- Kategorie
-
Obraz - słowo - litera. Latopisy Akademii Supraskiej 12
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Mała ilość 1 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788366812666 |
EAN | 9788366812666 |
Zostaw telefon |
Praca zbiorowa
Rok wydania: 2021
Liczba stron: 450
Okładka: miękka
Format: 17,00 cm x 24,00 cm
Seria: Latopisy Akademii Supraskiej 12
Uwagi - brzegi okładki lekko zadarte
"W tomie dokumentujemy osiągnięcia krajowych i zagranicznych ikonografów, zwłaszcza działających w powojennej Polsce. Włączamy się do dyskusji metodologicznych, śledzimy ciągłość tradycji pierwszej Rzeczypospolitej, odsłaniamy bogactwo inspiracji i niepowtarzalności syntez artystycznych na całym tradycyjnym obszarze Pax Bizantino-Slava i e emigracyjnych enklawach. Jako zagadnienie szczegółowe traktujemy spuściznę artystyczną Adama Stalony-Dobrzańskiego, pioniera powojennej ikonografii, wybitnego grafika, liternika i wizażysty"
(ze wstępu)
Od redakcji /9
Irina Tatarova, bp Michał Janocha, Witali Michalczuk, Łukasz Hajduczenia. O ikonie w Rzeczypospolitej dawniej i dziś /11
Ks. Marek Ławreszuk. Błogosławieństwo i poświęcenie ikon /35
Ihumen Pantelejmon (Karczewski). Chrystus-Oblubieniec, Chrystus ukrzyżowany i Chrystus w grobie /45
Agnieszka Gronek. „A Słowo było u Boga”. O nowotestamentowych cytatach na ikonach Chrystusa w wiekach XV-XVIII z terenów Polski, Ukrainy i Białorusi /61
Aleksandra Sulikowska-Bełczowska. Zniewaga świętości i materialna wartość ikon /71
Jerzy Uścinowicz. Architektura i ikona - układ scalony od nowa /79
Karol Klauza. Uobecnienie w ikonie jako jeden z istotnych motywów pastoralnej posługi Cerkwi / 101
Jakub Sobczak. Renowacja ikonostasu oraz polichromie w prawosławnej kaplicy cmentarnej pw. św. Jerzego w Topilcu /117
Diakon Maciej Leszczyński. Wybrane aspekty ikonografii archimandryty Zenona (Teodora) i jej teologiczne podstawy /123
MariolaWalczak-Mikołajczakowa, Aleksander Mikołajczak. Atanas Kameszew - prawosławny ikonograf w katolickiej katedrze /137
Aleksandra F. Michalska. Ikona czy obraz sakralny? Pisać czy malować? - kilka dylematów słownych wokół pojęć związanych ze sztuką prawosławną w Polsce /147
Alicja Z. Nowak. Słowo i obraz - diskos w drukowanych służebnikach pierwszej połowy XVII wieku (metropolia kijowska) /161
Denys Pilipowicz. Słowo i obraz w piśmiennictwie kręgu eparchii przemyskiej XVII-XVIII wieku /173
Olga Kich-Masłej. Cmentarz - jako przestrzeń obrazu i słowa. Postmigracyjne cmentarze ziemi tomaszowskiej - przykład Wierzbicy /185
Jan Stalony-Dobrzański, Adam Stalony-Dobrzański - droga ikonografa /205
Aleksander Naumow. Teologiczny wymiar programu ikonograficznego Adama Stalony-Dobrzańskiego w cerkwiach w Gródku i Michałowie /243
Inga Pawlicka. Obraz, słowo i ornament jako nierozłączna całość w polichromii cerkwi św. Mikołaja Cudotwórcy w Michałowie autorstwa Adama Stalony-Dobrzańskiego /265
Joanna Tomalska-Więcek. Polichromie cerkwi Narodzenia Najświętszej Marii Panny w Gródku. Próba rozpoznania /283
Ks. Jarosław Szmajda. Wymiar ekumeniczny wielojęzycznych ornamentów w ikonografii cerkwi prawosławnej w Przemkowie autorstwa prof. Adama Stalony-Dobrzańskiego /293
Anna Siemieniec. Niezrealizowane projekty witraży Adama Stalony-Dobrzańskiego do cerkwi św. Onufrego w Jabłecznej /325
Maja Rogala. Wokół fotografii mieszkańców Witowa /335
Teksty i konteksty
Марина Чистякова. Поучение Иоанна Златоуста о геенне в четьих сборниках Великого княжества Литовского /349
Надежда 3. Гаевская. Топика юродства. «Salos» как культурный топос /361
Antoni Mironowicz. Przejęcie żyrowickiego sanktuarium przez unitów /375
Tomasz Hodana. Kalendarz rzymski nowy Herasyma Smotryckiego (nota edytorska) /393
Herasym Smotrycki, Kalendarz rzymski nowy (tekst), tłum. Tomasz Hodana /397
Ks. Paweł Zabrocki. Działalność Szkoły Ikonograficznej /409