- Kategorie
-
Muzeum. Historia światowa Tom 1. Od skarbca do muzeum. Tom 2. Zakotwiczanie w Europie 1789-1850. Księga czwarta... - komplet
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 kpl. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788383250052 |
EAN | 9788383250052 |
Zostaw telefon |
Muzeum. Historia światowa Tom 1. Od skarbca do muzeum
Autor: Krzysztof Pomian
Rok wydania: 2023
Liczba stron: tom I – 644, tom II - 532
Okładka: twarda z obwolutą
Format: 17,5 cm x 24,00 cm
Od egipskich czy chińskich grobowców, przez królewskie skarbce, gabinety osobliwości, prywatne kolekcje i „etnograficzne” zbiory kolonizatorów, po dzisiejszy Luwr – upłynie wiele wieków, zanim skrystalizuje się forma muzeum i jej funkcja, polegająca na przechowywaniu, badaniu i eksponowaniu obiektów. Tymczasem światowa historia muzeum – polityczna, społeczna i kulturowa – nie została dotąd opisana. Nigdy nie była też jednorodna ani moralnie przejrzysta. Składają się na nią zarówno dobrowolne dary, zakupy czy strategie dyplomatyczne, jak i kradzieże, fałszerstwa i wojny. To dzieje architektury i sztuki, lecz także dzieje handlu, prawa, nauki i techniki, w oderwaniu od których idea muzeum nie mogłaby się odnawiać.
Pierwszy tom tego monumentalnego przedsięwzięcia kieruje się ku źródłom. Rekonstruuje proces kształtowania się nowożytnego projektu „muzeum”. Pokazuje, w jaki sposób – i w jakim zakresie – oświeceniowe muzea sztuki i muzea archeologiczne stały się następcami antycznych grobowców i skarbców.
(opis wydawcy)
Spis treści:
Wprowadzenie / 5
I. Od skarbca do kolekcji prywatnej. Trzykrotne narodziny kolekcji prywatnej /14
II. Muzeum, instytucja włoska, XV-XVIII wiek /15
III. Przekraczanie Alp, XVI –XVIII wiek /15
IV. Podczas rewolucji i wojny, 1789–1815 /17
V. Muzea i narody, 1815–1850 /17
Panorama ogólna /23
Księga pierwsza: Trzykrotne narodziny kolekcji prywatnej
1. Era skarbców: grobowce, świątynie, pałace /45
Skarbce i sacrum /45
Skarbce miast greckich… /55
…i królów hellenistycznych /60
Kolekcje publiczne w Rzymie /67
2. Chiny i Rzym: podwójny rodowód kolekcji prywatnej /77
W Chinach i w Rzymie /77
Przykład: Werres w oczach Cycerona /84
Kolekcjonerzy rzymscy: intermedium /89
Skarbiec cesarski od Rzymu do Konstantynopola: skarbiec pogański, skarbiec chrześcijański / 99
3. Skarbce chrześcijańskie: złoto i łaska /107
Skarbce królów barbarzyńskich: chrystianizacja i romanizacja
Skarbce kościelne od Karola Wielkiego do Sugera: blask wiary /116
Skarbiec cesarski z Konstantynopola: kondensat sacrum i bogactwa IV wyprawa krzyżowa i jej skutki: rozproszenie relikwii i gemm w chrześcijaństwie łacińskim /132
Skarbce chrześcijańskie po roku 1204: nowa geografia, nowe praktyki, nowe treści /142
4. Odrodzenie kolekcji prywatnych /150
Karol V i Jan de Berry: od skarbca do kolekcji prywatnej /150
Petrarka i kolekcje humanistyczne /158
Trzy dynastie kolekcjonerów: Gonzagowie, d’Este,
Medyceusze /168
Kolekcje, jednostki, sława /179
Księga druga: Muzeum, instytucja włoska: XV-XVIII wiek
5. Odrodzenie zainteresowania antykami /193
Rzym: narodziny muzeum (avant la lettre) /193
Como: muzeum wielkich ludzi (wraz z dygresją na temat międzynarodowej kariery słowa „muzeum”) /212
Florencja, Wenecja, Mediolan: pierwsze muzea sztuki /231
6. Zmierzch i powrót antyków /255
Ogrody botaniczne, muzea żywych roślin /255
Od muzeum Aldrovandiego do muzeum Kirchera: przyroda i nadprzyrodzoność /261
Od Instytutu Bolońskiego do Muzeum Kapitolińskiego: nauka i starożytność /275
7. Tryumf sztuki starożytnej /297
Świątynie sztuki: Portici, Capodimonte, Pio-Clementino /297
Uffizi: galeria książęca skorygowana przez oświecenie /322
Księga trzecia: Przekraczanie Alp: XVI–XVIII wiek
8. Obrazy i antyki /355
Książęta burgundzcy: między skarbcem a kolekcją prywatną /356
Kolekcjonerki i kolekcjonerzy wokół cesarza Karola V /360
Franciszek I wśród swoich brązów i obrazów /368
Filip II Hiszpański i Rudolf II Austriacki: dewocja i ciekawość
Wittelsbachowie: kolekcje w służbie dynastii /389
Wojna trzydziestoletnia i redystrybucja dzieł sztuki w Europie
9. Kunstkammern /404
Swoiste cechy Kunstkammer: olśnić, zadziwić, zabawić /405
