- Kategorie
-
Non omnis moriamur. Dominikanie śląscy w źródłach memoratywnych z XVIII i XIX wieku przechowywanych w archiwach czeskich ...


Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność |
Mała ilość
|
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788373959941 |
EAN | 9788373959941 |
Zostaw telefon |
Autorka: Anna Pobóg-Lenartowicz
Rok wydania: 2023
Liczba stron: 232
Oładka: miękka
Format: 16,5 cm x 24,0 cm
Uwaga! Nieznaczne zagięcie okładki
Praca składa się z trzech rozdziałów. Pierwszy, wprowadzający, ma za zadanie przybliżyć Czytelnikowi genezę i rozwój wspólnot dominikańskich na Śląsku od czasów średniowiecza aż po początek XIX w. […]
Drugi rozdział dotyczy zawiadomień o zgonach zakonników wysłanych z klasztorów śląskich do przeora konwentu w Znojmie. Poprzedza go krótkie wprowadzenie dotyczące roli „memorii” we współczesnych zakonach oraz o charakterze źródeł memoratywnych. […]
Ostatni, trzeci rozdział dotyczy obecności dominikanów śląskich w nekrologach klasztornych zachowanych w archiwach czeskich i morawskich. […]
Celem pracy jest pokazanie zakonników związanych z konwentami dominikańskimi na Śląsku zachowanych w źródłach memoratywnych klasztorów czeskich i morawskich. Jest więc to publikacja o charakterze źródłowym. Może stanowić podstawę do dalszych badań nad składami konwentów dominikańskich na Śląsku od początku XVIII w. aż do sekuralizacji. […]
(fragment Wstępu)
Spis treści:
Wstęp/ /9
Rozdział I. Dominikanie w Europie, Polsce i na Śląsku /17
1. Powstanie Zakonu Kaznodziejskiego /17
2. Pojawienie się dominikanów w Polsce /20
3. Dominikanie na Śląsku /24
3.1. Przynależność organizacyjna konwentów śląskich / 27
3.1.2.Włączenie śląskich klasztorów do prowincji czeskiej / 28
3.1.3. Powstanie Kongregacji bł. Czesława /35
3.2. Klasztory dominikanów funkcjonujące na Śląsku w XVIII i na początku XIX w. /36
3.2.1. Wrocław / 36
3.2.2. Racibórz /38
3.2.3. Głogów /38
3.2.4. Bolesławiec /39
3.2.5. Cieszyn /40
3.2.6. Opole / 40
3.2.7. Świdnica /41
3.2.8. Ząbkowice Śląskie /42
3.2.9. Nysa /43
Rozdział II. Pamięć o dominikanach śląskich w świetle listów o zmarłych /45
1. Źródła memoratywne /45
2. Charakterystyka źródła /48
3. Listy o zmarłych dominikanach śląskich /52
3.1. Wrocław /52
3.2. Opole / 63
3.3. Ząbkowice Śląskie /66
3.4. Głogów / 69
3.5. Świdnica /70
3.6. Cieszyn /73
3.7. Bolesławiec /73
4. Wnioski /73
Rozdział III. Dominikanie z konwentów śląskich w nekrologach czeskich i morawskich z XVIII i początku XIX w. /79
1. Charakterystyka źródeł /79
2. Wykaz zmarłych zakonników /89
3. Wnioski / 178
Zakończenie /191
Wykaz skrótów /195
Bibliografia /197
Indeks nazw osobowych i geograficznych /211
Spis ilustracji /225
Spis wykresów /227
Summary /229