- Kategorie
-
Ojciec purytanin. Ekspresja ojcowskich emocji w angielskich źródłach autobiograficznych epoki Stuartów
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Mała ilość 1 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 978-83-235-4235-3 |
EAN | 9788323542353 |
Zostaw telefon |
Autorka: Dorota Guzowska
Rok wydania: 2020
Liczba stron: 366
Okładka: miękka
Format: 17,0 cm x 24,0 cm
Interdyscyplinarne studium pamiętników i autobiografii powstałych w środowisku XVII-wiecznych purytanów angielskich. Autorka bada związki między regułami werbalnej ekspresji emocji obowiązującymi w społeczności purytańskiej a praktyką wyrażania uczuć przez jej konkretnych członków w kontekście przeżywania przez nich ojcostwa.
Struktura pracy podąża za naturalnym cyklem życia rodziny i zmieniającą się rolą ojca w życiu dziecka. Zaproponowany układ problemowo-chronologiczny pozwala prześledzić ewolucję postaw i emocji towarzyszących autorom rozpatrywanych źródeł na różnych etapach ich doświadczenia ojcostwa, osadzonego w bardzo wyrazistym kontekście religijnym. Analizując materiał źródłowy, autorka posługuje się koncepcją wspólnoty emocjonalnej zaproponowaną przez amerykańską badaczkę Barbarę Rosenwein.
Spis treści:
Wstęp /7
1. Wspólnota emocjonalna /11
2. Purytańska wspólnota emocjonalna /16
3. Baza źródłowa – dlaczego ego-dokumenty? /18
4. Autorzy źródeł i ich dzieła /26
4.1. Nehemiah Wallington /28
4.2. Ralph Josselin /29
4.3. Adam Martindale /31
4.4. Henry Newcome /33
4.5. Joseph Lister /35
4.6. Leonard Wheatcroft /36
4.7. Isaac Archer /38
Rozdział 1. W oczekiwaniu na ojcostwo /41
1.1. Ojcostwo jako dar /41
1.2. Ciąża – mężczyzna w roli przyszłego ojca /45
1.3. Poród – rola ojca /66
Rozdział 2. Doświadczanie codzienności – ojcostwo w praktyce /90
2.1. Ząbkowanie /91
2.2. Samodzielne chodzenie /93
2.3. Strój dziecka /95
2.4. Karmienie piersią – perspektywa ojcowska /96
2.5. Zaspokajanie potrzeb dzieci a poczucie tożsamości ojca /109
2.6. Radość i ojcowska duma w codzienności /114
2.7. Dyscyplina i kary /117
2.8. Problemy wychowawcze i rodzicielskie porażki /122
2.9. Edukacja /145
2.9.1. Najwcześniejszy etap edukacji /147
2.9.2. Finansowe i emocjonalne aspekty edukacji starszych dzieci /152
2.9.3. Edukacja religijna /161
2.10. Bycie ojcem dorosłych dzieci /171
2.10.1. Dzieci na rynku pracy /172
2.10.2. Finansowe wspieranie dorastających i dorosłych dzieci /192
2.10.3. Małżeństwa dzieci i zmiany w roli ojca /197
Rozdział 3. Najtrudniejsze doświadczenia ojcostwa – wypadki, choroby, śmierć dzieci /210
3.1. Wypadki /211
3.2. Choroba /227
3.2.1. Choroba dziecka jako dopust Boży – zawierzenie /229
3.2.2. Choroba dziecka a grzech rodziców – niepokój, wątpliwość, poczucie winy /232
3.2.3. Modlitwa w intencji chorego dziecka – lęk, uległość, radość /238
3.2.4. Obecność przy chorującym dziecku /242
3.2.5. Chore ciało dziecka – współcierpienie /247
3.2.6. Nieprzespane noce – zmęczenie i strach /251
3.2.7. Leczenie chorującego dziecka – niepokój, poruszenie, desperacja /255
3.2.8. Ospa i dżuma – panika i bezradność /264
3.2.9. Powrót dzieci do zdrowia – radość, ulga, wytchnienie /272
3.3. Śmierć /275
3.3.1. Śmierć spodziewana /277
3.3.2. Śmierć dobra i śmierć zła /282
3.3.3. Emocje ukryte w konwencji – jak napisać o śmierci dziecka? /286
3.3.4. Spokój i pokorna rezygnacja /292
3.3.5. Poczucie winy, wyrzuty sumienia, gniew i złość /296
3.3.6. Wiek dziecka a emocje towarzyszące jego śmierci /301
3.3.7. Żałoba – zmieniające się emocje i uczucia /306
3.3.8. Ból zapisany w pamięci /325
3.3.9. Emocje uspokojone – powrót do normalnego życia /328
Zakończenie /333
Aneks. Dzieci autorów źródeł /339
Bibliografia /341
Indeks osób /354
Indeks rzeczowy /358
Summary /363