• Nawigacja morska. Zadania z objaśnieniami 1

Symbol: 14419
Brak towaru
25.00
Wpisz swój e-mail
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Cena przesyłki 9.5
Odbiór osobisty 0
Odbiór w punkcie Poczta Polska 7.99
Poczta Polska Pocztex 48 9.5
Odbiór w punkcie Poczty Polskiej 12
Poczta Polska Pocztex 48 16
Poczta Polska Austria 36
Poczta Polska UK ekonomiczna 67
Poczta Polska USA ekonomiczna 76
Poczta Polska USA priorytet 146
Dostępność 0 szt.
ISBN 8321511325
Zostaw telefon

Autor: Franciszek Wróbel

Rok wydania: 1987

Liczba stron: 400

Okładka: twarda

Format: 17,00 cm x 24,00 cm

Seria: Biblioteka nautyki

Uwagi - książka używana, okładka z zatarciami, brzegi stron przybrudzone, między stroną tytułową a okładką jest rozdarcie

 

Książka stanowi niezbędne uzupełnienie „Vademecum nawigatora” w postaci licznych zadań z zakresu prac na mapie, przeliczania morskich jednostek miar, przeliczania współrzędnych geograficznych, określania różnicy długości i szerokości geograficznej, zamiany kierunków w różnych systemach, obliczania całkowitej poprawki, dewiacji, deklinacji, obliczania prędkości nad dnem i po wodzie, określania pozycji zliczonej i obserwowanej, obliczania loksodromy i ortodromy, korzystania z systemów satelitarnych, map elektronicznych, astronawigacji itd.

Książka jest przeznaczona przede wszystkim dla studentów akademii morskich i morskich szkół pomaturalnych, ale również dla słuchaczy kursów na stopnie oficerskie i oficerów-praktyków pływających na statkach handlowych i w Marynarce Wojennej.

(opis wydawcy)

Spis treści:

Przedmowa   /9

Wykaz ważniejszych skrótów i symboliki   /10 

1. NAWIGACJA MORSKA, WSPÓŁRZĘDNE GEOGRAFICZNE, ZBOCZENIE NAWIGACYJNE. KIERUNEK NA MORZU   /12 

1.1 Szerokość i długość geograficzna. Różnica długości i szerokości    /12

1.1.1.    1.1.2. Podstawowe definicje i wyjaśnienia  /12

1.1.2.    1.1.3. Obliczanie różnicy szerokości i różnicy długości geograficznej   /13

