- Kategorie
-
O przedsięwzięciu peregrynacyjej. Edukacyjne wojaże szlachty z Rzeczypospolitej w świetle instrukcji podróżnych
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788366104310 |
EAN | 9788366104310 |
Zostaw telefon |
Autor: Dorota Żołądź-Strzelczyk
Rok wydania: 2020
Liczba stron: 436
Okładka: twarda
Format: 17,00 cm x 23,00 cm
W Europie w czasach nowożytnych młodzi ludzie wywodzący się głównie z ówczesnych elit opuszczali rodzinne domy, aby przez kilka lat podróżować, poznawać, studiować, nawiązywać znajomości i w ten sposób przygotowywać się do dorosłego życia. Wyruszali wyposażeni w rodzicielskie błogosławieństwo oraz wskazówki, jak postępować w trakcie wojażu edukacyjnego. Niekiedy te zalecenia spisywano i w ten sposób powstały interesujące źródła – instrukcje podróżne. Autorka opisuje takie instrukcje w powiązaniu z innymi utworami zalecającymi podróżowanie (literatura apodemiczna) i porównuje zawarte w nich zalecenia z informacjami pochodzącymi z korespondencji, pamiętników i rachunków. To pozwala dostrzec i ocenić, jak naprawdę wyglądała realizacja rodzicielskich wskazówek w praktyce.
Spis treści:
Przedsłowie /11
Część I. O instrukcjach podróżnych
Rozdział 1. Wyjazdy w celach edukacyjnych w epoce nowożytnej /17
1.1. O wychowaniu chłopca szlacheckiego - edukacja szlachecka /17
1.2. Wyjazdy do szkół krajowych /27
1.3. Wyjazdy do szkół w cudzych ziemiach /34
1.4. Dla widzenia świata, obyczajów i nauczenia się języków - podróże edukacyjne /38
1.5. Od peregrinato academica do grand tour /42
1.6. Pobyty za granicą są szkodliwe - krytyka wyjazdów edukacyjnych młodzieży /46
Rozdział 2. Instrukcje wychowawcze /59
2.1. Rodzaje wskazówek /59
2.2. Wskazówki dotyczące edukacji zawarte w testamentach /64
2.3. Zalecenia i komentarze dotyczące edukacji w korespondencji /73
2.4. Ustne rady i napominania /76
Rozdział 3. Instrukcje podróżne /81
3.1. Literatura apodemiczna /81
3.2. Instrukcje podróżne - próba definicji /91
3.3. Przyczyny spisywania instrukcji /92
3.4. Treść wskazówek /96
3.5. Zróżnicowanie instrukcji /103
3.6. Autorzy i autorki instrukcji /110
3.7. Wtórne wykorzystanie instrukcji /114
3.8. Instrukcje zaginione /116
Rozdział 4. Instrukcje podróżne jako źródła /123
4.1. Stan zachowania i miejsce przechowywania /123
4.2. Edycje źródeł /130
4.3. Znaczenie instrukcji /135
Część II. O podróżowaniu i świetle wskazówek podróżnych
Rozdział 5. Organizacja /141
5.1. W jakich leciech może do cudzej ziemi jechać - a jakim wieku należy podejmować podróże edukacyjne /141
5.2. Naprzód czas, w jakim by czasie odprawić peregrynowanie to i nazad się wrócić - o tym, jak długo powinna trwać podróż edukacyjna /148
5.3. Miejsca, przez któreby peregrynować - o przebiegu trasy i celu podróży /153
5.4. Na dworze bywać - o edukacyjnej i towarzyskiej roli dworów /169
Rozdział 6. Kampnija /179
6.1. Strony comitatum, w jaki(ej) liczbie ma być - o orszaku podróżnym /179
6.2. Strony dyrektora wszystkiej tej drogi - o kompetencjach i uprawieniach opiekuna /188
Rozdział 7. Edukacja /213
7.1. Początek wszelakiej mądrości bojaźń Boża - o wychowaniu i praktykach religijnych /213
7.2. Nauka wszędzie człowieka zdobi - o nauce i jej zakresie /225
7.3. Podróżowania ten jest główny owoc uczenie się języków cudzoziemskich - o nauce języków obcych /246
Rozdział 8. Dyspozycja /263
8.1. Dzień na godziny podzielony mieć będzie - o rozplanowaniu czasu /263
8.2. Do nauki z lekka dziecię wkładać - o metodach i zasadach kształcenia /268
8.3. Pisywać ma za każdą okazyją - o listach do domu /277
8.4. Dyjariusz wszystkiej swej peregrynacji pisać - o notowaniu i pisaniu dziennika /286
Rozdział 9. Egzercycyja /295
9.1. Ćwiczenia ciała nie należy zaniedbywać - o wychowaniu fizycznym /295
9.2. Ćwiczenia w rzeczach rycerskich - o edukacji wojskowej /301
9.3. Na instrumencie jakim grać i rysować uczyć się - o edukacji artystycznej /310
Rozdział 10. Konwersacja /317
10.1. Towarzystwo prowadź z ludźmi godnemi - o kontaktach z ludźmi /317
10.2. Wielkie ludzie niech wizytują - o kontaktach z ważnymi osobami /324
10.3. Z skromnymi i czystemi konwrsować cudzoziemcami - o spotkaniach w cudzoziemcami /326
10.4. Z panami Polakami żeby żadnej częstej nie miewali konwersacji - o rodakach w cudzych krajach /330
10.5. Obcowanie z płcią żeńską być może wielkiego dobra, jako i wielkiego nieszczęścia źródło - o kontaktach z kobietami /333
10.6. Względem współuczniów najwięcej pamiętaj, aby postępować sobie z grzecznością - o kontaktach z kondyscypułami /338
Rozdział 11. Życie codzienne /343
11.1. Koło zdrowia jego dozór mieć - o zdrowie staranie /343
11.2. Niech na rekracyje chodzą za miasto i tam się niech zabawiają - o czasie wolnym i odpoczynku /349
11.3. Szlacheckie dziecię trzeba przyuczać potrawom (...) pomiernym - o jedzeniu i piciu /351
11.4. Dobrze sami wyczesani, w sukienkach także dobrze wyczesanych - o ochędóstwie, czyli dbałości o czystość i higienę /356
11.5. Szatki niekosztowne, ale wżdy świetne - o sukniach powszednich i odświętnych /360
11.6. O gospodę starać potrzeba - o mieszkaniu w cudzych krajach /365
11.7. Potrzeba mi zawsze wszystkich ekspens przysyłać regestra - o pieniądzach i oszczędzaniu /372
11.8. Się strzec tych rzeczy najbardziej - tym, czego nie wolno /385
Zamknienie /391
Summary /394
Wykaz najważniejszych skrótów archiwalnych /401
Bibliografia /402
Indeks osób /421