Kunstkammer, koncepcja teoretyczna: Quiccheberg /412
Dwory katolickie, I. Ambras: encyklopedia apologetyczna i ludyczna
Dwory katolickie, II. Monachium: od ciekawości do pobożności. Praga: kultura ciekawości w swoim apogeum /422
Dwory protestanckie, I. Kassel i Drezno: nowe uporządkowanie obiektów /428
Dwory protestanckie, II. Berlin i Kopenhaga na drodze do muzeum. Sankt Petersburg: rozrywka i badania naukowe /434
10. Historia naturalna: od gabinetu do muzeum /445
Zjednoczone Prowincje: egzotyka i to, co najbliższe /447
Anglia, Francja, Europa: między modą, gospodarką wiejską i teologią
Muzea historii naturalnej: instytucja wieku oświecenia /464
11. W stronę muzeum sztuki /479
Karol I Angielski i jego otoczenie: sztuka, przywilej absolutystycznej arystokracji /479
We Francji: od Richelieu do d’Angivillera, od kolekcji królewskiej do muzeum sztuki /487
Europa galerii władców: wzrost prestiżu sztuki w krajach germańskich /503
Muzea sztuki: dzieła, budynki, publiczność /511
Muzeum sztuki: nowe zasady eksponowania / 527
Bibliografia /541
Spis ilustracji /598
Indeks osób /608
Indeks miejsc /630
Muzeum. Historia światowa Tom 2. Zakotwiczanie w Europie 1789-1850. Księga czwarta. Okres francuski 1789-1815
Rewolucja francuska otwiera nowy rozdział w historii światowych muzeów. Swobodny dostęp do arcydzieł sztuki urasta do rangi jednego z praw człowieka i obywatela. Dziewiętnastowieczne muzeum, którego prototypem jest Luwr, uczestniczy w procesie demokratyzacji społeczeństw i staje się atrybutem dziedzictwa narodowego. W Europie powszechnie inwentaryzuje się państwowe bogactwa sztuki i kultury. Zakładane są najważniejsze publiczne zbiory – Prado w Madrycie, National Gallery w Londynie czy Gliptoteka i Pinakoteka w Monachium. Ale muzeum bywa też instrumentem sprawowania i narzucania władzy. Przyczynia się do legitymizacji suwerena. Uwikłane jest w polityki historyczne i tożsamościowe. Bierze udział w konfliktach między mocarstwami, które dokonując grabieży dóbr kulturalnych na rywalach, umacniają swoje międzynarodowe pozycje.
Drugi tom dzieła Muzeum. Historia światowa poświęcony jest krótkiemu, lecz burzliwemu okresowi, który rozpoczyna się około 1789 roku, a kończy w 1850. To właśnie wtedy – w momencie rozkwitu idei wolnościowych i nacjonalistycznych – powstaje nowoczesne muzeum.
(opis wydawcy)
Spis treści:
Księga czwarta: Okres francuski. 1789-1815 /5
12. Narodziny Muséum Français, wzorca muzeum rewolucyjnego /11
13. Luwr i Wersal. Muzeum arcydzieł „wyzwolonych” i „pomnik chwały narodowej” /25
14. Muzeum Napoleona: „pomnik nad pomnikami”, który zrodził się i umarł z powodu wojny /45
15. Muséum. Od gabinetu historii naturalnej do laboratorium nauk o życiu i ziemi /73
16. Nauki w służbie użyteczności: Konserwatorium Sztuk i Rzemiosł, Gabinet Anatomii, Muzeum Artylerii /95
17. Muzeum Zabytków Francuskich: historyczne, artystyczne, narodowe /110
18. Francuska polityka muzealna: naród i Europa /137
19. Dziedzictwo rewolucji i cesarstwa. Redystrybucja dzieł sztuki i nowy status muzeum /150
Księga piąta: Muzea i narody. 1815-1850 /169
20. Hiszpania. Prado, muzeum królewskie, muzeum narodowe /173
21. Wielka Brytania /194
Przyrodnicy i starożytnicy /194
Metamorfozy British Museum /200
National Gallery: kolekcja prywatna, która stała się muzeum /225
British Museum: sztuka starożytna i historia naturalna /243
W Londynie i gdzie indziej: muzea artystyczne, muzea naukowe /254
22. Francja /273
Luwr: wkroczenie historii /276
Problem klasyfikacji: ceramika i etnografia /288
Historia narodowa: Wersal i Cluny /303
Obrazy: tryumf historii /319
23. Niemcy /331
Kolekcjonerzy w swoich miastach. Muzeum mieszczańskie: Frankfurt, Kolonia, Lipsk. Kolekcja braci Boisserée /333
Monachium: romantyzm i klasycyzm /354
Berlin: klasycyzm kontra romantyzm /377
Sztuka, historia, natura: od Berlina do Monachium via Drezno, Norymberga, Moguncja /403
24. Innowacje duńskie: archeologia, historia, etnografia /436
Posłowie. W stronę nowego porządku. Nowe treści, nowe przestrzenie /451
Bibliografia /455
Spis ilustracji /488
Indeks osób /498
Indeks miejsc /514