1.1.3.    1.1.4. Obliczanie współrzędnych punktu przeznaczenia  /15

1.2 Jednostki miary używane w nawigacji, zboczenie nawigacyjne /16

1.2.1. Mila morska, kabel, węzeł   /16

1.2.2. Zboczenie nawigacyjne   /21

1.2.3. Zamiana różnicy długości na zboczenie nawigacyjne   /22

1.2.4. Zamiana zboczenia nawigacyjnego na różnicę długości   /25

1.3 Kierunek na morzu   /28

1.3.1. Podstawowe definicje i wyjaśnienia   /28 

1.3.2. Zamiana kierunków z systemu ćwiartkowego na system okrężny (0°-360°) i odwrotnie   /31 

1.3.3.  Zamiana kierunków z systemu połówkowego (0°-180°) na system okrężny (0°-360°) i odwrotnie  /33 

1.3.4. Zamiana kierunków z rumbów na system okrężny, połówkowy, ćwiartkowy i odwrotnie   /34 

1.3.5. Zamiana kątów kursowych. Przejście z jednego systemu liczenia kątów kursowych na inne    /35 

2. PODZIAŁ KIERUNKÓW. MAGNETYZM ZIEMI I STATKU    /39 

2.1. Podział kierunków. Poprawki kompasów   /39 

2.1.2. Poprawka żyrokompasu   /41 

2.1.2. Całkowita poprawka   /44 

2.2. Magnetyzm Ziemi. Uaktualnienie deklinacji   /45 

2.3. Magnetyzm statku. Wybór dewiacji z tabeli dewiacji   /49

3. ZAMIANA KIERUNKÓW. KURSY, NAMIARY, PRĘDKOŚĆ I DROGA STATKU   /53 

3.1. Zamiana KŻ na KR i odwrotnie. Zamiana NŻ na NR. Wybór dewiacji prędkościowej z tabeli   /53 

3.2. Zamiana kursu kompasowego i magnetycznego na rzeczywisty  i odwrotnie   /53 

3.3. Zamiana namiarów kompasowych NK na rzeczywiste NR   /60 

3.4 Kontrola dewiacji. Określenie dewiacji i poprawek żyrokompasu   /64 

3.5 Prędkość i droga statku   /70 

3.6 Obliczenie czasu żeglugi i prędkości statku   /72 

3.7 Prędkość i droga po wodzie   /73 

3.8 Prędkość i droga nad dnem   /75 

3.9 Poprawka logu. Współczynnik korekcyjny logu  /77 

4. PRACE GRAFICZNE NA MAPACH   /80 

4.1 Podstawowe wiadomości o mapach morskich   /80

4.1.1. Warunki jakie musi spełniać mapa morska  /80

4.1.2. Skala i dokładność mapy. Kierunki   /81 

4.1.3. Podział map nawigacyjnych   /81 

4.1.4.Tytuł i numeracja map   /82

4.1.5. Zero mapy. Głębokości. Rodzaje dna  /84 

4.1.6. Wysokość wynurzenia. Wzniesienie źródła światła. Niebezpieczeństwa nawigacyjne   /86 

4.1.7. Deklinacja, pływy i prądy pływowe   /90 

4.1.8. Informacje o światłach podawane na mapach i w Spisie świateł  /92

4.1.9. Datowanie mapy   /96

4.1.10. Poprawianie map na podstawie Wiadomości Żeglarskich  /97

4.1.11. Poprawianie map na podstawie ostrzeżeń nawigacyjnych   /98

4.2. Zasadnicze kreślenia i odczyty na mapie  /98

4.2.1. Odczytywanie współrzędnych dowolnego punktu   /98

4.2.2. Odczytywanie, mierzenie długości   /100

4.2.3. Wykreślanie i odczytywanie kierunków   /101

4.3. Siatka mapy Merkatora   /117

4.3.1. Wiadomości wstępne   /118

4.3.2. Powiększona minuta szerokości   /120

4.3.3. Powiększona szerokość. Różnica powiększonej szerokości   /120

4.3.4. Długość liniowa minuty długości w danej skali mapy. Szerokość konstrukcyjna mapy   /122

4.3.5. Obliczanie elementów siatki mapy Merkatora   /123

4.3.6. Graficzne sporządzanie siatki mapy Merkatora   /125

5. POZYCJA ZLICZONA /131 

5.1 Podstawowe definicje i wyjaśnienia   /132 

5.2 PZ bez uwzględnienia wpływu wiatru i prądu, prąd i wiatr nie działa   /133   

5.3 PZ przy przeciwdziałaniu dryfowi, poprawka na wiatr   /148 

5.4 PZ przy przeciwdziałaniu prądowi (znosowi) poprawka na prąd  /155 

5.5 PZ przy biernym uwzględnieniu prądu i wiatru  /169  

5.6 Uwagi dotyczące graficznego zliczania drogi   /176

5.6.1. Informacja ogólna   /176

5.6.2. Praktyczne wykorzystanie podzespołu systemu NNSS Transit do zliczenia drogi   /177

5.7. Uwagi dotyczące graficznego zliczenia drogi   /183

5.8. Ocena dokładności pozycji zliczonej   /183

