- Kategorie
-
O rzeczach pięknych. Rzemiosło artystyczne na przestrzeni wieków
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Mała ilość 1 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788373067158 |
EAN | 9788373067158 |
Zostaw telefon |
Redakcja: Agnieszka Bender, Małgorzata Wrześniak
Rok wydania: 2015
Liczba stron: 438
Okładka: miękka
Format: 16,5 cm x 23,5 cm
Seria: Prace Wydziału Historyczno-Filologicznego 180
Uwagi - okładka z zatarciami, brzegi stron przykurzone
"Rzemiosło artystyczne jest od początku powstania historii sztuki jako nauki akademickiej niedocenianym, żeby nie powiedzieć deprecjonowanym obszarem badań. Idzie za tym potoczna opinia o drugorzędności dociekań nad rzemiosłem artystycznym w stosunku do przyjętych za ważne rozważań nad malarstwem, architekturą i rzeźbą. Paradoksalnie, jakby na przekór temu stanowisku, także historycy sztuki, ale tym razem w roli dyrektorów i kustoszy czołowych muzeów świata [...]. kupują za gigantyczne sumy do swoich zbiorów arcydzieła rzemiosła artystycznego, wielokrotnie przepłacając ich materialną wartość. [...] Bez przedmiotów rzemiosła artystycznego trudno wyobrazić sobie funkcjonowanie większości muzeów. Gdyby je z muzeów wycofać, chodzilibyśmy po opustoszałych przestrzeniach, opustoszałych nie tylko materialnie, ale przede wszystkim mentalnie. One bowiem jako element codziennego życia, ale też celebry stanowią podstawę, na której budować możemy wiedzę o nas samych i o naszej przeszłości. [...] W rzeczywistości drugiej dekady XXI wieku nasza dyscyplina jawi się jako ta, która porusza najbardziej uniwersalne i prymarne sfery ludzkich potrzeb i aktywności. Dotyczy to generalnie wszystkich epok i kultur. Nasza dyscyplina, wolna od uprzedzeń, wolna od podziałów na „..lepsze" i „..gorsze", „ważne'" i „drugorzędne", może przekraczać ramy tradycyjnie pojmowanych sztuk: malarstwa, architektury, rzeźby, docierając do dzieł, w których kwestie estetyczne nie są pierwszoplanowe. Sprostanie tym oczekiwaniom nakłada na nas wymóg przyjęcia integralnej, multidyscyplinarnej postawy badawczej, opartej na wykorzystaniu różnorodnych, nowoczesnych metod i podejść badawczych. Pozwoli to uchwycić i wyjaśnić złożoność oraz bogactwo relacji, jakie tworzą przedmioty „rzemiosła artystycznego" ze swoim otoczeniem".
(Z tekstu prof. Ewy Letkiewicz „Czy warto zajmować się badaniem rzemiosła artystycznego?")
Spis treści:
Wstęp
Słowo wstępne (Agnieszka Bender, Małgorzata Wrześniak) /7
Ewa Letkiewicz
Czy warto zajmować się badaniem rzemiosła artystycznego? /11
Część 1
Złotnictwo
Tomasz MARKOWSKI. Złotnictwo Leszna i Wschowy na przykładzie wybranych dzieł /21
Agnieszka SMOŁUCHA-SŁADKOWSKA. Technika wykonywania i funkcjonowanie medali reprezentacyjnych w Italii w XV wieku /33
Małgorzata KIERCZUK-MACIESZKO. Argenteria z fundacji opata Łętowskiego /45
Izabela KAMIŃSKA. Srebrne naczynia stołowe w XVII i XVIII wieku inspirowane łowiectwem /63
Dominik MAIŃSKI. Numizmatyka i medalierstwo w kręgu rzemiosła artystycznego /81
Część 2
Jubilerstwo
Agata LIPCZIK. Firma jubilerska Michała Mankielewicza w Warszawie /93
Małgorzata WRZEŚNIAK. Ukryte treści biżuterii Alessandra Dariego /105
Część 3
Ceramika
Wojciech KOWALSKI. Josiah Wedgwood i początki fajansu delikatnego na przykładzie obiektów z polskich zbiorów prywatnych /121
Bożena KOSTUCH. Porcelanowy serwis projektu Stanisława Witkiewicza wyprodukowany w Sèvres.Przyczynek do historii stylu zakopiańskiego /149
Magdalena ŚNIEGULSKA-GOMUŁA. Historia wytwórni w Ćmielowie i kolekcja ceramiki ćmielowskiej Muzeum Narodowego w Kielcach /159
Część 4
Meblarstwo
Witalij BOHATYREWICZ. Kolekcje mebli w zbiorach muzeów Grodna i obwodu grodzieńskiego /177
Monika CHOWANIAK. Geneza barokowej sekretery: czynniki rozstrzygające o formie XVIII -wiecznego mebla /189
Karolina WOLSKA. Inspiracje i wzorce w projektach meblarskich Karola Tichego /199
Anna FELIKS. Niepowtarzalne projekty a masowa produkcja mebli w dwudziestoleciu międzywojennym w Polsce /207
Marcin MUSIAŁ. Projekty mebli Krystyny Tołłoczko-Różyskiej w zbiorach Muzeum Architektury we Wrocławiu /221
Część 5
Tkaniny
Przemysław FARYŚ. Ocena komfortu sensorycznego zabytkowych tkanin odzieżowych- możliwości i ograniczenia /233
Justyna BORNIŃSKA. W kwestii wzorów XVII -wiecznych włoskich tkanin jedwabnych- przykłady z kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie /239
Karolina STANILEWICZ. Technika wykonania i wzornictwo XVII - i XVIII-wiecznych tkanin europejskich na przykładzie zespołu szat liturgicznych dawnej kolegiaty w Łowiczu /251
Mariola SZTORC. „Ubierajmy się lepiej, nie drożej”. Przepisy na własnoręczne stworzenie modnej kreacji oraz dodatków na podstawie polskiej prasy kobiecej z okresu dwudziestolecia międzywojennego /265
Joanna i Aneta WACŁAWEK. Stemple do batiku wytwarzane na Jawie /273
Część 6
Rynek dzieł sztuki
Magdalena BIAŁONOWSKA. Polonica w dziedzinie rzemiosła artystycznego na międzynarodowym rynku dzieł sztuki po drugiej wojnie światowej - wybrane przykłady i zagadnienia /287
Piotr CHABIERA. Wywóz dzieł sztuki z Polski - rewindykacja. Wybrane przykłady rzemiosła artystycznego /299
Część 7
VARIA
Krzysztof PRZYLICKI. Luksusowe dewocjonalia z warsztatów franciszkańskich w Ziemi Świętej.
Zarys problematyki /313
Marta KRÓL. Bursztynowa Komnata jako XVIII-wieczne arcydzieło gdańskiego bursztynnictwa /321
Magdalena PIECYK. Ningyō – czyli krótka historia japońskich lalek /331
Informacje o autorach /347
Album ilustracji /353
Indeks osobowy /419
Table of contents /431