinstrument nadzoru państwowego nad koleją w latach 1945-1956 /309
Daniel Böhme – Niespełnione marzenia Polskich Kolei Państwowych /351
Tomáš Nigrin – Kontakty transportowo-polityczne między Kolejami Czechosłowackimi a Polskimi Kolejami Państwowymi w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych XX w.: bratnia współpraca czy ochrona własnych interesów? /365
Andrzej Synowiec – Bezpieczeństwo pracy na kolei – wypadki pracowników kolejowych Przedsiębiorstwa Wagonów Sypialnych i Restauracyjnych „Wars” w Krakowie /381
Grzegorz Biszczanik – Niepaństwowa linia kolejowa Zielona Góra-Szprotawa. Nacjonalizacja,upadek, próby reaktywacji /411
Sebastian Leśniewski – Wybrane aspekty budowy wagonów w Niemczech na przykładzie wrocławskich zakładów Linke-Hofmann-Busch /427
Patrick Starczewski – Przejmowania zakładów przemysłowych przez Polaków we Wrocławiu na przykładzie Linke-Hofmann Werke w 1945 r. /435
Daniel Załuski, Sylwia Rzepnicka – Historia budowy i reaktywacji Kolei Kokoszkowskiej w postaci Pomorskiej Kolei Metropolitalnej /447
Arkadiusz Drewnowski – Usamorządowienie kolei w Polsce - przeszłość, teraźniejszość, przyszłość /465
Krzysztof Soida – Ustawa o transporcie kolejowym przesądza o ( być, albo) nie być kolei /483