• Nagość i odzienie

Symbol: 11801
32.00
szt. Do przechowalni
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Cena przesyłki 11
Odbiór w punkcie Poczta Polska 10
In Post paczkomaty 11
Poczta Polska Pocztex 48 11
In Post kurier 12
Odbiór w punkcie Poczty Polskiej 13
Poczta Polska Pocztex 48 17
Dostępność Mała ilość
ISBN 9788377305812
Zostaw telefon

Pod redakcją: Józefa Mareckiego, Lucyny Rotter, Andrzeja Gizy

Rok wydania: 2022

Liczba stron: 256

Okładka: miękka ze skrzydełkami

Format: 14,5 cm x 20,5 cm

Seria: Znak, symbol, rytuał

Artykuły w językach: polskim, czeskim i angielskim

 

W obszarze symboli i znaków – języku, którym posługuje się kod kulturowy – bardzo istotna jest odzież (lub jej brak). Od momentu swojego powstania zaczęła pełnić trojaką funkcję. Jako ubiór podlega przemianomkulturowym, estetycznym i technologicznym. To historia mody, kreatorów, a wcześniej arbitrów elegancji, którzy narzucali styl. To przystosowanie się ubioru do zmieniającego się poczucia estetyki.Uznanie, że określone trendy, kolory, formy – podobają się i są powtarzalne w obszarze architektury, malarstwa, rzeźby, ale i form przemysłowych, więc także ubioru. To nowe technologie, które pozwalają na zupełnie nowatorskie rozwiązania w obszarze mody.Odzież może także pełnić funkcję stroju. Wówczas staje się komunikatem – zamierzonym lub nieświadomym. Jako strój określa płciowość, statut społeczny, zamożność, pochodzenie, religijność itd.Oczywiście sygnały muszą być zrozumiałe, a więc konieczne jest dookreślenie kodu kulturowego.Ubiór może być kostiumem, czyli okryciem, które pozwala człowiekowi wejść w jakąś rolę. Pierwszym skojarzeniem jest tu oczywiście teatr lub film, ale ta sama zasada obowiązuje także np. w ceremoniałachlub w próbach oszustwa.Z podobną sytuacją mamy do czynienia w obszarze nagości, która może mieć wydźwięk erotyczny, może być symbolem prawdy i czystości intencji, ale też stanowić karę i odarcie z godności.

 
Nad tymi zagadnieniami pochyla się interdyscyplinarny zespół badaczy z kilku ośrodków naukowych w Polsce i poza jej granicami. Odzienie i nagość ukazane zostają w aspekcie historycznym, kulturowym, artystycznym oraz społecznym. Pokazane są obydwie kategorie – i nagość i odzienie – zarówno w przestrzeni sacrum, jak i profanum, codzienności oraz ceremoniału. Pewnym dopełnieniem jest także alegoryczne rozumienie nagości i odzienia w odniesieniu do natury. Niniejsza publikacja jest kolejnym tomem wieloletniej współpracy między
ośrodkami naukowymi Krakowa i Preszowa.

Spis treści:

Józef Marecki, Lucyna Rotter, Andrzej Giza. Słowo wstępne  /5

Anna Domin. Ilustrowanie bielizny - od krótkich anonsów po wielkie billboardy  /7

Joanna Małocha. Między nagością a odzieniem - rola tatuażu na przykładzie koptyjskiego kręgu kulturowego  /27

Geza Cseby. Znaczenie nagości i odzienia. Zarys problematyki  /47

Ewa Letkiewicz. Naga Wenus - obraz Alegoria triumfu Wenus Agnola Bronzina  /59

Ludwik Frey. Obnażanie Ziemi  /77

Gabriela Pala. Obraz cloveka w mediach vs. medialna nahota  /101

Rafał Opulski. Władze Polski Ludowej wobec zjawiska "bikiniarstwa" w okresie stalinowskim  /117

Andrzej Giza. Przykłady stroju chińskiego jako narzędzia komunikacji władzy  /131

Jacek Czepczyk. Dress code w projektowaniu uniformu pracowników obsługi hotelowej  /141

Daniel Slivka. Sat, odev a jeho vyznam v starosemitskom prostredi  /151

Vojtech Bohac. Zaodievanie sa do Krista v byzantskom obrade  /163

Józef Marecki. Skąpość odzienia w poslkiej heraldyce miejskiej  /171

Peter Tirpak, Damian Saraka. Duchovny odev w Jezisovych podobenstvach a v listoch apostola Pavla  /197

Bernadett Puskas. Tkaniny liturgiczne w greckokatolickiej kolekcji dzieł sztuki sakralnej w Nyiregyhazie oraz w kolekcji Zakonu Świętego Bazylego Wielkiego w Mariapocs  /211

Lucyna Rotter. The Influence of Historical and Cultural Changes on the Ways of Looking for the New Forms of Religious Dress  /223

Autorzy /249

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.
Podpis
E-mail
Zadaj pytanie