6. POZYCJA OBSERWOWANA. OKREŚLENIE POZYCJI NA PODSTAWIE OBSERWACJI OBIEKTÓW STAŁYCH, POKAZANYCH NA MAPIE  /195 

6.1. Pomiar odległości   /195 

6.1.1. Pomiar odległości za pomocą radaru    /195 

6.1.2. Określanie odległości z kąta pionowego   /195

6.1.3. Odległość od latarni w momencie ukazywania się lub znikania źródła światła na widnokręgu   /199

6.1.4. Ocena odległości na podstawie obserwacji wzrokowej   /200

6.1.5. Ocena dokładności pomiaru odległości   /200

6.2. Określanie pozycji na podstawie obserwacji jednego obiektu    /202

6.2.1. Sposoby podstawowe określania pozycji na podstawie obserwacji jednego obiektu   /202

6.2.2. Sposoby pomocnicze określania pozycji na podstawie obserwacji jednego obiektu    /224

6.2.3. Ocena dokładności pozycji obserwowanej  na podstawie obserwacji jednego obiektu    /239

6.3. Określanie pozycji na podstawie obserwacji dwóch obiektów   /246

6.3.1. Sposoby podstawowe określania pozycji na podstawie obserwacji dwóch obiektów. Kolejność namierzania i identyfikacja   /246

6.3.2. Sposoby pomocnicze określania pozycji na podstawie obserwacji dwóch obiektów    /258  

6.4. Określanie pozycji na podstawie obserwacji trzech obiektów   /259

6.4.1. Sposoby podstawowe  określania pozycji na podstawie obserwacji trzech obiektów    /260

6.4.2. Sposoby pomocnicze  określania pozycji na podstawie obserwacji trzech obiektów. Dwa kąty poziome   /265

6.4.3. Ocena dokładności pozycji obserwowanej określonej na podstawie obserwacji dwóch i trzech obiektów   /271

 Rozdział 7. Żegluga po loksodromie. Rachunkowe zliczenie drogi   /276

7.1. Uwagi wstępne   /276

7.1.1. Podstawowe definicje i wzory   /277

7.1.2. Trójkąt Merkatora. Trójkąt drogowy   /278

7.2. Pierwszy problem żeglugi po loksodromie. Obliczanie współrzędnych punktu przeznaczenia   /280

7.2.1. Obliczanie współrzędnych punktu przeznaczenia na pomocą średniej szerokości   /280

7.2.2. Obliczanie współrzędnych punktu przeznaczenia za pomocą powiększonej szerokości   /285

7.3. Drugi problem żeglugi po loksodromie. Obliczanie odległości   /290

7.3.1. Obliczanie odległości po loksodromie za pomocą średniej szerokości   /290

7.3.2. Obliczanie odległości po loksodromie za pomocą powiększonej szerokości   /295

7.4. Rachunkowe zliczenie drogi  /300

7.4.1. Rachunkowe zliczenie drogi bez uwzględniania wpływu wiatru i prądu   /300

7.4.2. Rachunkowe zliczenie drogi z uwzględnieniem dryfu   /302

7.4.3. Rachunkowe zliczenie drogi z uwzględnieniem dryfu i prądu  /304

Rozdział 8. Żegluga po ortodromie   /309

8.1. Rachunkowe rozwiązanie problemów żeglugi po ortodromie   /309

8.1.1. Podstawowe definicji i wyjaśnienia   /309

8.1.2. Obliczanie odległości po ortodromie  /313

8.1.3. Obliczanie początkowego kąta drogi   /334

8.1.4. Obliczanie końcowego kąta drogi   /341

8.1.5. Obliczanie współrzędnych wierzchołka ortodromy   /346

8.1.6. Obliczanie współrzędnych punktów zwrotnych   /351

8.1.7. Zadania kompleksowe. Przykłady sporządzania odręcznych rysunków poglądowych   /355

8.2. Żegluga mieszana   /369

8.3. Praktyczna żegluga po ortodromie   /374

8.3.1. Wybór drogi oceanicznej na podstawie specjalnych map drogowych   /374

8.3.2. Wybór drogi oceanicznej na podstawie Dróg oceanicznych świata   /382

8.3.3. Zadania praktyczne   /382

8.3.4. Wykorzystanie zintegrowanego systemu nawigacji satelitarnej NNSS Transit w żegludze po ortodromie  /397

8.3.5. Mierzenie odległości na mapie gnomonicznej   /401

Załączniki

1. Tabela dewiacji 

1.1. Tabela dewiacji prędkościowej

2. Ważniejsze znaki i skróty stosowane w angielskich mapach morskich

3. Ważniejsze znaki i skróty stosowane na polskich mapach morskich

4. Rodzaje świateł  

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.
Podpis
E-mail
Zadaj pytanie